Jump to content

Vasking av seil og olje på VP D2-55

Leading Edge

Recommended Posts

Fikk endelig tid (og godt nok vær) til å ta ned seil i dag. Lot storseilet stå i masten mens genoa ble tatt ned for lagring på garasjeloftet.

Det viste seg at Genoa har blitt temmelig skitten i kantene av all nedbøren. Er det noen som har noen gode tips om og hvordan seilet kan vaskes og med hva.

Noen som mener at det er dumt å la storseilet stå i masten gjennom vinteren? Det virker jo som det står beskyttet og greit.

En ting til.

Min Volvo D2-55 skal ifølge boken ha 10,5 liter olje ved skifte inklusive filter. Jeg har ikke klart å få mer enn 9 liter når jeg har sugd ut alt etter alle kunstens regler. Noen andre som har samme erfaring?

Enda en ting:

Brukte Biltemas syntetiske olje. Spesifikasjonene som står i Volvo boken ser imidlertid ikke ut til å matche med spec. på Biltemas olje. Noen som har inngående kjennskap til dette? Holder ikke den syntetiske fra Biltema kravene til VP?

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Ja her stiller du gode spørsmål, har fortsatt min seil på båten men genoan skal ned i allefall.

Når det gjelder oljemengde så er vel 9 liter rimelig bra vil jeg tro. Filteret tar jo en skvett det også, så er det jo en liter eller to mellom max og min merket.

Når det gjelder Biltema sin syntetiske olje så vil jeg tro den er bra nok, men om garantien og Volvo Penta er like enig er en annen sak. Jeg har bestilt Volvo Penta VDS 3 til min motor, men ikke hentet den ennå, mener den koster rundt 300 kroner for en 4 liter. Det er denne oljen som VP anbefaler, VDS 2 som alternativ. De aller felste oljer tilfredstiller VDS 2, sikkert Biltema sin også. Det er noen andre additiver i VDS3 som virtnok ikke er i VDS 2 og andre merker.

Har du sjekket impelleren på motoren, denne er ikke jo akkurat kjent å holde god kvalitet på de små dieselene.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

En skulle hatt et trekk til genoan som en drar over seilet når båten ikke skal brukes på litt tid. Seilet blir jo ganske møkkete bare av sommersesongen og fler kjente bruker slike trekk når båten ligger stille en uke.

Dette trekket dras opp med et spinnakerfall.

Inne i masta må det jo være helt greit å ha seilet. Tror det er bedre for seilet å være rullet der enn brettet sammen på garasjeloftet.

Har du sjekket impelleren på motoren, denne er ikke jo akkurat kjent å holde god kvalitet på de små dieselene.

Nei sjekket ikke impelleren men har jo lest at den har et frynsete rykte så jeg må nok sjekke den ja.

Når det gjelder oljenivå så er det helt opp til maks når filteret er fyllt så i værste fall så kan det se ut som det blir liggende 1,5 liter gammel olje igjen ved skifte.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

i værste fall så kan det se ut som det blir liggende 1,5 liter gammel olje igjen ved skifte.
Har samme motor og får bare ut ca. 8,5liter. De 1,5-2 litrene som er igjen er olje som ikke har gått alverden av timer på en sesong. Oljeskift intervall er 500 timer, vesentlig mer enn min motor går på en sesong. Dessuten er 10,5 liter olje på en motor med 2,2liter slagvolum omtrent det dobbelte av normalen. Så olje er ingen bekymring med denne motoren.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Seilene mine var grassat møkkete når jeg hentet Maxien i Stavanger. Jeg ringte litt rundt og noen viste ikke, mens andre (tror det var en seilmaker i Oslo), ba meg holde meg borte fra løsemidler som white spirit, lynol o.l. Men ellers var det bare å vaske i vei, skylle godt. Jeg endte med å legge seilene ut på verandaen og skrubbe dem med en gulskrubb, brukte båtvaskemiddel og Ajax tror jeg det var. Seilene ble mye bedre, de er fremdeles ikke akkurat superfine. Nå er dette gamle seil, og skulle de morkne p.g.a. min behandling, vel da er det forsåvidt greit, da blir det nye seil..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...