TideRace Startet 27.Desember.2006 Del på Facebook Startet 27.Desember.2006 Har planer om å sette ut båten rekordtidlig i år. Hittil har jo vinteren fortonet seg som en middels april-måned, og skulle dette vedvare, er det jo bare å bestille mobilkrana i februar... Men båtlivet er å være ute, og kosen er jo å bruke styreposisjonen "på taket". Er derfor ute etter gode forslag til robuste klær som tåler saltvannsprut og vind. Ser for meg at det må bli noe i samme leia som seilerne bruker, men både typer og priser er det mange av. Må ikke ha hotteste modell eller årets farge på habitten, men noe robust og som fungerer en lang kald mars-dag på fly`en. Tips? Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 27.Desember.2006 Del på Facebook Svart 27.Desember.2006 Hadde kikket på XM klærne til de selger hos Seatronic, går selv og lurer på om ikke jeg og madammen trenger nye seilklær (XM Ocean T-8000), vi får se. Mener dette har vært oppe til diskusjon her før, og at det da ble konkludert med at XM var veldig bra.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
TideRace Svart 27.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2006 Takker... har sett disse på seatronic.no og de ser fine ut. Jeg får tråkke igang søkemotoren her og se om jeg finner de tidligere innleggene om dette ! Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 27.Desember.2006 Del på Facebook Svart 27.Desember.2006 Jeg har god erfaring med Regatta Active 911 flytedress. Den egner seg godt både på FB og i lettbåten. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 27.Desember.2006 Del på Facebook Svart 27.Desember.2006 Du kan også ta en kikk på Fladen sine flytedresser, selges bl.a hos Maritim. Er svært godt fornøyd med den jeg har. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Mouche Svart 28.Desember.2006 Del på Facebook Svart 28.Desember.2006 Takker... har sett disse på seatronic.no og de ser fine ut.Jeg får tråkke igang søkemotoren her og se om jeg finner de tidligere innleggene om dette ! Nederst på siden med ditt innlegg så finner du "Emner som ligner" og der fant jeg en link til "Båtklær, fortrinnsvis for regn/vind": https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=26561 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ulysses Svart 28.Desember.2006 Del på Facebook Svart 28.Desember.2006 Hei, et viktig poeng med seilklær er at de helst skal beskytte deg mot fuktighet både innenfra og utenfra. Dvs at de bør puste slik at de slipper ut svetten som oppstår når du vinsjer inn et seil, løper på dekk etc. i en motorbåt vil du vel sitte mye mer i ro, og det viktigste er vel derfor at du er beskyttet mot fuktighet utenfra (trenger ikke puste så godt som klær laget for mye fysisk aktivitet). Dermed er det kanskje litt andre egenskaper du har behov for enn det man trenger ombord i en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 28.Desember.2006 Del på Facebook Svart 28.Desember.2006 Hei,et viktig poeng med seilklær er at de helst skal beskytte deg mot fuktighet både innenfra og utenfra. Dvs at de bør puste slik at de slipper ut svetten som oppstår når du vinsjer inn et seil, løper på dekk etc. i en motorbåt vil du vel sitte mye mer i ro, og det viktigste er vel derfor at du er beskyttet mot fuktighet utenfra (trenger ikke puste så godt som klær laget for mye fysisk aktivitet). Dermed er det kanskje litt andre egenskaper du har behov for enn det man trenger ombord i en seilbåt. Et viktig poeng, men jeg tror behovet for pustende klær er tilstede på en motorbåt også, selv når man sitter stille vil man lage noe "damp". Denne kondenseres på insiden av yttertøyet, har du i tillegg bomull innerst er du kald på et blunk! Jeg har selv to Hellyhansen dresser som er pottetette og er så lei kondens at jeg snart . Å ha pustende klær er utrolig mye mer behagelig enn de som er tette. Har brukt skitøyet en del i båten og dette er en helt annen verden... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
TideRace Svart 28.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2006 Joda.. pusteegenskaper er viktig, kanskje spesielt når det er kjølig. Har til nå brukt det grønne høyfjellsutstyret fra Norrøna som har goretex, osv, men mener en eller annen har nevnt at saltvannet kan ødelegge bomullsstoff osv som ikke er beregnet for dette.. Tenkte derfor å la dette være avholdt til jakta og ha eget skift til saltsprøyten. Jeg har iallefall fått mange gode tips og innspill, takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.Desember.2006 Del på Facebook Svart 28.Desember.2006 XM fra Seatronic, Henri Lloyd, Musto, Regatta, HH. Sjekk Norsk Flaggfabrikk. Har sikkert tilbud også. Så for 3 uker siden att det var 50% på Sjøsentret i Drøbak. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
gammabusa Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Hei du, har brukt en del dresser i jobb sammenheng og de såkalte flytedressene må være glimrende til ditt formål, disse er steike varme og så lenge du sitter i ro går det bra, har du tenkt å bevege deg mye blir de fort alt for varme. Felles for alle disse er at ved for mye regn/sjøsprut blir du skikkelig våt til slutt, regner med at du går inn i møkkavær så da er ikke dette noe problem.Har hatt og slitt ut Helly Hansen, Baltic, diverse Regatta og egentlig merka jeg ikke noen stor forskjell på disse annet en at lommer er forskjellige og forskjellige typer åpning ved beina. Kjøp den du får billigst så har du utstyr i mange år oppå taket ditt....... Det er kommet en ny type fra Tehavs nå nettop som er godkjent som redningsvest med oppblåsbar lunge, disse er mindre "polstret" og fåes med og uten for, mer egnet hvis du skal bevege deg mye, de skal også være mer vantette, et par kolleger kjøpte sånne for et par måneder siden og skryter uhemmet, de er hvertfall mye mer vantette en min Regatta og ikke så varme så de kan reguleres etter temp med hva du har på deg under, http://www.jobbogfritid.no/html/products_2...w_product_list= Ronny Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Jeg har Ronstan-klær fra Skaane Marine i Horten. De fungerer utmerket. Litt lavere krage enn offshore-seilklærne, men det har ikke vært noe problem til mitt bruk. De koster dessuten betydlig mindre enn Musto og HH. Det er gode priser i butikken nå, og siden du ikke bor langt unna (Stokke?) så ville jeg vurdert å ta en tur. Det er åpent til 16.30 man-fre og til 14 tror jeg på lørdager. Veldig hyggelig og kunskapsrik betjening! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
m/s draugen Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 (redigert) Er det noen som har erfariger med denne.Er først og fremst etter en dress som er vann/vindtett når jeg er ute og fisker. http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=12...mp;WT.svl=Bilde Redigert 5.Februar.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 (redigert) Men båtlivet er å være ute, og kosen er jo å bruke styreposisjonen "på taket". Er derfor ute etter gode forslag til robuste klær som tåler saltvannsprut og vind. Ser for meg at det må bli noe i samme leia som seilerne bruker, men både typer og priser er det mange av. Må ikke ha hotteste modell eller årets farge på habitten, men noe robust og som fungerer en lang kald mars-dag på fly`en. Tips? Flytedressen fra Fladen som er nevnt her er ganske bra. Ellers er det ofte tilbud på Sjøen for alle på fjorårsmodeller av seilklær. Kjøpte selv to sett med Gill, som jeg er bra fornøyd med, til sterkt redusert pris der inne for et par år siden. mvh tuffff Redigert 6.Februar.2008 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.