Jump to content

Kartplotter Geonav, erfaringer?

Sylvester

Recommended Posts

Litt tålmodighet i juletiden skader ikke, du skal se at det snart dukker opp noen som kjenner til eller tror han kjenner til dette produktet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Uten at det har så stor verdi for deg så kan jeg avsløre at jeg tidligere hadde en GeoNav 6 Sun. Når vi byttet båt fikk vi Garmin 178 C og den er betydelig bedre etter min vurdering. Vi byttet båt og kjøper av den med GeoNaven i klagde fælt på denne plotteren i forhold til den mindre Garminen... Håper for deg at 11èn er bedre. Det var spesielt irriterende at det var så mange kryss som ikke hadde dybde. Videre var det mange steder byttet om på grønn og rød stake. Mulig mye av dette skyltes kartene, men det var også altfor stor tekst på displayet syns jeg. Garminen har mindre sterker og dette blir mye mer nyansert enn på Geonaven...

For det det er verdt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Slå på tråden til Sleipner Motor. De er importør av Geonav til Norge og Sverige og kan sikkert gi deg mer info.

Tlf 69300060

Har prøvd Sleipner, ingen som var på jobb der i romjula kunne svare.

Må nok smøre meg med tolmodighet til over nyttår.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Uten at det har så stor verdi for deg så kan jeg avsløre at jeg tidligere hadde en GeoNav 6 Sun. Når vi byttet båt fikk vi Garmin 178 C og den er betydelig bedre etter min vurdering. Vi byttet båt og kjøper av den med GeoNaven i klagde fælt på denne plotteren i forhold til den mindre Garminen... Håper for deg at 11èn er bedre. Det var spesielt irriterende at det var så mange kryss som ikke hadde dybde. Videre var det mange steder byttet om på grønn og rød stake. Mulig mye av dette skyltes kartene, men det var også altfor stor tekst på displayet syns jeg. Garminen har mindre sterker og dette blir mye mer nyansert enn på Geonaven...

For det det er verdt...

Valget står i grunnen mellom Geonav 11 c og Seiwa Barramundi, begge for bruk i sol lys.

Den første kan jeg få for kr. 16900,- , Seiwa koster nesten 3 store mer, men det er den kanskje verd?

Må nok smøre meg med tolmodighet til over nyttår.

Det gjør du klokt i.

Det har vært en rivende utvikling på kartfronten i det siste.

Navionics som bla.a Geonav bruker har vært i front her. De har vært aggressive på pris/dekning, og også på å ta ibruk de siste elektroniske kartdata/oppmålinger fra Sjøkartverket.

Navionics Platinum vant NMEA prisen i 2006.

Navionics reduserer i disse dager prisen på Platinum med 40 %.

Det skal også gjøres noe med dekningen. De kom tidlig med XL3 med 3 dobbel dekning til samme pris.

Konkurentene ble selvfølgelig tvunget til å følge etter.

Nå er det snakk om XL9 dekning i 2007.

Så det er nok lurt å vente litt ja.

Jeg har en 6C sunnshine og har vært veldig fornøyd med den. Det er litt viktig å sette den opp riktig mhp. zoom og detalj-nivå, ellers drukner du i symboler og det går noe smått. Har tålt mye risting i 2 år, sjøsprøyt og masse lys. Fortsatt fungerer den veldig fint. Jeg har ikke hatt erfaring med feil symboler som det blir referert til over (brukre den i hvaler området), men så har jeg hele tiden hatt siste oppdatering av kartet. 11C er mye av samme saken, men større display. Kan ikke tenke meg den er noe dårligere (heller motsatt).

Men jeg vil absolutt råde deg til å kikke på den nye løse 15" fargeskjermen fra Geonav og en løs "blackbox" ved siden av. Koster noe mer, men fy f.... for en suveren skjerm. Da får du også mulighet til å bruke den til en del andre applikasjoner også om dette skulle endre seg siden (skjermen er standard PC skjerm som passer på annet utstyr også, og det er skjermen som koster.) Etter snakk med flere på Sleipner, så er det vistnok få andre skjermer som har samme kvalitet og skarphet i lys som den til Geonav.

For min del, så har jeg 6C sunnshine enn så lenge, og skal jeg bytte en dag, skal jeg prøve å skrape sammen til en løs 15" skjerm fra geonav (Må overhodet ikke sammenlignes med en PC skjerm forøvrig. Denne er vanntett og like lysterk som de som sitter i plotterene, hvis ikke mer. Men så koster den nesten 10 ganger så mye som en standard PC skjerm også).

Har brukt Geonav Sunshine et par år, og er meget godt fornøyd. Skjermen er meget lyssterk og klar, og bruken av systemet har vært lett å lære.

Jeg har vært på 'langfart' mellom Vestlandet og Nordland de to siste årene, og kartgrunnlaget i XL3-kartene har ikke gitt noen problemer. Et par unøyaktigheter i kartet har trolig vært en følge av gamle sjøkart, og etter siste oppgradering i sommer har jeg ikke sett noen feil i det hele tatt.

Da jeg har hatt ekkolodd med egen skjerm, har jeg (foreløpig) ikke sett behovet for større skjerm med flere funksjoner.

Jeg hadde forøvrig kontakt med importøren (Sleipner) i forbindelse med oppgradring av kartbrikkene, og var regelrett imponert over rask og god service fra hyggelige folk -- som visste hva de stelte med :flag: .

Hvis øvrige Geonav-produkter gir deg like gode erfaringer, så er det lite å grue seg for.

Har brukt Geonav Sunshine et par år, og er meget godt fornøyd. Skjermen er meget lyssterk og klar, og bruken av systemet har vært lett å lære.

Hvordan er din geonav på inn og ut zooming, jeg syntest Geonav med 11" skjerm var litt treg, det var derfor jeg lurte på størrelsen på prossor. ( se første innlegg)

Jeg prøvde en Raymarine c80 og den var en del kjappere på zooming, men den har jo mindre skjerm så kanskje det er grunnen?

Mulig jeg ikke hadde lest meg godt nok inn i bruken av den, men syns iallefall symbolene var for store og at det derfor ble unøyaktig når du zoomet litt ut. Resultatet var at jeg måtte zoome mye inn hele tiden. Det er faktisk ikke nødvendig på Garminen som har enda mindre skjerm... Dessuten var det utrolig irriterende med alle kryssene uten dybe. Du kunne aldri være helt sikker på om det var en dybdemåling eller en grunne. Heller ikke et problem jeg har sett på Garminen, men denne har jeg ikke brukt så mye som Geonaven. Geoen tok vi frå Tønnsberg til Stord så det er no noen mil.

Antar mye kan skyldes kartene, det kom en oppdatering i sommer som jeg ikke fikk byttet til før jeg byttet hele båten...

Det kan være min bruk og/eller kartene som har gjort at dette ikke var så bra. Jeg var forøvrig greit fornøyd helt til jeg fikk Garminen... Denne syns jeg også er lettere å lage ruter og waypoints med... Dette var litt rotete på Geoen syns jeg... Skjermen var ellers meget bra og oppdateringen syns jeg ikke var noe problem...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hvordan er din geonav på inn og ut zooming, jeg syntest Geonav med 11" skjerm var litt treg, det var derfor jeg lurte på størrelsen på prossor. ( se første innlegg)

Jeg prøvde en Raymarine c80 og den var en del kjappere på zooming, men den har jo mindre skjerm så kanskje det er grunnen?

Til min bruk oppleves zoomingen på Geonav Sunshine som mer enn kjapp nok, og jeg har ingen følelse av å vente :smiley: . Men jeg har en saktegående Saga 27 (8-9 knop max), og det kan nok tenkes at det vil være behov for noe mer ombord på en vesentlig raskere båt.

Et annet spørsmål er at det blir trangt mellom symbolene og derfor litt uoversiktlig ved ekstra stor utzooming. :crazy: Det er kanskje også et større problem ved høyere hastigheter. Men i snekka går jeg svært sjelden over lengre strekk i åpen sjø. Jeg kan evt. også ta meg tid til å velge vekk noen av de minst interessante symbolene hvis det blir for fullt på skjermen.

Redigert av JoK (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...