Jump to content

Hvilken lader skal jeg kjøpe? (40A eller mer)

kuran

Recommended Posts

Jeg ville snakket med Joerg Becker her på BP, han selger Sterling Batteriladere og jeg har hatt en god del kontakt med i ham prosessen med å legge opp nytt elektrisk i min båt. Han virker dyktig, kunskapsrik og er ryddig i sin kontakt med kundene. send ham en mail og snakk med ham..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Behovet avgjør hva som er det rette valget..

Selv kjøpte jeg meg en Mastervolt-lader da jeg skulle bytte ut de gamle..

Laderen min har 3 separate utganger, og kan også operere som en 12V strømforsyning.

Den fungerer også på alt fra ca 90 til 265V, noe som gjør den brukbar i hele verden!

Slik jeg har koblet det i dag bruker jeg laderen som strømforsyning så lenge landstrøm er tilkoblet.

(Batterivelger med 1,all,2,off) er koblet slik at i stilling 1 er ikke noe batteri tilkoblet, kun laderen, fungerer da altså som strømforsyning.

På stilling 2 er forbruksbatteriet tilkoblet (ca 280Ah), så dette er stillingen som brukes underveis, her er da selvsagt også en utgang fra laderen tilkoblet.

Så har jeg startbatteriet, det lades også av samme lader, med den tredje utgangen (3A utgang bare..)

Laderen leverer 35A tilsammen på utgangene til forbruk, og 3A til på utgangen til startbatteri, det trenger jo ikke så voldsomt med lading uansett så..

Tilsvarende lader finnes også i 50A-modell, og sikkert større en det også.. Selges av www.staubo.no

Jeg er 100% fornøyd med alt jeg har handlet derfra, og ikke minst med folka som jobber der, de er utrolig serviceminded, og effektive!

Hei,

Det finnes mange leverandører av ladere og det er mange forskjellige kriterier man kan vurdere. Men ett parameter er ofte uteglemt, og det er isolasjon mellom nettspenningen og 12 voltspenningen laderen leverer. Om jeg ikke har skilletrafo vil jeg ihvertfall ha forsikret meg om at laderen har galvanisk skille. Om ikke vekta er kritisk ville jeg valgt en lineær lader (Innebygd 50 hz trafo).

........40a eller mer hva skal jeg kjøpe.........

Victron.... spør du meg. Om ikke prisen spiller noen rolle og du vil leve bekymringsløst er det et godt alternetiv.

Har 7 års bare god erfaring med deres kombinert 50A lader/1.5kW 220v inverter. Lader startbatterier separat og gir periodevis opptil 2kW 220V 50hzAC ved behov. Ca 90Ah start + snaue 700Ah forbruk. Erfaringen begrenser seg til en"duppeditt"som bare er der. Null bekymringer. Proff-utstyr..... og dyrt!! Sjekk http://www.farco.no/ hva de har å tilby nå, min lader er gått ut av produksjon... tror jeg...... avløst av en som er enda bedre??? Førøvrig har jeg varme (15kW Cabola-kjele) fra samme firma. Også bekymringsløst, men kvalitet og bekymringsfrihet koster selvfølgelig flesk.

Victron.... spør du meg.... Men kvalitet og bekymringsfrihet koster selvfølgelig flesk.

Her er vi inne på noe, mine erfaringer sier det samme. Hadde vært fint "om billig og bra" hadde vært mulig, men det tror jeg ikke det er. Uansett, hver enkelt får avgjøre hva som er godt nok, og - ikke minst - innenfor økonomisk rekkevidde for en selv. Det har desverre alltid vært dyrt å være fattig.

Hei.

Jeg ha handlet mye av bekker og har denne som har fungert svært godt 1250CED 50 amp.

Den står på stort sett hele tiden, men om jeg slår den av har batteriene mine etter en ukes hvile en spenning på 12,7 v

sesongen 2005 brukte jeg en mindre lader som desverre ikke klarte å fylle batteriene og hvilespenningen var aldrig over 12,4.

Klart det er best med kraftik lader som fyller batteripakken raskt og holder de vedlike.

Jo større lader jo kortere tid trenger man å ligge på land strøm.

Denne fra bekker holder evt batteriene vedlike og har gitt mine mer i ammper (øket fyllings graden) som gjør at jeg kan ha større forbruk over tid.

Jeg mener at forbruk i båten har lite å si på størrelsen av lader, men mer hva man har råd til.

Du oppnår en bedre kvalitet på selve ladingen ved god og stor lader, derfor blir holdbarheten på batteriene bedre.

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Hei

Valg av størrelsen på laderen avhenger på batteribank og behov for strøm ved landligge på brygge.

Jeg vil tro at i de flestes behov vil en 30A holde så fremt det er en ”3 step” lader el. lignende.

Tar da høyde for at strømbruket ikke er over 10ah. Mens du ligger på brygga.

Da har du over 20A eller mer til batteriene hele tiden. Og selv det tar de ikke imot!

Batterier tar ikke imot mer strøm en de kan absorbere.

Du ser det meget tydelig når du har ligget stille ett par dager. Dynamoen lader med max ganske kort tid. Når du ser på batterimåleren senere er det til enhver tid en time eller to til det er fullt.

Mangler jeg 120ah på en batteribank på 315ah, lader jeg fullt (70A). Da skulle en tro at det er fullt om to timer. Sånn er det ikke. Den lader fullt i kanskje 30 min og siden stadig mindre. Ingen betydning om jag øker teoretisk ladespenningen til 14,8v mot normalt 14,3. (egenmontert bryter på batterifølerkabelen) Når batterispenningen begynner å passere 14V er det ikke mye strøm du klarer å dytte inn, og det blir stadig mindre som spenningen øker.

Øke av spenningen virker kun på slutten av ladesyklusen for å toppe batteriene på lik linje som 3step ladere.

Det er også en annen faktor for batterier, de bør ikke lades for fort. De aller fleste batterier har godt av å lades sakte.

Hilsen Nils

Redigert av Nils Gullhav (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...