index Startet 27.Desember.2006 Link til dette innlegget Startet 27.Desember.2006 Er det noen som har erfaring med bruk av slik som dette på dieselmotor? Sonax Oljelekkasjestopper Har en mistanke om at ventiltetningen begynner å bli litt vel tørre, da den drikker en god desiliter motorolje i timen og ryker og legger oljefilm på sjøen. Overhaling er lite aktuelt, alternativet er skifte til nyere motor. Men hvis noe slikt som dette kan redusere oljeforbruket så kan nok motoren holde noen år til. Forutsetninge for å prøve er dog at motoren forøvrig ikke tar skade av dette. Så da hadde det vært greit å høre om det er noen som har erfaringer med bruk av denslags. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 27.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2006 Koster jo ikke mye å prøve i hvertfall. Men skal ikke dette være greie tetninger å bytte bare ved å ta av ventildeksel,vippearmer,ventilfjærer og bytte herfra med trykkluft i sylinder, så ventilene ikke faller ned? Har ikke gjort dette selv, men mener å ha fått med meg at det blir gjort slik. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 27.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2006 Dette er en gummimykgjører og kan funke om tetningene er harde. Er de sprukket eller defekte på annen måte vil det ikke funke. Mener å huske at du har en Ford Transit type motor. Skifte av ventiltetninger på denne motor er en relativt kurant jobb. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2006 Skifte av ventiltetninger på denne motor er en relativt kurant jobb. Stemmer at det er en Ford Transit type, av den gamle 2,4 liters typen. Hvordan går man evt frem for å skifte ventiltetninger på denne? Trykkluft i sylinderen, eller bare stempelet på topp? Ikke så lett å se når stempelet er på topp da, men... Kanskje man finner dette ut via tenningsmerker? Vil helst ikke legge for mye penger i den da, alternativet er jo å bytte til en nyere (90-95) Transit motor da denne er mer kurant. Men bortsett fra dette oljeforbruket fungerer motoren helt OK for tiden, så hvis en skvett med additiv hjelper og ikke ødelegger annet i motoren kan det jo være noe å forsøke... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mix Svart 27.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2006 Skal du skifte tetninger kan du vel like godt kjøpe deg et komplett sotningssett/toppakningssett til motoren. Det koster som regel ikke all verden, og inneholder alle pakninger og tettninger. Like greit å få tatt hele toppen når du først er igang, rengjort alt, slipt ventiler etc. Ingen uoverkommelig jobb hvis du er litt nevenyttig og interessert. Kanskje har du rene ungfolen under dørken etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2006 Ta ikke av toppen uten at nødvendig. Du må skaffe deg et par verktøy for at jobben skal gå glatt. Du må ha et trykkluftadapter som best lages av en gammel glødeplugg eller avdanket innsprøytningsventil. Glødeplugg anbefales da du slipper å demontere innsprøytningsventilene. Videre må du ha et hevarmlignende verktøy for å presse ned ventilfjærene. Ventillåsene kan ofte sitte litt fast, men løsner lett om de får et rapp med hammer og et rørstykke. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2006 Ønsker ikke å ta av toppen uten at det er nødvendig nei. Gammelt og godt rustent er det jo, og da foretrekker jeg heller å la det være som det er så lenge ting fungerer. Kommer til å ta av ventildekselet for å sjekke om en tetning kan ha løsnet eller blitt ødelagt (om jeg klarer å se dette gjennom fjærene) for deretter å tilsette et additiv til oljen for å fornye tetningene. Hvis dette har noen effekt på oljeforbruk/røyk kan jeg kanskje vurdere skifte av tetninger senere. Hvis ikke, blir det nok bytte til en nyere Transit motor med tiden. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
REM Svart 28.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2006 Du må ha et trykkluftadapter som best lages av en gammel glødeplugg eller avdanket innsprøytningsventil. Glødeplugg anbefales da du slipper å demontere innsprøytningsventilene. Glødeplugg? Skjønner ikke hvordan du da skal få overtrykk i sylinderne da med ventilene på topp. Glødepluggene sitter på innsugsiden, altså på den "andre" siden av ventilene. Ikke sant? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
index Svart 28.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2006 Ikke sant? Ikke sant nei! Glødepluggene sitter i forkammeret, som har åpning direkte til sylinderen. Med mindre man har gløding i innsugsmanifoilen da, for forvarming av innsugsluften!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.