Jump to content

Bruk av Båt om Vinteren

Espen C

Recommended Posts

Dere som bruker båten om vinteren har dere ikke problemer med ratt og vaiere som er forferdelig trege i kulden?

Jeg var om bord i båten i dag for å sjekke litt å fant da ut at jeg skulle prøve styringen og giret pga.at dette har jeg hatt problemer med i andre båter også,

det var så vidt jeg turde å røre rattet da det satt ganske hardt jeg er litt redd det skal ryke da jeg har vært borti det i en tidligere båt :confused:

Har aldri hatt noen problemer med vinterbruk. Hydraulisk styring blir kanskje noe tregere men langt fra noe problem.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Dette lukter vel heller av begynnende rust og korrosjon mellom wire og hylse ..

noe som ikke er et ukjent fenomen hvis du ikke har hydraulisk styring.

Mitt råd vil være å forsiktig forsøke å få til litt bevegelse og se om det løsner litt etterhvert.

Dersom du har begynnende korrosjon nå, vil alt garantert stå fulltendig fast når vårsola kommer

og alternativet vil være full utskiftning.

Skulle stalltipset mitt stemme, råder jeg deg til å ta fram verktøykassa og demontere

hele styrewire`n. Legg den i diesel resten av vinteren slik at korrosjonen løser seg opp

og monter det hele igjen sammen med vårpussen.

Redigert av Phoebe (see edit history)
I går måtte jeg bryte is for å komme ut av havna...

Jeg lurer på om jordkloden har vippet over på siden? Her på Nordvestlandet har vi grønne marker, 10 grader og vi går i T-skjorte. Og på Vestbredden i Midt-Østen så jeg at det kom snø i går. Hmmm...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Har vært ute på endel vinterturer med 2-3 båter. Har ikke hatt noe særlig problemer, men så har det da også vært veldig forsiktige seilaser på godt værvarsel!

Det viktigste synes jeg er å ha med flåte, varme som fungerer - og ha en mulighet til å varsle.

Gikk fra Kristiansand til Oslo med fendrene ute tidlig mai for 3 år siden, hadde ikke lyst på den minste tur frem på dekk alene.

Men det er klart at nettopp styring og motorkraft bør være i orden!

Jeg lurer på om jordkloden har vippet over på siden? Her på Nordvestlandet har vi grønne marker, 10 grader og vi går i T-skjorte. Og på Vestbredden i Midt-Østen så jeg at det kom snø i går. Hmmm...

Stemmer helt...vår kjære klode heller faktisk... Jordaksen danner en vinkel på 66°34' med baneplanet. Denne helningen er årsak til at solvinkelen og dermed innstrålt energi varierer med årstidene.

Men dette visste du nok....kanskje er det utslippet av CO 2 som har gått helt av skaftet.. ??

Men, husker julen og nyttår 1987, da var det omtrent like varmt, i hvertfall her på Østlandet.

Uten ata det skal bli diskusjonen her, så tror jeg ikke utslippet av CO2 er drastiskt endret siden ifjor. Da hadde jeg 1 meter snø og 10 minus på denne dagen, så det ustadige været er nok en del av en mye større helhet. Vi hadde varme vintre for flere tusen år siden også... :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Her er litt statistikk for desember og januar fra år 1900 og frem til i dag. Grafen viser avvik fra normalen. Fortsetter denne gode utviklingen så blir vinteropplag dårlig butikk i fremtiden

Desember

ktama_r1m12.jpg

Januar

ktama_r1m1.jpg

Hele året sett under ett:

ktama_r1m0.jpg

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Da hadde jeg 1 meter snø og 10 minus på denne dagen,

Litt lenger ut i fjorden var det tilnærmet snøfritt første nyttårsdag i fjor, men det var det ikke en drøy uke etterpå

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Noen år varmere enn normalen, mens andre er kaldere enn normalen?? :confused:

Desember ifjor var dog en varm måned dett utifra en "normal" desember...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Espen C, jeg har ikke opplevd det du spør om. Har hydraulisk. Må legge til at det er varmt i båten. Vil tro at de aller fleste andre også har det slik. Det er avgjørende om ting er trege eller ikke mht temp.

Jeg hadde en god tur utpå i dag. Bruk av båt om vinteren er flott. Hadde en tur innover Vikkilen (for de som er kjent i Grimstad) og rundt Maløen etc., før det begynte å blåse opp. Ca 7 varme i skyggen, sol og møtte ingen andre. Dette var første turen siden Oktober. Håper anledningen til å ta turer blir oftere utover ettervinteren. Turene begrenser seg til helgene. Neste mulighet nå er om 3 uker. Håper været blir bra da.

Jeg må få advare dersom andre skal utpå de nærmeste dager. Med den springfloen samt kraftige værtypen vi for tiden har hatt er der mange fremmedelementer i vannet. Jeg så rett som det var materialer og annet flytende.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...