SveinHa Startet 31.Oktober.2003 Link til dette innlegget Startet 31.Oktober.2003 Var innom kystlaget Kormt's medlemsmøte i går. De hadde invitert Erik Bakkevig for at han skulle presentere sin nye bok "Skipsforlis fra Skudefjorden til Bømlahuk" (husker ikke om boktittelen er 100% riktig men det er i alle fall noe lignende...) som snart kommer i butikkene. Vi fikk en grei gjennomgang av en del av innholdet i boka. Etter et 1 1/2 times foredrag med tildels detaljerte beskrivelser av forlis og fremgangsmåte for å finne tak i både vrak og historien bak måtte han avslutte da møtet skulle gå videre. Da hadde vi fått en gjennomgang av forlis de siste 500 år fra Skudefjorden til Kopervik og da er der jo ganske stort område gjen i boken...... Denne skal i alle fall jeg ha En interressant detalj som var svært så ukjent for meg: I Titanic filmen merket jeg meg at like før sammenstøtet med isfjellet kommanderte kapteinen "hardt styrbord" og styrmannen rattet babord. Tenkte meg at det var en relativt uvesentlig detalj som Spielberg og gjengen hadde oversett, men Erik Bakkevig nevnte akkurat denne episoden. Dette kalles "indirekte rorkommando" og kommer fra den tiden en styrte med rorkult (og som med påhenger i dag). Kommandoen referer til rorkultens bevegelse som jo er omvendt av hvordan båten svinger. "Indirekte rorkommando" var i bruk helt fram til 1930-40 tallet. Lærer stadig noe nytt Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Poseidon Svart 31.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2003 Hei Svein, Ja det er ett eksempel på hvordan skipsulykker fører til endringer i regelverk og prosedyrer, der finnes mange, mange andre som f.eks "Aleksander Kielland" med sikkerhetskursene og "Sleipner" med redningsvestene bare for å ta et par velkjente. Et annet er at man etter "St Svithun" innførte kravet om at alle kurser skulle oppgis med alle tre siffer. Ref.: Trygve Lindanger. Tilbake til den du nevnte; har du vært i styrehuset på "Rogaland", ex "Gamle Rogaland". Der har vi en artig liten detalj på rattsøylen, sammen med rorindikatoren. Der er nemlig opprinnelig preget inn "Høire" og "Venstre" - og så har man i ettertid laget et nytt skilt som er skrudd fast ovenpå den gamle pregingen, der står "Venstre" og "Høire". Såvidt jeg husker ble den såkalte "Nye rorkommandoen" innført en gang midt på 1930-tallet - og iallefall før språkreformen i 1937. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Krapyl Svart 31.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2003 Jeg ble også litt overrasket første gang jeg hørte dette uttrykket. Jeg har jobbet endel på amerikanske fartøy, og der betyr "hard to port" underforstått "tiller hard to port" ganske riktig hardt styrbord. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.