Jump to content

35mm aksel på 120hk?


o-hjelen

Recommended Posts

vår summer family er nå fra gir Ø35mm aksel til propell og 85hk. jeg skal bytte større motor 120hk og jeg lurer på sammen bruke ø35mm aksel eller bytte aksel? min kamerat sammen vår summer family ,det er Ø40mm aksel og 120hk.. :newyearsign: mvh o-hjelen..

Redigert av o-hjelen (see edit history)

77mod HANSVIK 14FOT

82mod Hortensnekka HB 620

83mod SUMMER FAMILY 27 FORD 2715

86mod PRINCESS DS 30 VOLVO PENTA 41

Link to post

Det er hestekrefter, akselturtall og materiale i aksel som bestemmer dette. Hvis du har veldig lang aksel vil det også ha betydning. Med Sleipner sine aksler kan du f.eks belaste med ca 100KW ved 1300 o/min på en 35 mm aksel.

En aksel av syrefast materiale vil tåle mindre.

 

Som du skjønner ikke så lett å besvare korrekt med mindre du oppgir mer om akselturtall (ved fullt motorturtall) og type materiale i aksel.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

hei.. ja ford 2715E (120hk) eller 89,5KW, max 2500omd.pr.min. gearbokser Marine PRM 310, vekt ca 3500-4000kg summer family

også velg av propell for å finne riktigt diamensjon på propellen må diameter først regnes ut.

kan blir finne riktig type propell?

77mod HANSVIK 14FOT

82mod Hortensnekka HB 620

83mod SUMMER FAMILY 27 FORD 2715

86mod PRINCESS DS 30 VOLVO PENTA 41

Link to post
Du finner svaret under "aksling" på http://www.sleipner.no

Det er riktig, men spørsmålet om akslingen som sitter i båten kan brukes er avhengig av installerte akslings materialkvalitet. Sleipner refererer til s.k. Duplex stål. Det er sterkere enn vanlig rustfritt. Omtrent dobbelt så sterkt. Enkelt skrevet.

 

Dessuten er formler for denslags beregnet på at all motorkraften blir opptatt av propellen.

Link to post
hei.. ja ford 2715E (120hk) eller 89,5KW, max 2500omd.pr.min. gearbokser Marine PRM 310, vekt ca 3500-4000kg summer family

også velg av propell for å finne riktigt diamensjon på propellen må diameter først regnes ut.

kan blir finne riktig type propell?

Har du gearreduksjonen er det letter å komme med gode forslag, for propellberegning er det greit med dagens data på motor, gear for å kunne bestemme skroget i beregningen. Dagens hastighet ved maks turtall er også viktig parameter.

 

Vekt lastet

lengde vannlinje

motor effekt og maks turtall

Gearreduksjon

Maks propell diameter

 

Da kan en si noe om både aksel og propell.

 

Jeg kjørte 190 hk ved 3800 o/min på 31,75mm aksler med reduksjon på 1.93, men byttet aksel til duplex siden 316 ble litt i tynneste laget

 

Har gjort noen beregninger for vanlig syrefast 316 eller rustfritt 304 med forskjellig reduskjon

 

Som du kan se av beregningen under så må du opp i et akselturtall på ca. 1500 o/min for at 35mm skal holde, dette gir deg en gereduskjon på ca. 1,66 for 2500 o/min på motoren. Med andre ord har du en "større" utveksling enn dette så bør du enten endre materiale eller bytte til større diameter. Det rimeligste vil vel være ny aksel i bedre materiale er syrefast som du mest sannsnylig har siden du da slipper nye gjennmføring osv.

 

RESULTS

Prop. Shaft

 

Diameter: 35mm

Material: Stainless 316

Shaft RPM: 1300

Safety Factor: 2

Maximum Power: 106 SAE hp.

79 kW.

107 Metric hp.

----------------------

 

RESULTS

Prop. Shaft

 

Diameter: 35mm

Material: Stainless 316

Shaft RPM: 1400

Safety Factor: 2

Maximum Power: 114 SAE hp.

85 kW.

116 Metric hp

----------------------

RESULTS

Prop. Shaft

 

Diameter: 35mm

Material: Stainless 316

Shaft RPM: 1500

Safety Factor: 2

Maximum Power: 122 SAE hp.

91 kW.

124 Metric hp.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...