Jump to content

Om sikkerhet ombord - hva gjør jeg dersom....?

avmønstret5

Recommended Posts

Sannsynligvis vil strukturen vi har på redningsapparatet i dag beholdes, erfaringene fra andre land på å etablere ett felles nødnummer er dessverre ikke gode.

Det digitale nødnettet viktigste misjon er at vi kan erstatte det eksisterende nettet( basis er det gamle mobiltelefonnettet fra før 450 sysytemet) med noe som gir bedre dekning , samt gir oss bedre muligheter enn hva dagens nett gir.

Nødnettet i dag er et gammelt VHF-nett.. Det fungerer tilfredsstillende, men har noen klare ulemper.

Såvidt jeg har forstått er det vel TETRA som mest sannsynlig tar over for dette, TETRA har mange fordeler, blant annet telefonimuligheter, det er "avlyttingsfritt", unik ID til hvert apparat, osv.

Hvorvidt det faktisk er mulig å bygge ut et bra nok TETRA-nett i hele Norge tviler jeg på, selv ikke i lille Oslo har man fått det til..

Anonym- hvis nødnettet i dag fungerer tilfredstillende lever du i en helt annen virkelighet enn meg!

Nødnettet er jo i min verden basert på helt andre premisser enn i din uansett, så det vil jo ikke være så rart om vi lever i forskjellige verdener.

For å si det sånn, jeg har noen års erfaring med TETRA-nettet til TDC, og ting må bli vesentlig bedre før det er en løsning man kan stole på, uavhengig av hvem som står for utbyggingen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...