Mix Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 du får orginal jenomføring for eksos luft hos en honda forhandler. Tror du den kan passe til Kipor også ? Det er jo ganske sannsynlig at den passer også til kopien. Sitér dette innlegget Link to post
Hanne_V Svart 31.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 Heisan. Honda har et eksosadapter til EU 20. Eksoskammeret på dette aggregatet er isolert slik at ved montering av adapter ledes all eksos og varme ut av motorrommet. Eneste minuset med dette er at ex.slangen er 4". Hvis det er tilstrekkelig lufting i motorrommet kan eksos-stuss skjøtes og montere en fleksibel ex.slange f.eks wallas med standard skroggjennomføring. Husk å montere ex.slangen i en bue opp slik at det ikke er mulighet for vann å komme inn. kk Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post
Geirh Svart 31.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 Heisan. Honda har et eksosadapter til EU 20. Eksoskammeret på dette aggregatet er isolert slik at ved montering av adapter ledes all eksos og varme ut av motorrommet. Eneste minuset med dette er at ex.slangen er 4". Hvis det er tilstrekkelig lufting i motorrommet kan eksos-stuss skjøtes og montere en fleksibel ex.slange f.eks wallas med standard skroggjennomføring. Husk å montere ex.slangen i en bue opp slik at det ikke er mulighet for vann å komme inn. kk HEi Der kom det en nyttig opplysning som jeg var ute etter for det er et Honda EU20I jeg lurer på og kjøpe. Takk for opplysningen og Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 31.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 Heisan. Honda har et eksosadapter til EU 20. Bilder eller link ? Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 31.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 Honda EU20I finner jeg på berema.no men ikke no om tilbehør. Sitér dette innlegget Link to post
kuran Svart 31.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 ring skog-hage as i kristiandsand tlf38178060 Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 31.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 Strømagregat er gode greier, ville ikke vært uten. Mitt er fabrikkmont med egen mainisering og vannkjøling på eksos, det blir dyrt og etter montere, var jeg deg ville jeg funnet et lite lett et som du kunne satt på land når du bruker det, det er jo bare i ødemarken du trenger det. får du brann ombord med et bensinagregat i motor rommet tror jeg du sliter med forsikringen.. Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 31.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 Bruker aggregat iblant på Hankøfjord - synes egentlig det er en nødvendighet i allle fall på en bobåt! Har et billig et fra Smart-club, pluss et gammelt et - hvert på 2kw omtrent. Motorrommet mitt er på ca 20kubikk, så varme er jeg ikke noe redd for i forbindelse med å montere ett av disse i motorrom. Eneste grunnen til at jeg ikke har gjort det så langt, er nettopp forsikringsselskap og forskrifter... Men samtidig har jeg egentlig lyst til å henge ett av disse opp og føre eksosen ut, greit å ha for lengre perioder i båten uten landstrøm. Tenker litt på en ting - det 12volt-uttaket som de fleste moderne aggreagater har egner seg egentlig perfekt for å føre vann i eksosen. Fleksible eksosrør får man jo flere steder, til og med på Biltema. Et litt overdimensjonert et som ikke struper effekten på aggregatet pluss et par dyser som sprøyter inn vann kan sikkert gjøre en god jobb? Eventuelt få sveisa til et vanlig eksosbend... Så er det bare å kople en liten 12-volts pumpe rett på uttaket. Med mindre selve aggregatet får en mekanisk feil, så skulle det bli veldig trygt når eksostemperaturen er lav? Ser også på aggregatet mitt som er av den billige, åpne typen at det er minimalt med jobb å kople ut tanken og erstatte den med en ledning til en tank annetsteds... I så fall blir jo selve forskriften oppfylt og alt skulle være iorden??? Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 31.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 Det var en som nevnte at han oppbevarte aggregatet oppe på flyen. Hva med og ha det stående der fast innebygd i ei kasse? Nå kjenner jeg ikke til hvor mye støy det gir fra seg annet en det jeg leser på internett Honda EU20I er 80-85 DB står det i brosjyren. Aggregatet skal jo ikke kjøres hele tiden bare når man trenger det "lille" ekstra med strøm. Prøver meg på flere ideer her på båtplassen for her finner man alltids en løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 31.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 Det var en som nevnte at han oppbevarte aggregatet oppe på flyen. Jeg så noe slikt i en artikkel i MBY om en Princess 37 en gang i tiden. Der var et ganske stort (fysiski alle fall) bensinaggregat plassert lengst akter til SB på flybridgen. Dette hadde manuell snorstart og ledningen fra aggregatet ble ganske enkelt plugget rett inn i landstrømsinntaket. Stort enklere og mer effektivt kan det jo i grunnen ikke bli. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Geirh Svart 31.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 helt enig da er man ute av både eksos og bensindamp. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 31.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 Det var en som nevnte at han oppbevarte aggregatet oppe på flyen. Jepp, jeg har det stående på fly, og fyrer det opp her, støyen blir mer skjermet for omgivelsene der oppe. Type Honda EU20i eller Kipor 2000Ti digitale aggregater er ganske støysvake, ligger på ca. 52-59 dB støy. Så det er ikke all verden støy. Og det er skjelden i bruk. Men kjekt å ha i en knipe. Personlig synes jeg aggregat støy i naturhavn er noe dritt, og vil nødig forstyrre andre i omgivelsene. Derfor kunne det vært greit å ha muligheten for kunne fyre det opp i motorrommet av og til. For meg er det ikke aktuellt med fast montering i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 31.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 Hei Me kjøpte eit Honda Eu20i-aggregat då me var på langtur. Erfaringa vår var at dersom det blei lite belasta så er støyen til leva med. Med stor belastning, så bråkar det for mykje. Ein lyt òg tenka på vibrasjonar. Eg plasserte det på ei treplata på trampolinen. Då var ikkje vibrasjonar noko problem. Ask Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 skal ha aggregat i båten . vet det er skrevet her før , men kan man kjøre eksosen inn i eksoslangen til motoren? hvis eksosen kommer ut over vann , skal det vel gå lettere den veien enn gjennom eksosventiler\innsugsventiler osv. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
vågholm Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 kan du heilt sikkert bare det ikkje er vannlås i eksosslangen (kjølevann) slik at det blir for stor motstand for eksosen fra agregatet. har montert luftkjølt agregat m eksosgjenomgang i akterspeilet og m ekstra lydpotte,dette funka kjempefint og ein høyrer lite støy når agregatet er i gang. har laget isolert kasse som det står i med vifte som blåser inn luft og det funker bra Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Nå har jeg svært lite erfaring med den slags eksossystemer. Men de aller fleste er vel vannkjølt. Hvis du da blåser inn varm eksos uten samtidig å tilføre kjølevann får du vel snart et problem, eller? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 skal ha aggregat i båten . vet det er skrevet her før , men kan man kjøre eksosen inn i eksoslangen til motoren? hvis eksosen kommer ut over vann , skal det vel gå lettere den veien enn gjennom eksosventiler\innsugsventiler osv. Bensindrevet aggregat ombord i båt har vært et tema i flere tråder. Har du tenkt å plassere ditt på badeplattformen når det er i bruk? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Hei, Har en tilsvarende løsning med Honda EU 10. Til denne finnes en orginal flens som dekker både eksos og kjølevifteuttaket. Aggregatet eksos er ca en cm i diameter og denne blir liggende midt i flensen. Aggregatet blir ikke særlig varmt under normal drift. Mitt aggregat står i et eget rom men det spiller ingen rolle i denne sammenheng. Jeg har trukket en av de orginale slangene fra luftinntaket til hovedmotoren, direkte til strømaggregatet. Eneste ulempe er at aggregatet kan ikke gå mens hovedmotoren går. Når Aggregatet går suger dette luft fra motorrommet og blåser det ut gjennom luftinntaket i skutesiden. Når hovedmotoren går suger den luft fra det samme luftinntaket gjennom skutesiden, bare med den forskjell at lufta går igjennom strømaggregatet Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Hei igjen, ER forsåvidt enig med (tror det var Nimbuster), dette bruker jeg svært sjeldent. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 nei roalbj , tenker å feste det nedi motorrommet .. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
roaldbj Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 For ordens skyld kan det være greit at du ser litt på innlegg # 15 i denne tråden. Bare for ordens skyld. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 (redigert) I fjor skulle jeg ta hurtigbåten fra byen til hytten, og tenkte jeg skulle ta med en fem liter bensinkanne til motorsagen. Billettøren nektet meg å bli med på turen fordi de ikke hadde lov å ha med bensin på båten. Så snakket jeg med DNV på Lillestrøm under båtmessen. Bensin er fy hvis båten ikke er godkjent for bensin. I tillegg så var DNV svært opptatt av forlegging av drivstoff rør og slanger som da skal være helt adskilt fra kabler og annet utstyr. Hvordan reglene er for oppbevaring av bensin om bord til lettbåten vet jeg ikke, men jeg mener det er forbudt å ha bensindrevne ting om bord hvis utstyret og installasjonen ikke tilfredsstiller særskilte krav. Gass installasjoner skal også utføres av kvalifisert personell har jeg hørt. Redigert 2.April.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 mener du det er fare for brann hvis aggregatet står en meter fra motoren ? står lit gnister fra en dieselmotor ,og begynner den å brenne etter en lekasje så brenner det uansett opp. regner jo med at tanken på aggregatet er av den godkjente typen- . hvis jeg setter den oppi en kasse da med tilførselluft? er ikke vannkjølt eksos på dette.. eller bør jeg heller bære dritten ut i friluft hvar gang jeg skal bruke det? kommer aldri til å bli brukt uten tilsyn og altid mens motoren ikke går. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
logget av Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Det er forskjellige normer for installasjon av diesel og bensinmotor, og det kan vel tenkes at kravene er litt strengere for bensininstallasjoner. Jeg har normene men har ikke studert de som omhandler dette. Det er jo mange krav som ikke følges opp i fritidsbåt på grunn av uvitenhet, noe som jeg synes er veldig synd. I og med at det ikke er brennstoffet som brenner men gassen av brennstoff, så er det vel en kombinasjon at omgivelsestemperatur og ventilasjon som utgjør faremomentet. Alle slike systemer skal være hermetisk lukket i båten med ventilasjon ut i friluft. Om det da skulle oppstå en antenning så er jeg ikke enig i at oppsyn er særlig lurt, for jeg ville foretrukket å være lengst mulig borte hvis det smeller. Så synes jeg man må ta dette på alvor, for man er ikke alene på sjøen eller i marinaen. Jeg snakket med en kar fra DNV på Lillestrøm nylig, og han sa det fortreffelig. Regelverket for fritidsbåt er så lite og enkelt, og når man ikke klarer å tilfredsstille dette engang, ja da er det ikke rart mange båter er farlige. Diskusjonen var da kravene til forlegging av dieselrør og elektrisk somda skal holdes adskilt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.