Jump to content

Eksos strømaggregat

Geirh

Recommended Posts

På min Skilsø 975 FB hadde jeg et aggregat stående tjoret fast midt i motorrommet, på styrbord side. Eksosslangen var lagt akterover, gjennom skroget og ut under badeplattformen. Dette fungerte alldeles utmerket, og det var svært støysvakt. D.v.s. de få gangene jeg brukte det, og selv da trengte jeg ikke bruke det.

Med andre ord syns jeg det var bortkastede penger, plass og vekt. Det fins for meg andre og bedre løsninger på nødstrøm.

Jeg har et 2 Kw Kipor aggregat (OBOS utgaven av Honda) stroppet fast i motorrommet. Eksosen har jeg ført ut via fleksibel eksosslange og en Wallas skroggjennomføring (slik det er linket til lenger opp i tråden). Jeg har koblet inn en stoppbryter som jeg har ved førerplassen. Når jeg skal starte aggregatet så må jeg opp med motorromsluka. Da får jeg samtidig verifisert at det ikke er noen bensindamp der. Jeg har kjørt aggregatet i 2 timer på varme sommerdager, men da blir det litt varmt i motorrommet. Det hjelper en del hvis jeg kjører motorromsviften samtidig.

Jeg hadde lignende installasjon i min forrige båt.

Jeg vurderer å montere inn en liten motorromsvifte til som trekker ut luften ved eksossiden av aggregatet.

/per

Hei, jeg har også et Kipor 2Kw, men har ikke brukt aggregatet i motorrommet i båten ennå.

Hvordan festet du slangen til selve aggregatet ?

Finns det festeanordning som ekstrautstyr ?

Brukte du dobbel slange til eksosen ?

Hei.

Jeg fikk sveiset på et lite stykke på eksosrøret slik at jeg fikk benyttet en 22mm fleksibel stålslange (tilbehør til Wallas varmer). Jeg mener at dette var en vanlig rør- overgang som vi kappet i den enden som vi sveiset til eksospotten. Vi demonterte potten før vi sveiset. Jeg festet så slangen med slangeklemme og hadde på eksospasta.

Jeg vet dessverre ikke om det finnes noe ekstrautstyr å få til aggregatet.

Jeg har festet aggregatet med lastestropper

Ja, jeg har den sorte "Wallas" slangen utenpå slik at det "dobbel" slange.

/per

Synes Skipet 3 sin løsning virker smart jeg. Brukes den med vett, er jeg helt sikker på at dette er like sikkert som noe annet.

Kombinert med en co2 slukkeløsning som utløses ved høy temperatur, må dette kunne betegnes som idiotsikkert ?

Dessuten - ser ikke helt forskjellen på å ha en liten motor gående i motorrommet,framfor de som har digre V8 bensinmotorer. Dessuten har de fleste propan, parafin, rødsprit, vanlig sprit, tennvæske og annet snadder ombord, som må behandles med omtanke. En liter fra eller til med bensin, gjør neppe store forskjellen.

Dessuten; man kan jo fylle så lite bensin på aggregatet,at man kjører det tomt hver gang. F.eks 2dl er så og så lang gangtid, 5dl = så lang osv.

Suzuki

No boat needed..

Jeg skal ikke blande meg opp i hva den enkelte båtkollega gjør ombord, men bare minne om en passasje:

5.2.2. Drivstofftanker

Tanker, ledninger og slanger for drivstoff skal være fastgjort og atskilt fra eller beskyttet mot enhver vesentlig varmekilde. Valg av tankmateriale og produksjonsmåte skal stå i forhold til tankenes kapasitet og drivstofftypen. Alle rom der det er plassert tanker, skal være ventilert.

Bensin skal oppbevares i tanker som ikke er del av skroget og som er:

a) isolert fra motorrommet og alle andre antenningskilder, og

b) atskilt fra oppholdsområder om bord.

Diesel kan oppbevares i tanker som er en del av skroget.

som er hentet fra

http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-20041220-1820.html

dvs

Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy mv.

Det kan være viktig å ha kjennskap til denne av hensyn til forsikringsmessige vilkår.

Det finnes båter i omløp,faktisk ganske mange, som ble konstruert, produsert og tatt i bruk omtrent på den tiden Moses fikk steintavlene på tærne. Ingen av de reglene du viser til har relevans for disse båtene. De har ikke tilbakevirkende kraft. Mange båter, f.eks min egen, har ikke hatt tett skille mellom motor og tankrom noen gang. Den var konstruert sånn, og er nok fortsatt lovlig i bruk.

Tror jeg.

Suzuki

No boat needed..

avgassutlop.jpg

Er det den gjennomføringen helt til venstre i bildet du brukte ?

Jeg lurer på¨å prøve opplegget ditt, jeg har et stort motorrom på over 6m3 med god lufting, så jeg tror ikke varmen blir det store problemet.

Forøvrig er jeg godt fornøyd med Kipor, det bråkte bittelitt mer enn Honda EU20 på full pes.

Men på Auto-trottle ved lavere uttak fant vi ut at det faktisk er lite, om noen forskjell.

Ellers er det lettstartet og putrer jamt og fint med svært lite eksos og lukt.

Ingen av de reglene du viser til har relevans for disse båtene. De har ikke tilbakevirkende kraft. Mange båter, f.eks min egen, har ikke hatt tett skille mellom motor og tankrom noen gang. Den var konstruert sånn, og er nok fortsatt lovlig i bruk.

Tror jeg.

Suzuki

I det du gjør en endring av fartøyet i hennold til gammelt kommer dagens regler inn. Var båten godkjendt med strømagregat i det årstallet båten er produsert er jeg enig. Men monterer du det i nyere tid er jeg uenig- da er det dagens regler som gjelder. :newyearsign:

Igjen, jeg har ingen personlig interesse av å fortolke regelverket.

Men, som Ubåtfender viser til,

dersom forsikringsselskapet fortolker regelverket slik han gjør,

hjelper det ikke hva hver enkelt av oss måtte mene dersom ulykka først er ute.

Jeg har eksempelvis opplevd at blindplugg i kjøler til oljeveksler for girkasse korroderte ute i Skagerak og falt ut.

Båten var 4 år gammel.

Forsikringsselskapet dekket ikke en krone.

Motorleverandør var glad for at ingen ble personlig skadet og dekket alle kostnader vi hadde - men dette var ren goodwill.

Senere viste deg seg at en underleverandør av deler til oljekjøleren hadde levert for dårlig kvalitet på blindpluggen.

:rolleyes:

Her tror jeg nesten helt sikkert du tar feil.

Suzuki

Her ville jeg ha skjekket hva forsikringsselskapet sier, garantert at de bruker regelverket for alt det er verdt.

Så her er vi i en gråsone, og like greit å gjøre det etter dagens regler enn å finne ut av det etter at det smalt.

Da får du problemer med forsikringsselskapet når det viste seg at det er montert i nyere tid etter gammle regler.

Man kan jo lukke øynene og tenke at det "går bra i min tid". Men det vil lage en ukultur, for det er kansje den neste eieren som får problemet når det smeller og IKKE han som utførte jobben. :nono:

:sailing:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)

Takk, Skipet3, det var nyttig info du kom med.

Jeg akter ikke å ha aggregatet fastmontert i motorrommet i båten.

Men det kunne vært greit å ha muligheten til å kjøre det i motorrommet av og til.

Aggregatet oppbevares normalt inn under på flybridge når det er med i båten, i friluft.

Skal jeg lage til en eksosstuss, blir det høyst sannsynlig en form for koplings stuss som er lett å ta av og på.

Redigert av jolo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...