Sydvesten Startet 31.Oktober.2003 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2003 Er det noen her som kjenner til denne motoren i detlaj. Er det en VM motor fra Italia dette også slik som en del andre Mercruiser motorer... Prisen på denne er jo akseptabel i allefall, men hvordan er det med kvaliteten.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
gruff Svart 31.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2003 Kjenner og kjenner.......... har overhalt en slik sak som fikk vann inn i en sylinder. Grei nok motor, er som du sier en VM med Mercruiserspesifikasjoner og D-tronic elektronisk innsprøytningskontroll. Var litt kluss med elektronikken til å begynne med, men alt i alt er disse rimelig driftssikre. Ikke noe å være redd dersom prisen er riktig. Tenker du med drev eller gear? Forresten, hva mener du med at prisen er akseptabel??? Kr/hk-forholdet ligger vel på samme nivå som andre - for høyt! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2003 Kjenner og kjenner.......... har overhalt en slik sak som fikk vann inn i en sylinder. Grei nok motor, er som du sier en VM med Mercruiserspesifikasjoner og D-tronic elektronisk innsprøytningskontroll. Var litt kluss med elektronikken til å begynne med, men alt i alt er disse rimelig driftssikre. Ikke noe å være redd dersom prisen er riktig. Tenker du med drev eller gear? Forresten, hva mener du med at prisen er akseptabel??? Kr/hk-forholdet ligger vel på samme nivå som andre - for høyt! Hei og takk for svaret. Jeg skal ha med gear og trenger to stykker av denne saken eller en anne type for den saks skyld. Jeg har funnet noen nye fra USA til 9500 usd for stykket. Siden jeg trenger to stykker i Sea Ray'en så kan jeg å begge for drøye 135.000 kroner Det er jo en relativt rimelig pris. (Jeg er bosatt i utlandet og tar dette hjem som flyttegods, slik at hk avgift og m.v.a trenger jeg ikke bekymre meg om) Det som er jeg litt bekymret for er om to av disse blir for små for en 30 foter, det har so stått to V8 bensinere i den tidligere på 230 hk hver, noe som vistnok ga båten en hastighet på 26-27 knop.... Det er mye man skal ta hensyn til her..... det er en tabbe å ha for liten motor i båten... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
gruff Svart 1.November.2003 Del på Facebook Svart 1.November.2003 Når det gjelder sammenligning mellom bensin- og dieselmotorer, er dette ikke ubetinget lett. Som en veldig grov tommelfingerregel kan du trekke fra ca 30 hk på bensineren for å finne tilsvarende diesel, dvs. i ditt tilfelle vil da ca 200 hk diesel gi samme effekt. Men det er så mange andre faktorer som spiller inn, (bla. dreiemoment og hvor på turtallsskalaen best dreiemoment ligger), at det er vanskelig å gjøre dette til en eksakt vitenskap. Vekta på motorene spiller jo også en rolle. Med 2 stk 2,8 D-tronic i din båt, vil jeg råtippe et par knop lavere toppfart, men samme marsjfart. Holder selv på å erststte to tilsvarende motorer i en Bayliner med 2x145 hk diesler. Disse motorene veier imidlertid kun 240 kg hver (+ drev), så her er det en betydelig vektinnsparing. Regner med å få en toppfart i overkant av 30 knop, så det skal bli spennende å se om teori og praksis stemmer overens Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2003 Hvor stor Bayliner skal du sette dette inn i da ? 145 hk og 240 kg ?? snakker vi da om Steyr eller er det noe annet du skal sette inn ? Jeg har jo fast aksel på min båt, og hva toppfarten blir vet jeg ikke. Klarer jeg få den til å slippe vannet og plane er jeg mere enn fornøyd. En sammelignbar båt er denne som er til salgs http://www.finn.no/finn/boat/object?id=393...763&pos=1&rub=7 Selger opplyser 27 som toppfart og marsj 24 på denne båten med 160 hk BMW.... Trekker man av en 3-4 knop for meg burde jeg vel kunne marsje på rundt 20 da... Denne har tilnærmet samme skrog som jeg, men jeg har i tillegg flybridge slik at min båt blir nok litt tyngre. Tomvekt uten motorer på min er ca. 4500 kg... med et par motorer i blir det 1000 kg ekstra. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
gruff Svart 1.November.2003 Del på Facebook Svart 1.November.2003 5-cyl BMW var i sin tid oppgitt til 150 hk, og da var man nok rimelig rause under målinga. Reell effekt ut på propellen, ligger rundt 125 hk, dessuten har denne motoren relativt lavt dreiemoment i forhold til dagens diesler. 2,8 D-tronic er en vesentlig sprekere motor, så selv med tyngre båt, vil du nok oppnå like god fart. Jeg har en Bayliner 2850 (som jeg fikk tak i takket være tips fra deg), motorene jeg skal bruke er Ford 2,4 l 16 ventiler som yter 145 hk ved 3900 omdr, og har et dreiemoment på 307 Nm ved 2900 omdr, (dreiemomentkurven er omtrent flat mellom 2800 og 3400 omdr.) Det går få av denne typen i båt ennå, men de prøvene som er gjort virker veldig lovende, så dette er spennende! Kan nevne at VP sin 31-motor, som har tilsvarende ytelser og cyl.volum, veier 385 kg, dette betyr nesten 300 kg spart på en dobbeltinstallasjon, omtrent vekten av 4 voksne passasjerer ombord....... Som sagt, jeg gleder meg til å få motorene på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2003 Jeg kikket litt på denne Forden, mener det var hos Lancing Marine de hadde den til en meget fordelaktig pris. Mener de forlanger drøye 5000 pund for en "bobtail" motor. http://lancingmarine.com/pumat.html Det er jo hyggelig at du har funnet deg en trivelig båt, mener det var en Bayliner 2850 eller deromkring til salgs på finn.no som objekt uten motor. Prisen var vel drøye 300 lapper. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 2.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2003 Hei ! Om jeg skal bruke de samme gearboksene vet jeg ikke ennå, mener det er nye bokser inkludert i prisen på 9500 USD. Finner det ut i l øpet av ukes tid tenker(håper) jeg. I min båt er det nok ikke v-gear, motorene er midtmontert og det var to "Velvet Drive", mener jeg å huske som var montert. Disse virket ok. Om disse blir brukt eller ei er jeg ikke sikker på ennå. Jeg er enig med deg med tanke på prosjektbåt, jeg kjøpte også min som prosjekt, den gang usett men prisen var nok en helt annen enn det som forlanges av denne Baylineren. Jeg liker ikke å kalle båtjobb for arbeid, det er hobby og rekreasjon ... Arbeid det er for meg noe helt annet som f.eks husarbeid og annet dritt.. (kjedelig). Når man kjøper prosjekter blir det alltid mere jobb enn forventet, dermed mere tid til hobbyen.. Jeg tror jeg kommer til å ta flyturen over dammen og sjekke disse motorene, og sørge for at alt er med og at de er startet. Det er alltid greit å sjekke selv før man skal svi av noen tusenalpper. Flyreisen er jo vel anvendte penger uansett (Det kan jo være det er en radar med i bagasjen tilbake også) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
gruff Svart 2.November.2003 Del på Facebook Svart 2.November.2003 Jeg kikket litt på denne Forden, mener det var hos Lancing Marine de hadde den til en meget fordelaktig pris. Mener de forlanger drøye 5000 pund for en "bobtail" motor. http://lancingmarine.com/pumat.html Det er jo hyggelig at du har funnet deg en trivelig båt, mener det var en Bayliner 2850 eller deromkring til salgs på finn.no som objekt uten motor. Prisen var vel drøye 300 lapper. Det er riktig at Lancing lager marinisering til Fordmotoren, basismotoren kan man imidlertid kjøpe direkte som bilmotor fra Fordforhandler, slik at regnestykket blir ennå billigere. Har lagt merke til at det fra tid til annen averteres "prosjektbåter" som er importerte. Tror at mange skal vokte seg her, spesielt dersom båten fremdeles befinner seg i utlandet, og man kun har bilder å gå ut fra, det er lett å gå i fella og kjøpe seg mye mer arbeid enn beregnet. Nå er det for så vidt en prosjektbåt jeg har kjøpt, men prisen var deretter, og jeg visste nøyaktig hva jeg gikk til. Å betale 300' for en 14 år gammel båt uten motorer, der mestedelen dessuten har vært under vann, er neppe god butikk etter min mening. Når det gjelder motorer til din båt, får du vel neppe noe tilsvarende i nærheten av den prisen du skisserer. Deletilgang og service er ok, så det er vel ikke så mye å lure på da. Alternativt kan du jo sjekke hva de grønne motorene koster rundt forbi, Iveco har også mange kjekke motorer som kunne passe i din båt. Skal du bruke gearboksene som sto i båten, (regner med det var Borg Warner 72 v-gir) eller vil du skifte ut de også? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.