Jump to content

Slanger på motor en bør ha til OBS !

Ficher

Recommended Posts

Hei.

Nå er min Yanmar 66 hk 20 år ( 1986 mod).

Det er jo rimelig trangt nede i maskinrommet ,så alle slanger er ikke alltid like lette og holde under oppsyn.

Noen som har erfaringer på hva slanger en bør skifte eller ha til obs! på Yanmar motorene 4JH-HTE . ( 1986)

Samt andre motorer som personer her på forum har.

Erfaringer ??

Tjaaa. Drivstoffslangene - men det sier seg vel selv. I tillegg ville jeg sjekket eksosslangen nøye. Etter 20 år er denne på tide å bytte. Noe jeg selv gjorde med forrige båt etter tilnærmet lik alder. Slangen var da fullstendig morken. Sprekkdannelser i denne, medfører at kjølevannet havner i båten. :diving:

Hei Ficher

Har en Marex Holiday med en 77 Hk Yanmar, 4JHDTE, 1987 modell.

Antakelig samme motor som din men med intercooler i tillegg.

Har hatt den i snart 6 år og vet dessverre ikke hva tidligere eiere har skiftet av slanger (diesel og kjølevann) INN til motoren. Ingen ting skal være gjort med motoren forøvrig.

I høst tok jeg ut motoren for å få en full sjekk på motorens ytre komponenter; varmeveksler, oljekjøler, turbo og intercooler.

Hadde hatt en langtids lekkasje fra eksosbendet, så det så ikke pent ut nedi der :nonod:

Trangt og j... er det også her.

Alle slanger til/fra enhetene som er nevnt var til min overraskelse i rimelig god tilstand. Gummien under slangeklemmene var selvsagt vesentlig hardere enn på nye. Ingen tegn til oppsprekking var synlige. To teflonslanger til/fra turboen virket også OK.

Det hadde nok vært tilstrekkelig å etterstramme slangeklemmene forsiktig. Siden jeg hadde motoren så lett tilgjengelig, skiftet jeg de formstøpte slangene der det normalt er vanskelig å komme til.

Og til andre som har tilsvarende motor, med intercooler, kan jeg opplyse at denne var stinn av oljeavleiringer. Regner med at når motoren er på plass så blir det slutt på nedsoting av akterpartiet ved fullt gasspådrag.

Ingen turborens / Zalo metode hadde hjulpet her.

Dette var i alle fall mine erfaringer så langt Ficher.

Hilsen Nils :newyearsign:

Hei Ficher! :o)

Ypperlig tiltak. Det er sundt vett å kontrollerer slanger på en motor. Benytter her anledningen til å vise hva jeg fant på min 2QM-15 for noen år siden. Motoren var da en par-og-tyve år gammel. Lagene i gummislangen fra impellerpumpen til blokka hadde begynnt å løse seg opp. D.v.s. innerslangen og ytterslangen løsnet fra hverandre, med denne blære som resultat. Blæren holdt seg selv om det ikke var trykk fra pumpen lenger (impeller fjernet).

1 BP_Kjoelevannsslange_Yanmar.jpg

Likeledes denne dieselslangen med banjo-kobling i begge ender. Viste slangen var fra matepumpen til dieselfilter/inn. Slangen var bortgjemt og sto i spenn i en bue bak braketten til filteret. Den glatte siden (bilde 2) opp. Det var alt jeg kunne se med det blotte øye. En dag demonterte jeg filterbraketten og måtte løsne slange fra filteret - da fikk jeg se undersiden - :rolleyes: - bilde 3. Utrolig hvor morkent den var - men KUN på innsiden av buen! Hvemsomhelst kunne latt seg lure bare ved å se på den......

2 :smiley:SMALL_011-Crop.jpg 3 :rolleyes:SMALL_015-Crop.jpg

Begge tilfeller av dårlig slange viser at årlig inspeksjon (eller enda oftere i hvertfall på gamle motorer), er viktig. Etter disse to tilfeller anskaffet jeg meg et tannlegespeil på lang teleskopskaft. Med dette og en sterk lommelykt er det mulig å inspisere bortgjemte steder. Dessuten er magneten i andre enden på speilskaftet ypperlig til å fiske opp muttrer og skiver som gir seg tyngdekrafta i vold! :o) Har til-og-med brukt den til å fiske opp rust-slagg i toppen på en motor.

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Når det gjelder bytting av slanger på motoren anbefaler jeg å trykkpresse på tilkoblingene.

Dette skyldes kanskje at jeg er noe påvirket av den service jeg opp gjennom årene har fått fra Moss Slangeservice som presser på tilkoblingene mens man venter.

Ved å få påpressede tilkoblinger slipper man å gå over slangeklemmer i ettertid - tror jeg.

På en så gammel motor ville jeg si at det beste ville vært å bytte ut alle gummislangene og slangeklemmer. Det blir jo noen kroner men synes ofte at det er bedre å ta slike ting i en omgang.

Mulig det , når vi/jeg ser slike bilder :eek::confused: ..... må nok kjøpe meg et tannlegespeil og en sterk lommelykt . :yesnod:

• 15 år senere...
roaldbj skrev On 4.1.2007 at 22.03:

Når det gjelder bytting av slanger på motoren anbefaler jeg å trykkpresse på tilkoblingene.

Dette skyldes kanskje at jeg er noe påvirket av den service jeg opp gjennom årene har fått fra Moss Slangeservice som presser på tilkoblingene mens man venter.

Ved å få påpressede tilkoblinger slipper man å gå over slangeklemmer i ettertid - tror jeg.

Dette er en sannhet med få unntak. Jeg kjøpte ny båt med påpressede tilkoblinger og oppdaget etter kun to år at pressingen var for hard slik at slangen sprakk helt inn til koblingen. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...