Geirh Startet 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Startet 30.Desember.2006 Hva gjør jeg med eksosen vist jeg kjøper meg et HONDA EU 20 I aggregat?. Vist jeg kjøper det skal jeg montere det i maskinrommet. Det vil bli stående helt i akterkant av rommet. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 Jeg ville sluppet den ut. Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 (redigert) Jeg ville sluppet den ut. Bare huske å åpne opp først så kommer nokk røyken ut Redigert 30.Desember.2006 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Geirh Svart 30.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 Jeg ville sluppet den ut. Det var bra svart.....ikke mye greie på det skjønner jeg Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 (redigert) Må vel ha en gjennomføring og eksosslange for å kobble til aggregatet, så da må du ha en en sikker gjennomføring. Her blir vel det noe lignende som på Wallas eller noe slikt tenker jeg- dyre greier men ikke noe jalla greier. Ligger ved en link Redigert 30.Desember.2006 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Suzuki Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 jeg ville brukt en helt vanlig std. skoggjennomføring. Barsk II nevte en gang at han brukte en sånn på Webasto varmeren sin, dette var visst helt OK Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
nimbuster Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 På min Skilsø 975 FB hadde jeg et aggregat stående tjoret fast midt i motorrommet, på styrbord side. Eksosslangen var lagt akterover, gjennom skroget og ut under badeplattformen. Dette fungerte alldeles utmerket, og det var svært støysvakt. D.v.s. de få gangene jeg brukte det, og selv da trengte jeg ikke bruke det. Med andre ord syns jeg det var bortkastede penger, plass og vekt. Det fins for meg andre og bedre løsninger på nødstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 Hei Meiner å huska at Honda frårår å forlenga eksosrøyret på Honda EU20i. Det er òg noko med det å ha bensin i eit maskinrom.... Ask Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 Hei En ting er eksosen som skal ut. Hva med varmen fra Strømaggregatet? Er ikke denne Hondaen luft avkjølt? Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 30.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 jeg blir mere og mere i tvil om jeg i hele tatt skal kjøpe meg aggregat....er som enkelte sier har vi bruk for det. Får tenke en stund til og vurdere det. Takk for god hjelp her inne på båtplassen Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 Jeg har et 2 Kw Kipor aggregat (OBOS utgaven av Honda) stroppet fast i motorrommet. Eksosen har jeg ført ut via fleksibel eksosslange og en Wallas skroggjennomføring (slik det er linket til lenger opp i tråden). Jeg har koblet inn en stoppbryter som jeg har ved førerplassen. Når jeg skal starte aggregatet så må jeg opp med motorromsluka. Da får jeg samtidig verifisert at det ikke er noen bensindamp der. Jeg har kjørt aggregatet i 2 timer på varme sommerdager, men da blir det litt varmt i motorrommet. Det hjelper en del hvis jeg kjører motorromsviften samtidig. Jeg hadde lignende installasjon i min forrige båt. Jeg vurderer å montere inn en liten motorromsvifte til som trekker ut luften ved eksossiden av aggregatet. Sitér dette innlegget /per Link to post
Mix Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 Jeg har et 2 Kw Kipor aggregat Hei, jeg har også et Kipor 2Kw, men har ikke brukt aggregatet i motorrommet i båten ennå. Hvordan festet du slangen til selve aggregatet ? Finns det festeanordning som ekstrautstyr ? Brukte du dobbel slange til eksosen ? Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 Hei, jeg har også et Kipor 2Kw, men har ikke brukt aggregatet i motorrommet i båten ennå.Hvordan festet du slangen til selve aggregatet ? Finns det festeanordning som ekstrautstyr ? Brukte du dobbel slange til eksosen ? Hei. Jeg fikk sveiset på et lite stykke på eksosrøret slik at jeg fikk benyttet en 22mm fleksibel stålslange (tilbehør til Wallas varmer). Jeg mener at dette var en vanlig rør- overgang som vi kappet i den enden som vi sveiset til eksospotten. Vi demonterte potten før vi sveiset. Jeg festet så slangen med slangeklemme og hadde på eksospasta. Jeg vet dessverre ikke om det finnes noe ekstrautstyr å få til aggregatet. Jeg har festet aggregatet med lastestropper Ja, jeg har den sorte "Wallas" slangen utenpå slik at det "dobbel" slange. Sitér dette innlegget /per Link to post
Suzuki Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 Synes Skipet 3 sin løsning virker smart jeg. Brukes den med vett, er jeg helt sikker på at dette er like sikkert som noe annet. Kombinert med en co2 slukkeløsning som utløses ved høy temperatur, må dette kunne betegnes som idiotsikkert ? Dessuten - ser ikke helt forskjellen på å ha en liten motor gående i motorrommet,framfor de som har digre V8 bensinmotorer. Dessuten har de fleste propan, parafin, rødsprit, vanlig sprit, tennvæske og annet snadder ombord, som må behandles med omtanke. En liter fra eller til med bensin, gjør neppe store forskjellen. Dessuten; man kan jo fylle så lite bensin på aggregatet,at man kjører det tomt hver gang. F.eks 2dl er så og så lang gangtid, 5dl = så lang osv. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
roaldbj Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 Jeg skal ikke blande meg opp i hva den enkelte båtkollega gjør ombord, men bare minne om en passasje: 5.2.2. Drivstofftanker Tanker, ledninger og slanger for drivstoff skal være fastgjort og atskilt fra eller beskyttet mot enhver vesentlig varmekilde. Valg av tankmateriale og produksjonsmåte skal stå i forhold til tankenes kapasitet og drivstofftypen. Alle rom der det er plassert tanker, skal være ventilert. Bensin skal oppbevares i tanker som ikke er del av skroget og som er: a) isolert fra motorrommet og alle andre antenningskilder, og b) atskilt fra oppholdsområder om bord. Diesel kan oppbevares i tanker som er en del av skroget. som er hentet fra http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-20041220-1820.html dvs Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy mv. Det kan være viktig å ha kjennskap til denne av hensyn til forsikringsmessige vilkår. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 Det finnes båter i omløp,faktisk ganske mange, som ble konstruert, produsert og tatt i bruk omtrent på den tiden Moses fikk steintavlene på tærne. Ingen av de reglene du viser til har relevans for disse båtene. De har ikke tilbakevirkende kraft. Mange båter, f.eks min egen, har ikke hatt tett skille mellom motor og tankrom noen gang. Den var konstruert sånn, og er nok fortsatt lovlig i bruk. Tror jeg. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mix Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 Er det den gjennomføringen helt til venstre i bildet du brukte ? Jeg lurer på¨å prøve opplegget ditt, jeg har et stort motorrom på over 6m3 med god lufting, så jeg tror ikke varmen blir det store problemet. Forøvrig er jeg godt fornøyd med Kipor, det bråkte bittelitt mer enn Honda EU20 på full pes. Men på Auto-trottle ved lavere uttak fant vi ut at det faktisk er lite, om noen forskjell. Ellers er det lettstartet og putrer jamt og fint med svært lite eksos og lukt. Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 Ingen av de reglene du viser til har relevans for disse båtene. De har ikke tilbakevirkende kraft. Mange båter, f.eks min egen, har ikke hatt tett skille mellom motor og tankrom noen gang. Den var konstruert sånn, og er nok fortsatt lovlig i bruk. Tror jeg. Suzuki I det du gjør en endring av fartøyet i hennold til gammelt kommer dagens regler inn. Var båten godkjendt med strømagregat i det årstallet båten er produsert er jeg enig. Men monterer du det i nyere tid er jeg uenig- da er det dagens regler som gjelder. Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Suzuki Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 Men monterer du det i nyere tid er jeg uenig- da er det dagens regler som gjelder. Her tror jeg nesten helt sikkert du tar feil. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
roaldbj Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 Igjen, jeg har ingen personlig interesse av å fortolke regelverket. Men, som Ubåtfender viser til, dersom forsikringsselskapet fortolker regelverket slik han gjør, hjelper det ikke hva hver enkelt av oss måtte mene dersom ulykka først er ute. Jeg har eksempelvis opplevd at blindplugg i kjøler til oljeveksler for girkasse korroderte ute i Skagerak og falt ut. Båten var 4 år gammel. Forsikringsselskapet dekket ikke en krone. Motorleverandør var glad for at ingen ble personlig skadet og dekket alle kostnader vi hadde - men dette var ren goodwill. Senere viste deg seg at en underleverandør av deler til oljekjøleren hadde levert for dårlig kvalitet på blindpluggen. Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 (redigert) Her tror jeg nesten helt sikkert du tar feil. Suzuki Her ville jeg ha skjekket hva forsikringsselskapet sier, garantert at de bruker regelverket for alt det er verdt. Så her er vi i en gråsone, og like greit å gjøre det etter dagens regler enn å finne ut av det etter at det smalt. Da får du problemer med forsikringsselskapet når det viste seg at det er montert i nyere tid etter gammle regler. Man kan jo lukke øynene og tenke at det "går bra i min tid". Men det vil lage en ukultur, for det er kansje den neste eieren som får problemet når det smeller og IKKE han som utførte jobben. :nono: Redigert 31.Desember.2006 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Suzuki Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 Jeg er blitt for gammal ( endelig ) til å bekymre meg over alt mellom himmel og jord. Den tid,den sorg. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Compromise Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 Er det den gjennomføringen helt til venstre i bildet du brukte ? Jeg lurer på¨å prøve opplegget ditt, jeg har et stort motorrom på over 6m3 med god lufting, så jeg tror Jepp, det er gjennomføringen lengst til venstre jeg har brukt. Sitér dette innlegget /per Link to post
Mix Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 (redigert) Takk, Skipet3, det var nyttig info du kom med. Jeg akter ikke å ha aggregatet fastmontert i motorrommet i båten. Men det kunne vært greit å ha muligheten til å kjøre det i motorrommet av og til. Aggregatet oppbevares normalt inn under på flybridge når det er med i båten, i friluft. Skal jeg lage til en eksosstuss, blir det høyst sannsynlig en form for koplings stuss som er lett å ta av og på. Redigert 30.Desember.2006 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kuran Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 du får orginal jenomføring for eksos luft hos en honda forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.