Jump to content

Hva betyr dette nummeret under HIN koden?

SF

Recommended Posts

Det øverste nummeret er for SeaRay. US sier seg selv. SER er for Sea Ray, på slutten står det K697, hvor 97 er modellåret og 6 er mest sannsynlig måneden 6 for juni.

Den neste linjen sier noe om modellen. og de siste sifferene er mest sannsylig løpenummeret i produksjonen

Det er HIN eller CIN nummeret for båten, men er nok ikke i henhold til fritidsbåtdirektivet som trådde i kraft året etter at båten er produsert.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er HIN eller CIN nummeret for båten, men er nok ikke i henhold til fritidsbåtdirektivet som trådde i kraft året etter at båten er produsert.

Er du sikker på dette sydvesten?

Det ser helt likt ut på nye Sea Ray i dag også. Eneste forskjellen er selvfølgelig nummerne og bokstavkodene, som jo er unike.

US sier seg selv. :yesnod: . SER er for Sea Ray,
Ser mener jeg ikke står for Sea Ray, men er en del av hin-nr, hvis jeg ikke husker helt feil.
på slutten står det K697, hvor 97 er modellåret og 6 er mest sannsynlig måneden 6 for juni.
Dette stemmer

K697 står for: K=måned båten er produsert, i dette tilfellet november (A=januar, B= februar osv.) 6 er året den ble produsert, (96) og 97 er årsmodellen. 2828 er de 4 siste sifferene i serienummeret/produksjonsnummeret til båten. US er opphavsland, USA, SER er Sea Ray.. Det er som sydvesten sier et HIN- nummer i hht direktiver bestående av 15 karakterer

#1169 ser ut som en Dymo-tape....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Fant følgende eksempel:

Selve HIN-nummeret er alltid bygd opp av 15 siffer (inkludert bindestreket) og ser slik ut:

NO-RPL03215K506

NO betyr at båten er produsert i Norge

RPL betyr at båten er produsert av Rana Plast AS

03215 er det samme som båtens produksjonsnummer (legg 1 til i begynnelsen av nummeret - dvs at denne båten har produksjonsnummer 103215)

K betyr at båten er produsert i november måned (A=Januar, B=Februar, C=Mars osv)

5 betyr at båten er produsert i 2005

06 betyr at båten er en 2006 modell - dvs det året båten er beregnet lagt ut for salg

Hentet fra Rana-plast sine hjemmesider.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

US er opphavsland, USA, SER er Sea Ray..

Ved nærmere ettertanke stemmer nok dette sånn omtrent, ja. Hvorfor jeg skriver omtrent, er for at jeg kom til å tenke på at Sea Ray har fabrikker i andre land også, f.eks. Polen. Og da begynner hin nr med f.eks: PL-SLET....eller PL-SLER.....

Om de båtene med forskjellige bokstavkoder kommer fra samme fabrikk aner jeg ikke. Tyder vel på at de ikke gjør det, kanskje.....

Mener jeg hadde sett et lignende nummer tidligere, det #xxxx med tape. Dette er mest sannsynlig Stock number fra selger i unaiten. Tar jeg ikke mye feil så ble denne båten solgt av National Liquidators Fort Lauderdale av en "lokal helt" fra Telemark som i dag er importør av amerikanske båter.

National Liqudators merker sine båter med Stock Number #xxxx som er løpenummer. I dag er dette kommet opp i 5 siffer, men det er meget mulig det kun var 4 siffer tidligere.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Jeg forstår det slik at for båter som har krav om CE-godkjenning, så vil CIN-koden og HIN (Hull Identification Number) være det samme nummeret. I begge tilfeller består disse av 15 informasjonsenheter:CIN-kode - skrogidentifikasjonsnummer

Fritidsbåter som er CE-merket, skal ha et skrogidentifikasjonsnummer kalt CIN-kode . CIN-koden skal være varig innpreget utvendig i skroget, på styrbord side av akterspeilet. Skilt kan benyttes, dersom dette festes på en slik måte at skiltet ikke kan fjernes uten at dette vil medføre skader i det omkringliggende området i skroget.

CIN-koden er et unikt nummer som gis hvert fartøy som settes på EØS-markedet. Koden opplyser blant annet om hvem som har produsert båten, når den ble produsert og hvilken årsmodell båten er. Koden er derfor ikke et bevis for at båten oppfyller fritidsbåtforskriftens krav til sikkerhet.

Sjøfartsdirektoratet tildeler produsentens identifikasjon på bakgrunn av søknad fra produsenten eller dennes representant, eller den som importerer en båt som skal CE-merkes. Privatpersoner kan også i visse tilfeller søke om å få tildelt produsentkode for selvbygg.

CIN-koden består av i alt 15 tall, tegn og bokstaver.

Eksempel med forklaring:

NO-HXAB7A33G203

• NO Landskode (NO for Norge)

• HXA Produsentens identifikasjon

• B7A33 Båtens serienummer (bokstavene I, O og Q skal ikke benyttes)

• G Produksjonsmåned (A = januar, B = februar, osv.)

• 2 Siste siffer i produksjonsåret (2 for 2002)

• 03 De to siste siffer i modellåret (03 for 2003) Hentet fra Sjøfartsdirektoratet.

Er hin og cin kode det samme?

Det er det i prinsippet ja, gammel betegnelse er HIN og ny er CIN

HIN=Hull Identification Number

CIN=Craft Identification Number

Mener jeg hadde sett et lignende nummer tidligere, det #xxxx med tape. Dette er mest sannsynlig Stock number fra selger i unaiten. Tar jeg ikke mye feil så ble denne båten solgt av National Liquidators Fort Lauderdale av en "lokal helt" fra Telemark som i dag er importør av amerikanske båter.

National Liqudators merker sine båter med Stock Number #xxxx som er løpenummer. I dag er dette kommet opp i 5 siffer, men det er meget mulig det kun var 4 siffer tidligere.

Mulig dette er forklaringen. Det kan se ut som om merket er en type dymotape.

Når det gjelder HIN koden så fikk jeg dette forklart av saksbehandler i småbåtregisteret

K er produksjons måned, 6 tallet står for produksjons år og 97 er årsmodell.

Båten er en 1997 modell som ble produsert i november 1996.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Amerikanerene er i hvert fall veldige på å skrive # i stedet for nummer. Part#, dele#, båt #5 osv. I norge skriver vi "nr" for nummer, i USA bruker de den firkanten. En Dymo klistret fast inne i båten hadde jeg ikke tatt for å være noe viktig. En vakker dag detter den av og du finner den i lensefilteret.

Tar jeg ikke mye feil så ble denne båten solgt av National Liquidators Fort Lauderdale av en "lokal helt" fra Telemark som i dag er importør av amerikanske båter.

Jeg har en kopi av kontrakten når båten ble solgt fra statene, selger er

Unique Boats Incorporated

1919 NW 19 Street

Fort Lauderdale, FL 33311

Prøvde å finne dem på nettet men det ser ikke ut for at de hare egen nettside.

Det spørs om ikke nummeret er deres stock nummer.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Når en skal tyde CIN-koden (eller HIN, som det het før) er det viktig å være klar over at Sjøfartsdirektoratet tildeler koden. For importerte båter har de lagt seg på en praksis som ikke er i samsvar med ISO-standarden, slik at det ikke nytter å slå opp i denne for å tyde hva tall og bokstaver skal bety.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...