Jump to content

Skipsforlis/Titanic.

SveinHa

Recommended Posts

Var innom kystlaget Kormt's medlemsmøte i går. De hadde invitert Erik Bakkevig for at han skulle presentere sin nye bok "Skipsforlis fra Skudefjorden til Bømlahuk" (husker ikke om boktittelen er 100% riktig men det er i alle fall noe lignende...) som snart kommer i butikkene. Vi fikk en grei gjennomgang av en del av innholdet i boka. Etter et 1 1/2 times foredrag med tildels detaljerte beskrivelser av forlis og fremgangsmåte for å finne tak i både vrak og historien bak måtte han avslutte da møtet skulle gå videre. Da hadde vi fått en gjennomgang av forlis de siste 500 år fra Skudefjorden til Kopervik og da er der jo ganske stort område gjen i boken......

Denne skal i alle fall jeg ha :wink:

En interressant detalj som var svært så ukjent for meg: I Titanic filmen merket jeg meg at like før sammenstøtet med isfjellet kommanderte kapteinen "hardt styrbord" og styrmannen rattet babord. Tenkte meg at det var en relativt uvesentlig detalj som Spielberg og gjengen hadde oversett, men Erik Bakkevig nevnte akkurat denne episoden. Dette kalles "indirekte rorkommando" og kommer fra den tiden en styrte med rorkult (og som med påhenger i dag). Kommandoen referer til rorkultens bevegelse som jo er omvendt av hvordan båten svinger. "Indirekte rorkommando" var i bruk helt fram til 1930-40 tallet. Lærer stadig noe nytt   :yesnod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei Svein,

Ja det er ett eksempel på hvordan skipsulykker fører til endringer i regelverk og prosedyrer, der finnes mange, mange andre som f.eks "Aleksander Kielland" med sikkerhetskursene og "Sleipner" med redningsvestene bare for å ta et par velkjente.

Et annet er at man etter "St Svithun" innførte kravet om at alle kurser skulle oppgis med alle tre siffer. Ref.: Trygve Lindanger.

Tilbake til den du nevnte; har du vært i styrehuset på "Rogaland", ex "Gamle Rogaland". Der har vi en artig liten detalj på rattsøylen, sammen med rorindikatoren. Der er nemlig opprinnelig preget inn "Høire" og "Venstre"  -  og så har man i ettertid laget et nytt skilt som er skrudd fast ovenpå den gamle pregingen, der står "Venstre" og "Høire".

Såvidt jeg husker ble den såkalte "Nye rorkommandoen" innført en gang midt på 1930-tallet  -  og iallefall før språkreformen i 1937.   :yesnod:

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...