Jump to content

Eksos strømaggregat


Geirh

Recommended Posts

Heisan.

 

Honda har et eksosadapter til EU 20. Eksoskammeret på dette aggregatet er isolert slik at ved montering av adapter ledes all eksos og varme ut av motorrommet. Eneste minuset med dette er at ex.slangen er 4". Hvis det er tilstrekkelig lufting i motorrommet kan eksos-stuss skjøtes og montere en fleksibel ex.slange f.eks wallas med standard skroggjennomføring. Husk å montere ex.slangen i en bue opp slik at det ikke er mulighet for vann å komme inn. :newyearsign::newyearcheers::fireworks2:

 

kk

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Heisan.

 

Honda har et eksosadapter til EU 20. Eksoskammeret på dette aggregatet er isolert slik at ved montering av adapter ledes all eksos og varme ut av motorrommet. Eneste minuset med dette er at ex.slangen er 4". Hvis det er tilstrekkelig lufting i motorrommet kan eksos-stuss skjøtes og montere en fleksibel ex.slange f.eks wallas med standard skroggjennomføring. Husk å montere ex.slangen i en bue opp slik at det ikke er mulighet for vann å komme inn. :newyearsign::newyearcheers::fireworks2:

 

kk

HEi

Der kom det en nyttig opplysning som jeg var ute etter for det er et Honda EU20I jeg lurer på og kjøpe.

Takk for opplysningen og :newyearsign:

Link to post

Strømagregat er gode greier, ville ikke vært uten. Mitt er fabrikkmont med egen mainisering og vannkjøling på eksos, det blir dyrt og etter montere, var jeg deg ville jeg funnet et lite lett et som du kunne satt på land når du bruker det, det er jo bare i ødemarken du trenger det. får du brann ombord med et bensinagregat i motor rommet tror jeg du sliter med forsikringen..

Link to post

Bruker aggregat iblant på Hankøfjord - synes egentlig det er en nødvendighet i allle fall på en bobåt!

 

Har et billig et fra Smart-club, pluss et gammelt et - hvert på 2kw omtrent.

 

Motorrommet mitt er på ca 20kubikk, så varme er jeg ikke noe redd for i forbindelse med å montere ett av disse i motorrom. Eneste grunnen til at jeg ikke har gjort det så langt, er nettopp forsikringsselskap og forskrifter...

 

Men samtidig har jeg egentlig lyst til å henge ett av disse opp og føre eksosen ut, greit å ha for lengre perioder i båten uten landstrøm.

 

Tenker litt på en ting - det 12volt-uttaket som de fleste moderne aggreagater har egner seg egentlig perfekt for å føre vann i eksosen. Fleksible eksosrør får man jo flere steder, til og med på Biltema. Et litt overdimensjonert et som ikke struper effekten på aggregatet pluss et par dyser som sprøyter inn vann kan sikkert gjøre en god jobb? Eventuelt få sveisa til et vanlig eksosbend... Så er det bare å kople en liten 12-volts pumpe rett på uttaket.

 

Med mindre selve aggregatet får en mekanisk feil, så skulle det bli veldig trygt når eksostemperaturen er lav?

 

Ser også på aggregatet mitt som er av den billige, åpne typen at det er minimalt med jobb å kople ut tanken og erstatte den med en ledning til en tank annetsteds... I så fall blir jo selve forskriften oppfylt og alt skulle være iorden???

Link to post

Det var en som nevnte at han oppbevarte aggregatet oppe på flyen.

Hva med og ha det stående der fast innebygd i ei kasse? Nå kjenner jeg ikke til hvor mye støy det gir fra seg annet en det jeg leser på internett Honda EU20I er 80-85 DB står det i brosjyren.

Aggregatet skal jo ikke kjøres hele tiden bare når man trenger det "lille" ekstra med strøm.

Prøver meg på flere ideer her på båtplassen for her finner man alltids en løsning.

Link to post
Det var en som nevnte at han oppbevarte aggregatet oppe på flyen.

Jeg så noe slikt i en artikkel i MBY om en Princess 37 en gang i tiden. Der var et ganske stort (fysiski alle fall) bensinaggregat plassert lengst akter til SB på flybridgen. Dette hadde manuell snorstart og ledningen fra aggregatet ble ganske enkelt plugget rett inn i landstrømsinntaket. Stort enklere og mer effektivt kan det jo i grunnen ikke bli.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Det var en som nevnte at han oppbevarte aggregatet oppe på flyen.

Jepp, jeg har det stående på fly, og fyrer det opp her, støyen blir mer skjermet for omgivelsene der oppe.

Type Honda EU20i eller Kipor 2000Ti digitale aggregater er ganske støysvake, ligger på ca. 52-59 dB støy.

Så det er ikke all verden støy. Og det er skjelden i bruk. Men kjekt å ha i en knipe.

Personlig synes jeg aggregat støy i naturhavn er noe dritt, og vil nødig forstyrre andre i omgivelsene.

Derfor kunne det vært greit å ha muligheten for kunne fyre det opp i motorrommet av og til.

For meg er det ikke aktuellt med fast montering i motorrommet.

 

:newyearsign::fireworks2:

 

 

Link to post
  • 1 år senere...

:fishing: kan du heilt sikkert bare det ikkje er vannlås i eksosslangen (kjølevann) slik at det blir for stor motstand for eksosen

fra agregatet. har montert luftkjølt agregat m eksosgjenomgang i akterspeilet og m ekstra lydpotte,dette funka kjempefint

og ein høyrer lite støy når agregatet er i gang. har laget isolert kasse som det står i med vifte som blåser inn luft og det

funker bra

Link to post
skal ha aggregat i båten . vet det er skrevet her før , men kan man kjøre eksosen inn i eksoslangen til motoren? hvis eksosen kommer ut over vann , skal det vel gå lettere den veien enn gjennom eksosventiler\innsugsventiler osv.
Bensindrevet aggregat ombord i båt har vært et tema i flere tråder. Har du tenkt å plassere ditt på badeplattformen når det er i bruk?
Link to post

Hei,

 

Har en tilsvarende løsning med Honda EU 10. Til denne finnes en orginal flens som dekker både eksos og kjølevifteuttaket. Aggregatet eksos er ca en cm i diameter og denne blir liggende midt i flensen. Aggregatet blir ikke særlig varmt under normal drift. Mitt aggregat står i et eget rom men det spiller ingen rolle i denne sammenheng. Jeg har trukket en av de orginale slangene fra luftinntaket til hovedmotoren, direkte til strømaggregatet. Eneste ulempe er at aggregatet kan ikke gå mens hovedmotoren går. Når Aggregatet går suger dette luft fra motorrommet og blåser det ut gjennom luftinntaket i skutesiden. Når hovedmotoren går suger den luft fra det samme luftinntaket gjennom skutesiden, bare med den forskjell at lufta går igjennom strømaggregatet

Link to post

I fjor skulle jeg ta hurtigbåten fra byen til hytten, og tenkte jeg skulle ta med en fem liter bensinkanne til motorsagen. Billettøren nektet meg å bli med på turen fordi de ikke hadde lov å ha med bensin på båten.

Så snakket jeg med DNV på Lillestrøm under båtmessen. Bensin er fy hvis båten ikke er godkjent for bensin. I tillegg så var DNV svært opptatt av forlegging av drivstoff rør og slanger som da skal være helt adskilt fra kabler og annet utstyr.

 

Hvordan reglene er for oppbevaring av bensin om bord til lettbåten vet jeg ikke, men jeg mener det er forbudt å ha bensindrevne ting om bord hvis utstyret og installasjonen ikke tilfredsstiller særskilte krav.

 

Gass installasjoner skal også utføres av kvalifisert personell har jeg hørt.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

mener du det er fare for brann hvis aggregatet står en meter fra motoren ? står lit gnister fra en dieselmotor ,og begynner den å brenne etter en lekasje så brenner det uansett opp. regner jo med at tanken på aggregatet er av den godkjente typen- . hvis jeg setter den oppi en kasse da med tilførselluft? er ikke vannkjølt eksos på dette.. eller bør jeg heller bære dritten ut i friluft hvar gang jeg skal bruke det? kommer aldri til å bli brukt uten tilsyn og altid mens motoren ikke går.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Det er forskjellige normer for installasjon av diesel og bensinmotor, og det kan vel tenkes at kravene er litt strengere for bensininstallasjoner. Jeg har normene men har ikke studert de som omhandler dette.

Det er jo mange krav som ikke følges opp i fritidsbåt på grunn av uvitenhet, noe som jeg synes er veldig synd.

 

I og med at det ikke er brennstoffet som brenner men gassen av brennstoff, så er det vel en kombinasjon at omgivelsestemperatur og ventilasjon som utgjør faremomentet. Alle slike systemer skal være hermetisk lukket i båten med ventilasjon ut i friluft. Om det da skulle oppstå en antenning så er jeg ikke enig i at oppsyn er særlig lurt, for jeg ville foretrukket å være lengst mulig borte hvis det smeller.

 

Så synes jeg man må ta dette på alvor, for man er ikke alene på sjøen eller i marinaen.

 

Jeg snakket med en kar fra DNV på Lillestrøm nylig, og han sa det fortreffelig. Regelverket for fritidsbåt er så lite og enkelt, og når man ikke klarer å tilfredsstille dette engang, ja da er det ikke rart mange båter er farlige. Diskusjonen var da kravene til forlegging av dieselrør og elektrisk somda skal holdes adskilt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...