Jump to content

GPS: JMC GP-100 eller Furuno GP-32?

Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

Kjenner desverre ikke JMC GP-100.

Men jeg hadde Furuno GP-32 i forrige båten. Stod ute i instrument-konsoll over nedgangsluka og hadde NMEA kabel inn til DSC-VHF og LapTop på kartbordet.

Godt og klart display. Store gode tall/tegn. Funksjonene enkle å forstå, betjeningen enkel.

Fant også ett program på nettet som kunne brukes til å overføre ruter/waypoints mellom GPS og LapTop'en.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Hei!

Jeg kjenner ikke JMC, men hadde Furuno GP-32 i min forrige båt.

Denne anbefaler jeg på det varmeste.

Stor lettlest skjerm, utrolig gode menyer og klare gode info-bilder som har alt du ønsker av opplysninger.

Du kan i tillegg komponere dine egne brukeroppsett.

Inneholder alt fra simulatur til rutekalkulator som gir deg mulighet til å regne ut distanse, avstand, seiltid, osv mellom

forskjellige veipunkter. Den har også innebygget elektronisk voltmeter dersom du vil overvåke batteribanken.

En annen egenskap er at den er hurtig og stabil. Stabiliteten har den sikkert fordi den har innebygget

Kalman-filter, noe som garanterer for at du ikke får avvikende eller feil navdata pga sjøgang og dårlige forhold.

Kalman-filter er noe du som regel ellers kun finner på dyrere profesjonelt utstyr. Dette beregner løpende kursen din

og dersom den plutselig mottar totalt avvikende kursdata, blir dette underkjent, samtidig som den søker nye kursdata

som er logiske i forhold til den beregnede kurslinjen. Du slipper på denne måten "hopp" og ugyldige plotterdata.

Jeg har forøvrig liggende et originalt PC-program til denne, som gjør at du kan programmere inn waypointdata til fil

og laste direkte ut/inn til gps`en, hvis du skulle trenge dette.

Jeg hadde videre denne koplet mot PC (plotterprogram) samt mot VHF Icom IC-M602 hvor den var satt opp

mot DSC-funksjonen. Alt fungerte 100% uten problemer av noe slag.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Jeg hadde en tidligere modell Furuno (31) som så helt lik ut. Den hadde jeg koblet mot autopilot. Dette ble solgt med båten.

Da jeg skulle velge GPS gjorde jeg en enkel test på "Sjøen for alle". Det var å legge inn et waypoint uten noen som helst instruksjon. På de fleste GPS-er rotet jeg meg bort i menyer etc, og selv de som betjente standen hadde problemer. På Furunoen gikk det greit på første forsøk. Når man er ute på sjøen er det veldig fint å slippe å skulle dra fram håndboka fordi man har glemt funksjonene.

Andre ting som var bra med denne GPS-en var at det var veldig tydelige tall og at den kunne felles inn. Hvis jeg skulle hatt en ren GPS, ville jeg nok valgt Furunoen igjen. JMC kjenner jeg ikke.

Da jeg skulle velge til den båten jeg har nå, tenkte jeg å kjøpe en Furuno. Men så hadde Seatronic en liten Navman plotter på tilbud. På den har jeg også store tall hvis jeg ønsker det - men det blir til at den viser kart det meste av tiden, veldig praktisk. Furuno-skjermen er imidlertid mye bedre i dagslys.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Henger meg på de som anbefaler Furuno, meget lett å bruke og forstå. Det er vel ikke for ingenting at de fleste små- og middelstore fiskebåter bruker Furuno GP 3x GPS-er.

For "the sake of good order", det er sikker ikke noe galt med JRC eller andre, men Furuno har en enestående brukervennlighet og kvalitet på sitt utstyr. Visste dere forresten at Furuno tester det meste av sitt utstyr på norske fiskefasrtøyer før lansering?

Redigert av Seabiscuit (see edit history)
  • 1 måned senere...
Kan noen fortelle meg hvorfor jeg bør velge en sånn FURUNO 32 framfor f.eks en Garmin 152 eller 128.

Prisen er jo nærmere det dobbelte.

Suzuki

Se innlegget mitt over, Suzuki.

Furuno GP-32 har innebygget Kalman-filter (ekte sådan, det er dessverre flere produsenter som reklamerer med dette, uten at deres løsninger er i nærheten av denne teknologien) samt at det er en av de raskeste og mest nøyaktige GPS`er jeg har sett.

Uten at jeg skal gå god for historien, er det blitt meg fortalt at Bjørn Rune Gjelsten hadde en slik i sin Offshore-båt tilknyttet plotter, ene og alene fordi dette var den gps`en som var raskest og mest nøyaktig og som klarte å følge hastigheten i hans båt uten avvik.

Dette er forøvrig en gps som brukes mye i yrkesbåter.

GP-32 er forøvrig ikke bare en gps, men har også en kraftig navigatorfunksjon som gjør den veldig god å styre etter

dersom du f.eks skal gå over større strekk.

Om den er verdt merprisen for deg må du vurdere selv, men jeg ble utrolig glad i denne i min forrige båt og skulle gjerne hatt den med videre i min nåværende.

Før du avskriver den, så ta en titt på den hos en forhandler, og lek deg litt med simulatorfunksjonen!

PS! Jeg har et PC-program liggende som gjør at waypointdata kan flyttes mellom gps-pc, redigeres legges til, editeres, m.m. Jeg deler gjerne hvis det er GP-32`eiere som ønsker dette. (send IM)

EDIT: Dobbelt så dyr??

Hos Seatronic (http://www.seatronic.no) koster Garmin 128 kr 2590,- m/ ekstern antenne,

mens Furuno GP-32 koster kr. 3480,-. Kjapp hoderegning sier en diff på 890,-.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Kan noen fortelle meg hvorfor jeg bør velge en sånn FURUNO 32 framfor f.eks en Garmin 152 eller 128.

Prisen er jo nærmere det dobbelte.

Suzuki

Jeg har nå faktisk Furuno GP32 og Garmin 128 montert ved siden av hverandre i Skogsraceren.

De viser så godt som aldri samme posisjon, samme fart eller samme utseilt distanse. Riktignok lite avvik på posisjon og fart, men tildels mye på utseilt distanse.

Og Furunoen har rett.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...