Jump to content

Nyttårsraketter

Frivakten

Recommended Posts

Raketter er kjøpt inn i år og, eller batterier som det heter nå :fireworks1: Guttungen i meg "må ha det, bare må ha det". Jeg som de fleste andre innser vell etter hvert at argumentene for å forby kraftig fyrverkeri etter hvert begynner å bli ganske gode. Blir ikke overrasket om dette blir siste året det blir vanlig salg over disk.

Jeg har faktisk litt sansen for løsningen som blir brukt i Stavanger i år. Total forbud i bykjernen samt at det er 4 eller 5 felles oppskytninger rundt i byen, der idrettslag m.m har gått i sammen og kjøpt inn proff fyrverkeri og har oppskytere med sertifikat for dette. Sponset av kommunen var det vell og?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

En god kamerat av meg fikk redusert synet med 60% på nyttårsaften i fjor! Trist, spesielt m.t.p at denne gutten er 20 år gammel..

Jeg har utrolig stor respekt for fyrverkeri.

Utrolig at det skal være strengt forbudt å f.eks kjøpe øl etter kl 18 på lørdager, men å sende opp fyrverkeri(i fylla) er akseptabelt!? Mange av de som sender opp(og ofte mest raketter) er påvirket av alkohol. Helt utrolig at det ikke skjer flere skader..

Dessverre, i år blir det bare frusere på meg!!

Godt nytt år :newyearcheers:

Håvard

Helt utrolig at det ikke skjer flere skader..

helt enig, når man ser på alle sleivskuddene.

2 nyttårsaftener har jeg fått rakett i båten. 1. gangen ble det brennmerker, men skadene ble begrenset pga mye snø. 2. gangen var det ikke snø, men raketten hadde ikke eksplodert heldigvis.

1. nyttårsdag kan man finne rester av raketter på de utroligste steder, ikke rart noen av dem som bor i gamle trehus er bekymret og heller går brannvakt enn å feire. Det slutter heller ikke på nyttårsaften, i år virket det som folk hadde raketter igjenn helt til påske....

godt nytt år forresten :fireworks1:

Redigert av traust (see edit history)
....... det må bli slutt på rødt fyrverkeri...

....helt feil etter min mening. Har akkurat vært i båten og henta ut alt som utgår på dato det neste året, rødt som hvitt, røyk,lys og fallskjermer. Kjøper nytt til uka. Her i gården skal hele mennskapet trenes på hvordan nødutstyret virker i natt.

Gå ikke på akkord med sikkerheten. Lær å bruke og lær så mye som mulig om den type sikkerhets-utstyr den ene gangen i året vi har mulighet for testing er min oppfordring.

Her fyres det for tusener i natt.... morro er det også!! Godt Nytt År!!

....helt feil etter min mening. Har akkurat vært i båten og henta ut alt som utgår på dato det neste året, rødt som hvitt, røyk,lys og fallskjermer. Kjøper nytt til uka. Her i gården skal hele mennskapet trenes på hvordan nødutstyret virker i natt.

Gå ikke på akkord med sikkerheten. Lær å bruke og lær så mye som mulig om den type sikkerhets-utstyr den ene gangen i året vi har mulighet for testing er min oppfordring.

Øiøiøiøi !!! :eek::eek:

Dette har vi da diskutert i det vide og det brede før. :nono: Det skal du ikke gjøre. Hvis redningsskøyter ser slik fyrverkeri den 31.12. ved ca midnatt godt inn på land så rekvirerer de tungtransporter og frakter skøyten inn i skogen for å redde deg.

Skal du trene - eller i alle fall ha gjort dette en gang - så skal du lese det i en bok. :rolleyes:

ikke gøy for dattra mi på tre år at det smeller i tie og utie heller.. prøver å roe ho ned ,men ser ikke ut til å hjelpe lenger en til neste smell.. :nonod: synes det burde være offentlig oppskyting,. ja det er diskutert før men se dattera på 3 år så redd gjør meg litt forbannet.. burde ikke være vanskelig å forstå,,

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

+ 5, lavt skydekke og striregn gjorde sikkert opplevelsen til de "største batteristene" mindre verd (beklageligvis for dem - leit med slike priser).

Kona, 4-åringen og jeg hadde det derimot flott på jentungens første våkne nyttårsaften med en pakke med 10 raketter til 49,- og stjerneskudd i metervis.

Og ikke minst..jentungen synes Pappa`s raketter var de fineste... hehe.. :wink:

Godt Nytt År !

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

+5 og litt regn gjorde ingenting :-) Steike for lys og smell. Alle barna her i huset (m/gjester) sov seg igjennom dunder og brak.

Akk, O've... 364 dager til neste gang.

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Tror ikke jeg har opplevd maken til fyrverkeri rundt der jeg bor. Jeg synes klart å ha sett tendenser de siste årene til en nedgang, men nå var det mer enn noen gang! Midt inne i den tetteste bebyggelsen ble det skutt opp et utall raketter i alle retninger, men det virket ikke som det brant noen steder når jeg la meg kl. 0200.

Godt nytt år!

Der vi var (Askim), var det også det flotteste fyrverkeri jeg har sett på mange år. Store raketter og batterier uansett hvilken vei man snudde seg.

De jeg pratet med opplevde det samme. (Birkeland og Moss)

Kanskje dette er fordi mange tenker at dette var siste gangen?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Hvis du ser på begynneslen på videoen opererer brukerne her med en sikkerhets avstand på mellom 4 og 5 meter. Og med små barn i nærheten er det helt forkastelig. Særlig når vi snakker om størreslen på batteriet (gjetter på 300-400 gr krutt?) som det gikk galt med.

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Statistikken viser at langt fler omkommer eller skader seg hvert år på sjøen, enn ved rakettoppskyting. Derfor burde vi nok forby private båter også?

Tobakk er også svært skadelig, men sålenge vi betaler er det fritt fram for fortsatt frivillig selvdestruering.

Hvor går grensa? Hvor mye dyrere må fyrverkeri bli, før vi kan tillate det?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Her gikk det vel med tre batterier med fin futt i. Det var det greieste i år, siden det var dårlig med snøskavler å plassere oppskytningsrør i. Synes ikke noe særlig om et forbud når det gjelder fyrverkeri. Det blir på en måte et mindretallsdiktatur, der hvor noen få idioter som må beskyttes mot seg selv, skal bestemme. At det var totalt 23 personer på landsbasis som måtte på en øyeavdeling for behandling, av hvor mange 100-tusen som fyrte opp fyrverkeri er jo beklagelig for de det gjelder, men utgjør promiller. Nei, det må ikke bli forbud mot et par sekunders hjerneaktivitet og å vise litt ansvar selv.

:newyearsign:

• 9 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...