Jump to content

Scand 26 HC, erfaringer?

Chivas01

Recommended Posts

Hei ,jeg lurer på om det er noen her som har noen erfaring om scand 26 hc . Kjøpte båten nå i høst , så vi er rimelige freske med båt livet , har også en Libo 19 hc som vi kjøpt i våres (det ga veldig mersmak og trengte raskt en større båt). Scand båten har en 200hk Volvo Penta med 280 Drev. Har noen noen positve eller negative sider om denne båten.

Redigert av Scand 26 (see edit history)

Er det 200 HK V8 bensin eller AQAD41 200HK diesel du har? Uansett er dette plenty med effekt for denne båten. Båten er ganske flat og er derfor lettdrevet den ble levert med effekt ned til 130 hk. Da den er flat under slår den også en del i motsjø. Jeg har ikke selv hatt makan båt men vurderte denne typen for et par år siden.

HC har selvsagt en del mindre plass i cabin enn CC har, men så er den mye finere.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

jeg har hatt HC og CC . Motor størrelse fra 110 hk.

CC - en hadde en 86 mod. VP.110hk diesel med turbo og intercooler. 290 duo.p. den gikk utrolig lett i plan og var snill på drivstoffet (uten fleps.

HC-en hadde en VP 165 hk. diesel med 280 drev.

Jeg var mest fornøyd med CC-en. Den hadde stå høyde i cabinen og rett gulv ute.

HC-en var litt lav inni og hadde forskjellige høyder på gulvet ute.

Scand 26 er en utrolig god sjøbåt, den er retningsstabil, tar bølgene fint og myk i sjøen. ( har prøvd den i hart ver med skikkelige bølger )

Etter så mye rosende omtale, får jeg kanskje helle litt malurt i begeret. Båten er vel kjent for å være relativt rank.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det er da mange båter som er og det behøver nødvendigvis ikke være særlig dempende på båtgleden.

Nei, for all del Thor, men han ønsket jo å høre både positive og negative sider om båten.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Det lurer jeg også på :confused:

At en båt er "rank" betyr at den er relativt smal i forhold til lengden. En rank båt vil gjerne ha en tendens til å være ustabil i lave hastigheter.

ad. planlegging:

Det var noe av det jeg også syntes da jeg begynte å se etter ny båt,at scand 26 var litt smal,men jeg smelta for dem fine linjene.Takker for alle svar .Ønsker dere alle et Godt Nytt År . Og takk til alle dere som får dette til en fin nettside :flag:

At en båt er "rank" betyr at den er relativt smal i forhold til lengden. En rank båt vil gjerne ha en tendens til å være ustabil i lave hastigheter.

Dette er min erfaring!

Jeg har hatt flere typer helplanere, fjord osv... Scand 26 er den båten som har vært mest retningsstabil av dem alle og det uansett fart .

( nå snakker jeg kun om helplanede båter fra 21 - 26 fot..

Hmm. I begrepet rank legger jeg den betydningen av at båten er følsom for sideveis vektforflyttninger feks av at passasjerene flytter på seg. Skilsø 750 er et godt eksempel i så måte men en lærer seg å leve med det.

Håper denne båten hvertfall er mere sidestabil enn den andre båten jeg har (Libo 19), så vi slipper hele tiden å tenke på hvor vi sitter :rolleyes:

Du får si ifra hvis du blir medlem i Slagside Klubben :cheers: Jeg bruker septik tanken som trimtank når det er full vanntank og Ørnhild er ombord men det skal noe til for å kompensere for flere megatonn så lenge farten er under 8 knop :eek::wink:

Blir vel æretsmedlem der jeg :sailing:

Jeg bruker septik tanken som trimtank når det er full vanntank og Ørnhild er ombord men det skal noe til for å kompensere for flere megatonn så lenge farten er under 8 knop :eek::wink:

:lol: Jo visst har jeg nok lagt på meg i Jula jeg også :yesnod: Men kommer man i "Ørnhildklassen" blir vel selv danskaferja å karakterisere som rank.

ad. planlegging:

Jo rem, dødvekten har nok økt de siste 30 årene på Ørnhild. Selv syntes jeg at damene er utrolig heldige som har funnet seg sånne kjekke spenstige menn som oss her på baatplassen :lol: At det er mere hår i øra og nesa enn på hodet og at brystkassa er sunket til midjen på enkelte av oss er jo bare småplukk som kan settes på sjarme kontoen. :eek: ( Du møtte henne i Horten 06 forresten )

Redigert av thor (see edit history)
( Du møtte henne i Horten 06 forresten )

Joda, og riktig så sjarmerende synes jeg hun var. Veldreid og med de riktige proposjoner også etter hva jeg kunne se :yesnod: Du vet, med god bæring i akterskipet og med en ditto og vel ballansert stevn er alle forutsetninger tilstede for en vellykket seilas.

ad. planlegging:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...