Jump to content

Sonax oljelekkasjestopper


index

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med bruk av slik som dette på dieselmotor?

 

Sonax Oljelekkasjestopper

 

Har en mistanke om at ventiltetningen begynner å bli litt vel tørre, da den drikker en god desiliter motorolje i timen og ryker og legger oljefilm på sjøen. Overhaling er lite aktuelt, alternativet er skifte til nyere motor. Men hvis noe slikt som dette kan redusere oljeforbruket så kan nok motoren holde noen år til. Forutsetninge for å prøve er dog at motoren forøvrig ikke tar skade av dette. Så da hadde det vært greit å høre om det er noen som har erfaringer med bruk av denslags.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Koster jo ikke mye å prøve i hvertfall. Men skal ikke dette være greie tetninger å bytte bare ved å ta av ventildeksel,vippearmer,ventilfjærer og bytte herfra med trykkluft i sylinder, så ventilene ikke faller ned? Har ikke gjort dette selv, men mener å ha fått med meg at det blir gjort slik.:smiley:

Link to post
Skifte av ventiltetninger på denne motor er en relativt kurant jobb.

 

Stemmer at det er en Ford Transit type, av den gamle 2,4 liters typen. Hvordan går man evt frem for å skifte ventiltetninger på denne? Trykkluft i sylinderen, eller bare stempelet på topp? Ikke så lett å se når stempelet er på topp da, men... Kanskje man finner dette ut via tenningsmerker?

 

Vil helst ikke legge for mye penger i den da, alternativet er jo å bytte til en nyere (90-95) Transit motor da denne er mer kurant. Men bortsett fra dette oljeforbruket fungerer motoren helt OK for tiden, så hvis en skvett med additiv hjelper og ikke ødelegger annet i motoren kan det jo være noe å forsøke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Skal du skifte tetninger kan du vel like godt kjøpe deg et komplett sotningssett/toppakningssett til motoren.

Det koster som regel ikke all verden, og inneholder alle pakninger og tettninger.

Like greit å få tatt hele toppen når du først er igang, rengjort alt, slipt ventiler etc.

Ingen uoverkommelig jobb hvis du er litt nevenyttig og interessert.

Kanskje har du rene ungfolen under dørken etterpå. :cool:

 

 

Link to post

Ta ikke av toppen uten at nødvendig.

 

Du må skaffe deg et par verktøy for at jobben skal gå glatt. Du må ha et trykkluftadapter som best lages av en gammel glødeplugg eller avdanket innsprøytningsventil. Glødeplugg anbefales da du slipper å demontere innsprøytningsventilene. Videre må du ha et hevarmlignende verktøy for å presse ned ventilfjærene. Ventillåsene kan ofte sitte litt fast, men løsner lett om de får et rapp med hammer og et rørstykke.

Link to post

Ønsker ikke å ta av toppen uten at det er nødvendig nei. Gammelt og godt rustent er det jo, og da foretrekker jeg heller å la det være som det er så lenge ting fungerer. Kommer til å ta av ventildekselet for å sjekke om en tetning kan ha løsnet eller blitt ødelagt (om jeg klarer å se dette gjennom fjærene) for deretter å tilsette et additiv til oljen for å fornye tetningene. Hvis dette har noen effekt på oljeforbruk/røyk kan jeg kanskje vurdere skifte av tetninger senere. Hvis ikke, blir det nok bytte til en nyere Transit motor med tiden.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Du må ha et trykkluftadapter som best lages av en gammel glødeplugg eller avdanket innsprøytningsventil. Glødeplugg anbefales da du slipper å demontere innsprøytningsventilene.

Glødeplugg? Skjønner ikke hvordan du da skal få overtrykk i sylinderne da med ventilene på topp. Glødepluggene sitter på innsugsiden, altså på den "andre" siden av ventilene. Ikke sant?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Ikke sant?

 

Ikke sant nei! Glødepluggene sitter i forkammeret, som har åpning direkte til sylinderen.

 

Med mindre man har gløding i innsugsmanifoilen da, for forvarming av innsugsluften!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...