Tine IV Startet 31.Desember.2006 Link til dette innlegget Startet 31.Desember.2006 Har en diskusjon på gang i havna , om å ha på noe rett på tanken vi har ( ca 5000 liter ) . Etter å ha foreslått HD , så kom det forslag på QMI . Har lest endel om begge nå og jeg er mere for HD enn hva jeg er for QMI .Ser ikke så mye posetivt om QMI jeg , men kan jo være at jeg ikke vil se det også . Men istedenfor at vi skal helle på litt alle sammen , så tenkte vi å ha det rett på tanken som vi kjøper av . Hva mener dere her om det , er det ok å ha det rett på tanken sånn , eller kan det være dumt da alle får det på tanken sin ? Og hva skal vi gå for HD eller QMI ? Hører gjerne hva dere mener om dette . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Sydvesten Svart 31.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 Ha på tanken det produktetet som dere tror mest på og ikke minst som kan fremlegge god og uavhengig dokumentasjon på at produktet fungerer. De seriøse luriumprodusentene har selvsagt slikt tilgjengelig. Om det er QMI, HD eller J&B som er produsent spiller nok mindre rolle. Personlig så har jeg ekte vare på tanken. Ekte diesel med produktdatablad tilgjengelig hos produsenten Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jens_P Svart 31.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 Ville jeg være meget forsiktig med "kollektiv medisinering" av havnens dieselmotorer. Dersom dere gjenomfører det tar dere også på dere ansvar for eventuelle bivirkninger. Ved eventuelle havarier vil dere som forhandler måtte ta i mot erstatningskrav og måtte ta jobben med å kreve regress av "lurium"-leverandøren eller oljeselskapet. Hva om det tilsetningsmiddelet dere velger reagerer med noe som en båteier fyller på selv? Dersom dere har problemer med den dieselen som er på tanken ville jeg heller skjerpe inn rutinene for dieselhygiene. Sjekk tanken for vann og tapp ned/rengjør tankene ofere. Hva med å montere filter og vannavskiller? Om den enkelte båteier ønsker å benytte tilsetning, og i så fall hvilket, bør være opp til den enkelte. Da bærer også den enkelte båteier ansvaret for et eventuelt uheldig valg. Jeg vil ikke fylle fra et tankanlegg der eier på egenhånd tilsetter stoffer utover det oljeselskapene levere. Går ut fra at HD og QMI har forskjellige egenskaper, så et valg mellom disse vil være avhengig av hva man ønsker å oppnå. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
LALUNA II Svart 31.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 Må si meg enig med Jens_P styr utenom tillsetninger i felles tankanlegg :nono: Bruker HD selv for å holde vann borte fra dieselen +til andre ting den gjør .... men vil ikke la andre blande det for meg ...her vil jeg ha styringen selv.. Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lotus Svart 31.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 Tine III har tydeligvis angst og mener noe må tilsettes dieselen slik at angsten kan forsvinne. Han er villig til å tilsette hva som helst av produkter som hevder å fikse problemer. Nå er det jo ikke problemer med tanken i havna, men det kan jo tenkes at det kan komme til å bli problemer. For å være på den sikre siden, fyller vi på noe greier som alle dermed får videre i sine båters drivstofftanker. Snakk om å være paranoid. Det er slike kunder additivprodusentene elsker. Men hvorfor tilsetter ikke bensinstasjonene i Horten slike ting på tanklene sine? Hvorfor tilsetter ikke byggmesterne i Horten additiver på tankanleggene til anleggsmaskinene sine? Og hva med alle tankene til oljefyringsanleggene til eneboligene oppover Grønligata? Fyringsolje og diesel er jo som oftest samme greia, så en skvett additiv i hver en tank fra Falkensten til Åsgårdstrand må jo være tingen? At det har gått bra i så mange år for så mange, må jo være Guds lykke, så farlig som det er å ikke bruke additiver. Det er jo å be om problemer. Plakater på hver stolpe i Fyllinga er på sin plass. Du har ikke vurdert muligheten for å la ting være som de er også i 2007 når det gjelder additiver? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 31.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 Slapp av da , var jo bare et høffelig spørsmål om hva dere ville ha brukt om dere skulle brukt noe . Det at vi har en egen liten tank i havna vår er jo topp det , og tanken var og evt slippe å få vann på denne . Da diskusjonen kom igang her i havna , gikk vi inn for HD om og VISS vi skulle bruke noe . Jeg har ALDRIG hatt angst for værken det ene eller det andre , og heller aldrig hatt på noe lurium på tanken på værken bil eller båt . Men da jeg leste om disse her på BP som hadde brukt HD og fått bort nesten all røyk og fått en lettere starta motor ,så frista det å prøve . Og VISS vi skulle prøvd , så hadde det jo vært enkelt å hatt det rett på den store tanken vi fyller i fra . Skjønner skeptisen her , og jeg er enig med det meste jeg . Men spørsmålet var om hva dere ville brukt av HD eller QMI VISS dere skulle brukt noe ? Ha en fortreffelig aften alle sammen . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
avmønstret5 Svart 31.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 Additiver i brennstoff og oljer har eksistert siden Adam. Jeg husket da teflon kom, du verden for et mirakelmiddel i olje. Det var leverandører av olje som i fullt alvor mente at teflon på motoren erstattet oljen. De prøvde også, men det gikk ikke så bra for de glemte at olje har flere funksjoner i en motor enn bare å smøre. Min gamle lab.lærer på ing.høyskolen for svært mange år siden hadde et helt liv bak seg som lab.sjef ved en av de lengst levende motorfabrikker her - han innprentet føgende - få uavhengig dokumentasjon på hva som virker av tilsettninger, og da til dags dato, hadde ikke han sett en som holdt hva den lovet. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 31.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 (redigert) Slapp av da , var jo bare et høffelig spørsmål om hva dere ville ha brukt om dere skulle brukt noe . Finner dette i datblad for QMI: KONDENSBORTTAGNING. QMI får vattnet att bindasig till bränslet på kemisk väg, på så sätt försvinner vattnet genom förbränningen. Innehåller inte alkohol. Ut fra ren synsing virker det som om begge gjør samme jobben. Hvilket produkt som kan "løse opp" mest fritt vann er ikke godt å si. Noe godt råd kan ikke jeg gi på det du egentlig spurte om. Noen liker mora og andre liker dattra. Og ganske mange her liker ingen av dem! Redigert 31.Desember.2006 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
eivindch Svart 31.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 Jeg er en av de fornøyde brukerne av Hammerdown, men jeg vil nok helst ha styringen med mengden som tilsettes i mine egne tanker. Når det gjelder QMI er vel de mest kjent for sin motorbehandling (PTFE / Teflon) og ikke for drivstofftilsetning (mulig de har slikt også). Hvis dere skal tilsette HD (som jeg i utgangspunktet ikke synes høres så dumt ut rent teknisk) bør det nok gjøres tydelig oppmerksom på det for dem som skal fylle fra denne tanken. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 31.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 Kansje dette skulle vært tatt opp som et forslag på årsmøte , slik at dem 20 - 25 av ca 400 medlemmer som kommer evt kan utale seg om det er ønskelig eller ikke . Mener jeg leste om qmi at NASA han testa ut detta , men uten null fordeler ? Og NASA er vel en brukbar forsker og gå ut i fra el ? QMI sin hjemmesie der står det veldig mye , har ikke fått lest alt der men en del . Men HD kjenner jeg folk som har brukt med klart forbedring når det gjelder mindre svart eksos , når du fyrer opp . Og det er noe jeg hadde klart , det ryker så det holder av beiste mitt som jeg har i kjeller'n . På grensa til flaut ja , men men det går fort over da . Vi får kansje ta en ny diskusjon i havna å se hva vi gjør , kan jo være som dere sier at det er folk som ikke vil ha detta på tanken . Men trur nok at jeg går for HD på min , trur på det jeg og håper på mindre svart utslipp . Sitter foresten her litt små deppa når jeg så dem andre gikk ut i dag , men håper å komma meg utpå imårra . Men kroppen er ikke helt i vater idag , også er vi besteforeldre . Og da er vi den faste barnepika da . men morro det da ......... Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Jens_P Svart 1.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2007 Første tips i det nye året: Vurder kollektivt innkjøp i stort kvantum til de som er interessert. Mulighet for å presse pris samtidig som den enkelte beholder kontroll over hva som er på sin tank. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Tine IV Svart 1.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2007 Sikkert et bra forslag ...... Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Birchwood 320 Svart 1.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2007 https://baatplassen.no/p/showproduct.php?product=655 Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
avmønstret5 Svart 1.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2007 Finner dette i datblad for QMI:Ut fra ren synsing virker det som om begge gjør samme jobben. Hvilket produkt som kan "løse opp" mest fritt vann er ikke godt å si. Noe godt råd kan ikke jeg gi på det du egentlig spurte om. Noen liker mora og andre liker dattra. Og ganske mange her liker ingen av dem! Jeg vil faktisk satse på god polvare, både bedre og billigere. En linjeakevitt til tanken og en til deg selv - vannløselig som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.