o-hjelen Startet 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Startet 30.Desember.2006 (redigert) vår summer family er nå fra gir Ø35mm aksel til propell og 85hk. jeg skal bytte større motor 120hk og jeg lurer på sammen bruke ø35mm aksel eller bytte aksel? min kamerat sammen vår summer family ,det er Ø40mm aksel og 120hk.. mvh o-hjelen.. Redigert 30.Desember.2006 av o-hjelen (see edit history) Sitér dette innlegget 77mod HANSVIK 14FOT 82mod Hortensnekka HB 620 83mod SUMMER FAMILY 27 FORD 2715 86mod PRINCESS DS 30 VOLVO PENTA 41 Link to post
sigmundh Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 Hei Jeg har samme båten med 120 hk motor. På den er det 40 mm aksling. Jeg har imidlertid ikke kompetanse til å bedømme om 35 mm er for lite. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 For å kunne si noe om dette må man også vite maks turtall på motor og utveksling på gearet. Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 (redigert) Uten at jeg skal begi meg ut på styrkeberegninger kan jeg opplyse at jeg har hatt en Nidelv 28 med 158 hk og 35 mm aksel. Fungert utmerket siden 1983! Tamd40B og MS3B gear Redigert 30.Desember.2006 av Cato (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Isfeldt Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 Hei Jeg har en 35mm aksling på en Ford 185 Hk. Det er som andre sier også avhengig av turtall utveksling og aksellengde samt avstand mellom og antall opphengingspunkter. Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 For å kunne si noe om dette må man også vite maks turtall på motor og utveksling på gearet. nu er jag ute på tynn is...medger dette men man måste vel oxo vite propeller diameter o stigning....mao vilket vridmoment man belastar akseln med?? som sagt tynn is......liker o ha motorn avstängd jag...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Isfeldt Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 Hei Du bruker max dreiemoment på motoren. Jeg har en kurve for dette i båtboken min Trenger å vite dreiemoment, turtall aksellengde og utveksling. Jeg tror forøvrig ikke dette er et problem, forutsatt kort aksling. Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 (redigert) Det er hestekrefter, akselturtall og materiale i aksel som bestemmer dette. Hvis du har veldig lang aksel vil det også ha betydning. Med Sleipner sine aksler kan du f.eks belaste med ca 100KW ved 1300 o/min på en 35 mm aksel. En aksel av syrefast materiale vil tåle mindre. Som du skjønner ikke så lett å besvare korrekt med mindre du oppgir mer om akselturtall (ved fullt motorturtall) og type materiale i aksel. Redigert 31.Desember.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Isfeldt Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 Hei Du finner svaret under "aksling" på http://www.sleipner.no Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
o-hjelen Svart 30.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 hei.. ja ford 2715E (120hk) eller 89,5KW, max 2500omd.pr.min. gearbokser Marine PRM 310, vekt ca 3500-4000kg summer family også velg av propell for å finne riktigt diamensjon på propellen må diameter først regnes ut. kan blir finne riktig type propell? Sitér dette innlegget 77mod HANSVIK 14FOT 82mod Hortensnekka HB 620 83mod SUMMER FAMILY 27 FORD 2715 86mod PRINCESS DS 30 VOLVO PENTA 41 Link to post
Hulda Svart 30.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2006 Du finner svaret under "aksling" på http://www.sleipner.no Det er riktig, men spørsmålet om akslingen som sitter i båten kan brukes er avhengig av installerte akslings materialkvalitet. Sleipner refererer til s.k. Duplex stål. Det er sterkere enn vanlig rustfritt. Omtrent dobbelt så sterkt. Enkelt skrevet. Dessuten er formler for denslags beregnet på at all motorkraften blir opptatt av propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 31.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 hei.. ja ford 2715E (120hk) eller 89,5KW, max 2500omd.pr.min. gearbokser Marine PRM 310, vekt ca 3500-4000kg summer family også velg av propell for å finne riktigt diamensjon på propellen må diameter først regnes ut. kan blir finne riktig type propell? Har du gearreduksjonen er det letter å komme med gode forslag, for propellberegning er det greit med dagens data på motor, gear for å kunne bestemme skroget i beregningen. Dagens hastighet ved maks turtall er også viktig parameter. Vekt lastet lengde vannlinje motor effekt og maks turtall Gearreduksjon Maks propell diameter Da kan en si noe om både aksel og propell. Jeg kjørte 190 hk ved 3800 o/min på 31,75mm aksler med reduksjon på 1.93, men byttet aksel til duplex siden 316 ble litt i tynneste laget Har gjort noen beregninger for vanlig syrefast 316 eller rustfritt 304 med forskjellig reduskjon Som du kan se av beregningen under så må du opp i et akselturtall på ca. 1500 o/min for at 35mm skal holde, dette gir deg en gereduskjon på ca. 1,66 for 2500 o/min på motoren. Med andre ord har du en "større" utveksling enn dette så bør du enten endre materiale eller bytte til større diameter. Det rimeligste vil vel være ny aksel i bedre materiale er syrefast som du mest sannsnylig har siden du da slipper nye gjennmføring osv. RESULTS Prop. Shaft Diameter: 35mm Material: Stainless 316 Shaft RPM: 1300 Safety Factor: 2 Maximum Power: 106 SAE hp. 79 kW. 107 Metric hp. ---------------------- RESULTS Prop. Shaft Diameter: 35mm Material: Stainless 316 Shaft RPM: 1400 Safety Factor: 2 Maximum Power: 114 SAE hp. 85 kW. 116 Metric hp ---------------------- RESULTS Prop. Shaft Diameter: 35mm Material: Stainless 316 Shaft RPM: 1500 Safety Factor: 2 Maximum Power: 122 SAE hp. 91 kW. 124 Metric hp. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.