Jump to content

Ute dusj på Sea Ray - Hvordan koble?

SF

Recommended Posts

Hei,

På min ny innkjøpte Sea Ray 240 Sundancer 1997 mod er det en dusj bak på badeplattformen som er defekt. Faktisk så forstår jeg ikke hvordan denne skal være.

I bunn av båten lå det en dusjslange som er koblet til pumpe ved vanntanken. Bak på badeplattformen er det en gjennomføring ned til motorrom som i dag kun fungerer som lekkasje punkt for regnvann inn i motorrommet. Slange til dusj kan trekkes gjennom her på bildet kan dere se at jeg har gjort dette.

Baaten_des_07_011.jpg

Rett over for denne er det en annen gjennomføring med en hette over som han skrues av. Denne kan det se ut som er koblet til en slange som ender nede i kjølsvinet??

Noen som vet hva dette er og hvordan dusjen skal kobles?

Baaten_des_07_003.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Jeg har sett gjennom Sea Ray sin manual men det var lite hjelp her. Står litt på side 16 i denne men jeg blir ikke helt klok på det.

Ingen som har en båt med samme type løsning på dusjen?

Kan det tenkes at dusjhåndtaket bare skal puttes ned i hullet når den ikke er i bruk?

Det er sikkert meningen at dusjhåndtaket bare skal dyttes helt ned i gjennomføringen og tildels tette hullet. Den gjennomføringen med skruhette er kansje til landstrømkabel. Eller kansje den er for lensing fra utsiden i og med at det er en slange på den som går ned i kjølen.

Tror jeg hadde blindet hullet til dusjen og montert en dusjholder i hullet hvor gjennomføringen med hette sitter. Du får jo kjøpt gjennomføring for dusj som ikke slipper vann ned i kjølen. Kjedelig å ha slike hull som det renner vann inn gjennom, merkelig hvor mye vann som kan komme inn slike plasser..

Jeg vil anbefale deg en dusj med med mulighet for å stenge av vannet på dusjhodet. For å spare varmtvann når man skal såpe seg inn blant annet. Da er tempen ferdig justert når du åpner igjen.

Selv har vi en modell fra WHALE som vi synes fungerer utmerket. Alt bygd inn i en boks, med separat vrider for varmt og kaldt vann. Kan velge mellom dusj, stråle og stengt på dusjhodet.

Lykke til.

Det er sikkert meningen at dusjhåndtaket bare skal dyttes helt ned i gjennomføringen og tildels tette hullet.

[/quote

yesnod: :yesnod:

[/quote

Den gjennomføringen med skruhette er kansje til landstrømkabel.

Jeg har en sånn og det var til ferskvannsutspyling av saltvannsdelen på motor :cheers:

Godt Nytt år til alle på båtplassen :fireworks3::fireworks3::fireworks3::fireworks1::fireworks1::fireworks2::fireworks2:

Maxum 4100 scb, Chenette III

:yesnod:

OK, da forklarer det et lite mysterium for meg. Fattet ikke hva denne var til og hvorfor slangen gikk ned i kjølsvinet. Men dette var altså for gjennomspyling av sjøvannskjølinga på den gamle V8. Da kan jeg med god samvittighet fjerne denne og sette inn en dusjholder på samme plass. Steyr'n har ferskvannskjøling og klarer seg godt uten den dritten der.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...