Jump to content

Om sikkerhet ombord - hva gjør jeg dersom....?

avmønstret5

Recommended Posts

Her er det ikke spørsmål om å rope ulv, ulv. Jeg ville ikke tøyd strikken i det hele tatt. Det er bedre å ringe for å få råd, enn ikke å ringe. I en samtale med Radio Medico/ AMK kan jo ting avklares og eventuellt nedtones.

Brystsmerter, klemmende, stikkende, med stråling mot halsen og ut i armene er alvorlige signaler som må tas alvorlig, og vedvarer slike smerter over 5-10 minutter er det opplagt at man trenger råd og eventuellt hjelp.

Her er det enkelte fallgruver å gå i, sykdommer og skader som gir symptomer som ligner, men flere av disse er også alvorlige.

Redigert av pete (see edit history)

Det er, som noen skriver to forhold: Det er å være ombord, undeveis med og uten (eget) mannskap. Det er naturlig nok ulike situasjoner å kunne være forberedt på, om noe alvorlig skulle oppstå. Det er for lite fokus på sikkerhet syns jeg. Så i likhet med lignende tråder tidligere, er denne like aktuell.

Men sikkerhetsutstyr generelt kommer man nok ikke utenom bl.a.:

- brannhemmende teppe og brannslukningsapparat (begge plassert lett tilgjengelig)

- VHF m/DSC som flere kan betjene

- redningsvester (er du alene bør den være på under gange, og ved ilandstigning)

- drivanker lett tilgjengelig, ferdig påknytt tauverk/line, minst 30 meter.

- en eske med nitroglyserin-tabletter dersom brystsmerter (begynnende hjerteinfarkt) De ligger i lommeboka mi, til meg selv eller til andre.

- verktøy

- vanlige reservedeler som slanger, klemmer, filtre, olje osv.

En annen situasjon kan jo være dersom man har med noen lite båtvante venner på fisketur e.l. Blir disse opplært til å håndtere ulike situasjoner som kan oppstå?

Det som er viktig er å være bevisst, være føre var, tenke vedlikehold og ettersyn. Tror mange hendelser er unngått nettopp fordi en tenker forebyggende. Det å tenke sikkerhet for seg og sine, hele tiden!

Vi, kona og jeg skal gå fra Molde til Oslo i påsken, og vi skal være så godt forberedt på dette med forebyggende sikkerhet ombord som mulig. Hvem gjør hva dersom......

Likevel kan noe uforutsett skje når man minst venter det...for man kan aldri helgardere seg.

Dette er det jeg pleier å ha sånn omtrentlig kontroll med:

Sommerstid og innaskjærs nøyer jeg meg med vester til alle, samt å vise hvordan motor stoppes/startes. Må innrømme jeg har vært litt slapp med det i det siste, får prøve å oppgradere litt.

Plugger er alltid med, den gangen aksling og propell forsvant i dypet på Vegaen fikk vi god bruk for akkurat det! Tror båten må ha tatt inn et tonn eller mer vann på 2-3 minutt... Måtte skru opp en haug med skruer i dørken også - det tok laaang tid!

Er det kaldt i sjøen, uvær eller jeg er utaskjærs så har jeg allerhelst med flåte. Drivanker er alltid prioritert høyt.

Ellers pleier jeg ha med meg noen gamle smertestillende, type slå ut hest. Greit å ha ved smertefulle men ufarlige skader!

Ellers er det greit med en boltkutter, pluss en laaaang line for diverse.

Fikk senest bruk for en 30-meter line jeg alltid har parat i sommer, den strakk AKKURAT til for å hekte i en bøye etter motorstopp... Ble hengende 5 meter fra et skjær til vi fikk hjelp, så jeg kommer neppe til å glemme denne lina fremover!

Pleier også ha en liten kaffedregg hengende ved denne lina - har brukt denne til bergsprekker og sånt før.

Noe jeg fikk god bruk for på en soloseilas Lillesand-Hirtshals var nedhal. Litt sjøsyk og trøtt, kuling og 1-2 meter bølgehøyde, da var det veldig greit å få seilene skikkelig ned på dekk før det var frem for å forslå de!

Men det viktigste er planlegginga av turen synes jeg, vurdere mulige problemer og nødhavner. Sjekke værmeldinga, gå igjennom utstyret ombord i hodet - i det hele tatt tenke på ting som KAN skje FØR de skjer!

Har til slutt en noe "alternativ" ting:

Den ene gangen jeg kunne fått bruk for de smertestillende tablettene var de selvsagt ikke ombord... Klarte å få brannskader inne i begge håndflatene, ca 70%... Grad 1-2, store blemmer. Jeg HAR vært trillet inn til sykehus med beskjed om at "du skal få full narkose siden denne undersøkelsen er utrolig smertefull" UTEN å få det... Dette var klart verre, og utpå natta måtte jeg vel ha ringt redningsskøyta - var ikke i stand til å tenke klart etterhvert. Til jeg fikk se en tube med ren aloe vera... Smørte tykt på og håpa på det beste. Etter 10 minutt var det mulig å håndtere, og etter en halvtime var det egentlig helt OK! Så aloe vera av GOD kvalitet kan være en smart ting å ha med!

Egentlig kan denne listen bli svært langt, så jeg tilføyer gjerne:

- kasteline, ved mob, med minst 20, kanskje 30 meter

- en badetrapp/stige som er lett å slå ned selv når man er i vannet, helst sidemontert på plattform

eller hengestige/leider som alltid er påmontert begge skrogsider, eller som lett kan felles ned mens man ligger i vannet

Å ha et sted å komme seg opp er helt nødvendig ja...

Har delt på Vegaen med en gjeng, men vi må oppløse båtlaget nå. Et lite bidrag er at sånne ting som å feste tampen til badestigen nede på selve stigen går inn ene øret og rett til sjøs via andre...! :headbang:

Det må være forjævlig å falle overbord, nå igjen båten med et mirakel og finne akkurat DEN lille tingen gjort feil!

Delvis derfor pleier jeg ofte svinge meg opp på Vegaen fremme i baugen når vi er ute og svømmer på sommeren. Ene beinet opp, ta godt tak og rett ut kroppen - så svinge seg inn på dekk. Går med trening og en kraftanstrengelse - greit å kjenne på hvor vanskelig det er selv i blikkstille og varmt vann...

113, dette er et alarmnummer som 110 - brann og 112- politier, et nødnummer, som gir deg kontakt med medisinsk nødmeldingsentral- AMK. Så lenge du har dekning på mobilen vil du komme i kontakt med denne.

120 er et nummer som kan benyttes for å komme i kontakt med nærmeste kystradiostasjon, om du ikke har VHF ombord. Ingenting annet, dette er ikke et nødnummer. Men kan brukes for å skaffe hjelp til sjøs.

Det er ingenting i veien for, om man har VHF å be kystradiostasjonen om å sette en i forbindelse med et av de tre nødnummerene.

Redigert av pete (see edit history)

Dette innlegget er kun ment avklarende, ikke ett debattinnlegg.

110,112, og 113 er det som i redningsNorge oppfattes som nødnummer.

120 er et nummer som gir deg direkte kontakt til nærmeste kystradiostasjon om du ikke har VHF. Telenor reklamerer ikke på sine hjemmesider om at 120 er et nødnummer. At kystradiostasjonen yter betydelig hjelp og er svært viktige brikker i sjøredningstjenetse er hevet over enhver diskusjon.

Før å gjøre det enda mer kompleks vedtok Stortinget like før jul utbygging av et nytt digitalt NØDNETT. Jeg har ikke satt meg inn i detaljene, men tror at vi vil opprette et nytt felles nødnummer 112. jfr. bla. Sverige, , Finland og England.

Edit: Selv om Telenor kaller 120 for noe annet, så blir det likevel oppfattet som et nødnummer. Jfr. artikkelen i Båtliv.

02016 er "Redningsselskapets servicetelefon for båtfolk" og det er heller ikke et nødnummer.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Sannsynligvis vil strukturen vi har på redningsapparatet i dag beholdes, erfaringene fra andre land på å etablere ett felles nødnummer er dessverre ikke gode.

Det digitale nødnettet viktigste misjon er at vi kan erstatte det eksisterende nettet( basis er det gamle mobiltelefonnettet fra før 450 sysytemet) med noe som gir bedre dekning , samt gir oss bedre muligheter enn hva dagens nett gir.

Vi har i dag et tre nødnummer, disse er koblet slik at om du ringer 113 for å varsle brann vil operatøren på 113 sette innringer rett over til 110, her har vi svært liten forsinkelse på meldingen. På satt å vis er det uinteresant hviklket nummer du lsår, du vil komme til rett plass uansett.

Har møtt flere fortvilte på sjøen som etter stressede situasjoner er blitt oppriktig forbannet over "alle disse numrene".

Av den grunn opplyste jeg øverst i tråden om kun 113 og VHF 16. For å forenkle.

113 formidler jo situasjonen til Kystradioen/HSR som kaller opp en skøyte eller en helikopter?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

erfaringene fra andre land på å etablere ett felles nødnummer er dessverre ikke gode.

...

Vi har i dag et tre nødnummer, disse er koblet slik at om du ringer 113 for å varsle brann vil operatøren på 113 sette innringer rett over til 110, her har vi svært liten forsinkelse på meldingen. På satt å vis er det uinteresant hviklket nummer du lsår, du vil komme til rett plass uansett.

Denne logikken forstår jeg ikke :confused: : andre land har dårlige erfaringer med et felles nummer, mens vi setter over til det riktige nummer uansett - dog med bare svært liten forsinkelse - men det å sette over til et annet nummer er altså bedre enn å bare ha et nummer.

Andreas- logikken er at om du ikke når rett fagetat, vil de andre etatene sette deg over.

I andre land med et nummer viser det seg dessverre at responstidene øker for alle etater. Ikke spør meg om hvorfor, jeg referer fakta.

Espen C- om du har et sykdomstilfelle til sjøs, og bruker din mobiltelefon for å få hjelp har AMK oversikt over hvilke redningsressurser som er disponible i det enklete distrikt. Du vil da samme hjelp som om du ringer kystradiostasjonen. Om du bruker VHF. vil kystradiostasjonen sette deg i forbindelse med AMK.

Poenget er at kystradiostasjonen ikke er en redningsentral og besitter ikke egne ressurser. Kystradiostasjonen må henvende seg til AMK/ HRS / Politi / Brann / redningskøyta / Røde Kors båten / Lokal legevakt for å trigge disse responsene.

Kan du gå til land er det greit, trenger du å få hjelp ut der du er, må det kanskje sendes med ambulansepersonell, disse får man tak i via AMK.

AMK er ikke en formidlingsentral for ambulanser, ved AMK vil du få råd og veiledning på hvordan du skal takle situasjonen inntil hjelpen kan nå frem til deg.

Det har vært nevnt tidligere, men vil tyte litt på det igjen. Den beste livsforsikring på sjøen er å ha et kompetent mannskap som vet hva som må gjøres når noe skjer. Dvs at en sørger for opplæring og trening av kone og barn, eller kompiser på tur. Hvor ofte ser en f.eks. at dama legge til ? Nei det er han far sjøl som brisker på brua og skriker "hopp for f....." 10 meter fra land. Opplæring og trening er vel på alle måter nøkkelen til bedre sikkerhet på sjøen. Er en alene på sjøen øker risikoen, men den kan reduseres ved å ta noe forholdsregler.

Mulig at jeg har oversett noe her, men jeg vil nevne et par ting til:

Jolle - er det en redningsbåt eller den fastsurret på dekk?

Refleks - både moderskip og jolle (skulle vært påbudt!!!)

Grab-Bag (innhold for flere personer)

Redningsdrakt/overtrekk (ihvertfall om vinteren)

Refleks - både moderskip og jolle (skulle vært påbudt!!!)

Refleks for båt, det er noe jeg savner i handelen.

Tenk når en ligger for anker en mørk høstkveld med en liten ankerlanterne (som kanskje slukner i løpet av natta). Så kommer gutta fra Calcutta fresende i en svær rib fra fest, da kan refleks være kjekt å ha.

Ett tips om o lyfta en person ur vattnet som er tung........

man har ett snabbshakkel till stor skotet i heter det 'löygangen' på norsk......

förutsetter dokk att man får ner storen o har en dirk/kickstang som håller

en har man !

då har man en talje med flere gangers utväxling......

(jag har det ikke själv men sett dom som har det!)

S/Y Gunga Din

Gutta fra Calkutta har ikke lyskaster på, da hjelper refleks lite

Det er sant, men jeg tror det skal lite lys til for letter å se en båt med refleks. Nå ble jeg riktig nok påkjørt av de samme gutta ved flombelyst brygge i Kragerø. De stakk av med slukte lanterner, så noen ganger hjelper ikke noe.

Nå ble jeg riktig nok påkjørt av de samme gutta ved flombelyst brygge i Kragerø.

Lokal tåke på hornhinna, hjelper nok å være avhold.

ligger du ankers er det påbudt med anker lanterne. Refleks hjelper ganske mye, er ikke mye lys som skal til for å skimte i nattens mørke

.

1. Kraftig røykutvikling fra motor - brann i eksosslange (manglende kjøling)

2. Motor stopper utenrfor trang innseiling, betydelig med sjø.

3. Det tar fyr i kokeapparat i byssa (olje) når båten ligger i havn med 8 båter på utsiden.

4. Skipperfar faller overbord utenfor Jomfruland og skippermor har ikke greie på båt.

5. Skipperfar for hjerteinfark på tur rundt Lista og skippermor har heller ikke her grei på båt.

Interessante og tankevekkende problemstillinger.

Og problemer som fort kan oppstå.

1. Ved en brann inni der tror jeg ikke jeg hadde betenkt meg på å tømme inn et par brannslukningsapparat. Problematikken rundt brann i maskinrom har vært mye debatert. Jeg fikk et sikkerhetsfirma til å beregne et fast CO2 anlegg for meg, men har ikke fått rotet meg til å gjøre noe med det.

2. Dette er min store skrekk egentlig. Liker helst å motorseile på slike steder med bare genoa. Eller å ha den klar til øyeblikkelig utrulling.

3. Her tror jeg heller ikke at jeg hadde nølt med å bruke pulverapparatet dersom brannteppet ikke hjalp.

4. Her må det ligge noen faste instrukser i bunnen. Min bedre halvdel har ikke begrep om båt, men hun vet godt hvordan hun lar gå alle skjøter.

5. Som nevnt, alvorlighetsgrad. Innenfor VHF rekkevidde hadde jeg nok gjort et vanlig oppkall. Alarmknappen setter igang et heidundrende sirkus. Flater jeg helt ut, ville min bedre halvdel ringt på mobil, eller satcom hvis langt fra land. To trykk på SOS knappen på satcom'en viser nøyaktig hvor jeg er, men setter også mye i sving.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Den ene gangen jeg kunne fått bruk for de smertestillende tablettene var de selvsagt ikke ombord... Klarte å få brannskader inne i begge håndflatene, ca 70%... Grad 1-2, store blemmer. Jeg HAR vært trillet inn til sykehus med beskjed om at "du skal få full narkose siden denne undersøkelsen er utrolig smertefull" UTEN å få det... Dette var klart verre, og utpå natta måtte jeg vel ha ringt redningsskøyta - var ikke i stand til å tenke klart etterhvert. Til jeg fikk se en tube med ren aloe vera... Smørte tykt på og håpa på det beste. Etter 10 minutt var det mulig å håndtere, og etter en halvtime var det egentlig helt OK! Så aloe vera av GOD kvalitet kan være en smart ting å ha med!

Selv har jeg ei hel Aloe Vera-plante ombord, funker fint for alt fra eksem til tørre hender, solbrenthet, brannskader..

Ei sånn plante koster en hundrings eller to, og er virkelig ei medisinplante, men man må IKKE spise av den!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...