SF Startet 28.Desember.2006 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2006 Under HIN koden bak på båten står nummeret #1169. Noen som vet hva det står for? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 28.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2006 ettusen etthundre og seksti ni :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
roaldbj Svart 28.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2006 Det kan være byggenummeret for modell-typen. Jeg har sett en produsent som setter dette inn i BB skrog, nær akterspeilet, omtrent i samme høyde som HIN-nummeret. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2006 Ja kanskje, det kan se ut som om det er satt på i ettertid. Jeg har toll papirer på at båten skal være CE-merket men finner ikke noe CE-merke på den. Lurte på om kanskje dette var en tidligere måte å gi dem et CE nummer. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
roaldbj Svart 28.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2006 Bildet ditt viser nok ikke selve CE-godkjenningen - slik jeg har sett dette i Norge. Nedenfor ser du et skilt som viser CE-godkjenning. Dette er montert akterut. Eier plikter visstnok å vite hvor dette skiltet er plassert. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2006 Det øverste nummeret er for SeaRay. US sier seg selv. SER er for Sea Ray, på slutten står det K697, hvor 97 er modellåret og 6 er mest sannsynlig måneden 6 for juni. Den neste linjen sier noe om modellen. og de siste sifferene er mest sannsylig løpenummeret i produksjonen Det er HIN eller CIN nummeret for båten, men er nok ikke i henhold til fritidsbåtdirektivet som trådde i kraft året etter at båten er produsert. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
GeirFrode Svart 28.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2006 Det er HIN eller CIN nummeret for båten, men er nok ikke i henhold til fritidsbåtdirektivet som trådde i kraft året etter at båten er produsert. Er du sikker på dette sydvesten? Det ser helt likt ut på nye Sea Ray i dag også. Eneste forskjellen er selvfølgelig nummerne og bokstavkodene, som jo er unike. US sier seg selv. . SER er for Sea Ray,Ser mener jeg ikke står for Sea Ray, men er en del av hin-nr, hvis jeg ikke husker helt feil.på slutten står det K697, hvor 97 er modellåret og 6 er mest sannsynlig måneden 6 for juni. Dette stemmer Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 28.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2006 (redigert) K697 står for: K=måned båten er produsert, i dette tilfellet november (A=januar, B= februar osv.) 6 er året den ble produsert, (96) og 97 er årsmodellen. 2828 er de 4 siste sifferene i serienummeret/produksjonsnummeret til båten. US er opphavsland, USA, SER er Sea Ray.. Det er som sydvesten sier et HIN- nummer i hht direktiver bestående av 15 karakterer #1169 ser ut som en Dymo-tape.... Redigert 28.Desember.2006 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Espen C Svart 28.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2006 Jeg syns det ser ut til at dette merket har blitt klistret på i etterkant det ligner på slike vi lager på kontoret med en dymo maskin Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2006 Fant følgende eksempel: Selve HIN-nummeret er alltid bygd opp av 15 siffer (inkludert bindestreket) og ser slik ut: NO-RPL03215K506 NO betyr at båten er produsert i Norge RPL betyr at båten er produsert av Rana Plast AS 03215 er det samme som båtens produksjonsnummer (legg 1 til i begynnelsen av nummeret - dvs at denne båten har produksjonsnummer 103215) K betyr at båten er produsert i november måned (A=Januar, B=Februar, C=Mars osv) 5 betyr at båten er produsert i 2005 06 betyr at båten er en 2006 modell - dvs det året båten er beregnet lagt ut for salg Hentet fra Rana-plast sine hjemmesider. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
GeirFrode Svart 28.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2006 US er opphavsland, USA, SER er Sea Ray.. Ved nærmere ettertanke stemmer nok dette sånn omtrent, ja. Hvorfor jeg skriver omtrent, er for at jeg kom til å tenke på at Sea Ray har fabrikker i andre land også, f.eks. Polen. Og da begynner hin nr med f.eks: PL-SLET....eller PL-SLER..... Om de båtene med forskjellige bokstavkoder kommer fra samme fabrikk aner jeg ikke. Tyder vel på at de ikke gjør det, kanskje..... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2006 Mener jeg hadde sett et lignende nummer tidligere, det #xxxx med tape. Dette er mest sannsynlig Stock number fra selger i unaiten. Tar jeg ikke mye feil så ble denne båten solgt av National Liquidators Fort Lauderdale av en "lokal helt" fra Telemark som i dag er importør av amerikanske båter. National Liqudators merker sine båter med Stock Number #xxxx som er løpenummer. I dag er dette kommet opp i 5 siffer, men det er meget mulig det kun var 4 siffer tidligere. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Odd Thomas Svart 29.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2006 Er hin og cin kode det samme? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 29.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2006 #1169 er nummeret på beslaget gjort av Kemneren. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
roaldbj Svart 29.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2006 Jeg forstår det slik at for båter som har krav om CE-godkjenning, så vil CIN-koden og HIN (Hull Identification Number) være det samme nummeret. I begge tilfeller består disse av 15 informasjonsenheter:CIN-kode - skrogidentifikasjonsnummer Fritidsbåter som er CE-merket, skal ha et skrogidentifikasjonsnummer kalt CIN-kode . CIN-koden skal være varig innpreget utvendig i skroget, på styrbord side av akterspeilet. Skilt kan benyttes, dersom dette festes på en slik måte at skiltet ikke kan fjernes uten at dette vil medføre skader i det omkringliggende området i skroget. CIN-koden er et unikt nummer som gis hvert fartøy som settes på EØS-markedet. Koden opplyser blant annet om hvem som har produsert båten, når den ble produsert og hvilken årsmodell båten er. Koden er derfor ikke et bevis for at båten oppfyller fritidsbåtforskriftens krav til sikkerhet. Sjøfartsdirektoratet tildeler produsentens identifikasjon på bakgrunn av søknad fra produsenten eller dennes representant, eller den som importerer en båt som skal CE-merkes. Privatpersoner kan også i visse tilfeller søke om å få tildelt produsentkode for selvbygg. CIN-koden består av i alt 15 tall, tegn og bokstaver. Eksempel med forklaring: NO-HXAB7A33G203 • NO Landskode (NO for Norge) • HXA Produsentens identifikasjon • B7A33 Båtens serienummer (bokstavene I, O og Q skal ikke benyttes) • G Produksjonsmåned (A = januar, B = februar, osv.) • 2 Siste siffer i produksjonsåret (2 for 2002) • 03 De to siste siffer i modellåret (03 for 2003) Hentet fra Sjøfartsdirektoratet. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2006 Er hin og cin kode det samme? Det er det i prinsippet ja, gammel betegnelse er HIN og ny er CIN HIN=Hull Identification Number CIN=Craft Identification Number Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 29.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2006 Legger til følgende fra Sjøfartsdirktoratet: Craft Identification Number – til og med 1.1.2006 kan id-nrummer betegnes HIN-kode (Hull Identification Number) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2006 Mener jeg hadde sett et lignende nummer tidligere, det #xxxx med tape. Dette er mest sannsynlig Stock number fra selger i unaiten. Tar jeg ikke mye feil så ble denne båten solgt av National Liquidators Fort Lauderdale av en "lokal helt" fra Telemark som i dag er importør av amerikanske båter. National Liqudators merker sine båter med Stock Number #xxxx som er løpenummer. I dag er dette kommet opp i 5 siffer, men det er meget mulig det kun var 4 siffer tidligere. Mulig dette er forklaringen. Det kan se ut som om merket er en type dymotape. Når det gjelder HIN koden så fikk jeg dette forklart av saksbehandler i småbåtregisteret K er produksjons måned, 6 tallet står for produksjons år og 97 er årsmodell. Båten er en 1997 modell som ble produsert i november 1996. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hydrox Svart 29.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2006 Amerikanerene er i hvert fall veldige på å skrive # i stedet for nummer. Part#, dele#, båt #5 osv. I norge skriver vi "nr" for nummer, i USA bruker de den firkanten. En Dymo klistret fast inne i båten hadde jeg ikke tatt for å være noe viktig. En vakker dag detter den av og du finner den i lensefilteret. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 (redigert) Tar jeg ikke mye feil så ble denne båten solgt av National Liquidators Fort Lauderdale av en "lokal helt" fra Telemark som i dag er importør av amerikanske båter. Jeg har en kopi av kontrakten når båten ble solgt fra statene, selger er Unique Boats Incorporated 1919 NW 19 Street Fort Lauderdale, FL 33311 Prøvde å finne dem på nettet men det ser ikke ut for at de hare egen nettside. Det spørs om ikke nummeret er deres stock nummer. Redigert 30.Desember.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
NilsPils Svart 2.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2007 Når en skal tyde CIN-koden (eller HIN, som det het før) er det viktig å være klar over at Sjøfartsdirektoratet tildeler koden. For importerte båter har de lagt seg på en praksis som ikke er i samsvar med ISO-standarden, slik at det ikke nytter å slå opp i denne for å tyde hva tall og bokstaver skal bety. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.