Annabella Startet 1.Januar.2007 Link til dette innlegget Startet 1.Januar.2007 Er det noen som kan noe om dette. Har funnet en sveiv, men vet ikke hvor den skal brukes. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 1.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2007 Har nettopp fått meg dieselmotor (Yanmar 1GM10) med sveiv selv. Du kan finne håndbøker etc for YS12 på http://nf.broach.se/motorer/yanmar Fortell gjerne hva du finner ut... - Harald Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 1.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2007 Har en yanmar 1gm10 i Vegaen. Har enda ikke turt å dra til 100% for å starte den siden det ikke er store svinghjulet på disse. Er redd for å få en skikkelig smell, har jo hørt om diverse knekte håndledd & sånt fra en oppvekst på kysten. Dette dreide seg jo om eldre typer motorer med skikkelig svinghjul som slo tilbake. Akkurat det skjer vel ikke med en moderne dieselmotor, men jeg synes uansett det virker som det skal uforholdmessig mye makt til for å få den til å tippe over toppdødpunktet. Selvsagt har jeg løftet ventilen skikkelig. Eneste gangen jeg har sveivet var her i høst da båten skulle flyttes. Det var for lite strøm til å få start, så vi kombinerte sveivinga mi med den siste utladningen i batteriet. Fikk da akkurat høyt nok turtall til å kunne slippe sveiva og slippe ned ventilen omtrent samtidig, og selvsagt trekke hånda kjap til meg. Starta med nød og neppe gjorde den. Virker som det ikke er det enkleste å sveive disse igang aleine i alle fall! Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 1.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2007 Er det noen som kan noe om dette. Har funnet en sveiv, men vet ikke hvor den skal brukes. Jeg hadde en YSE12 i min L32 for mange år siden. Vet ikke hvor lik den er din. Der var prosedyren: Passe gasspådrag, aktivere ventilløfter, sveive det man var kar for, og så slippe ventilløfteren. Min hadde overliggende aksel som sveiven passet på, og fra denne gikk til kjedetrekk (med "frihjul" a la sykkelbakhjul) til veivaksel. mvh FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
pero Svart 1.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2007 Tror jeg kanskje kan hjelpe..? Sveiva du har funnet passer inn på spindelen som ene reimhjulet sitter på? Men det tar ikke tak? Det du må gjøre er å "trykke" sveiva inn mens du sakte sveiver rundt (med klokka mener jeg) til den tar tak. Da er du klar til å dreie motoren rundt, men det klarer du knapt med full kompresjon. Det sitter en liten spak/hendel/arm på siden av motoren et sted (mener jeg) som løfter ventilene/tar bort kompresjonen. Nå kan du sveive motoren enkelt rundt, slipp kompresjonshendelen og motoren starter. Det er liten fare for tilbakeslag, sveiva glepper om den går feil vei. Obs... Dette gjelder YSM12, men vil tro at patentet er noenlunde likt. Pero Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 1.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2007 1gm-ene har sveiva montert rett på veivakselen... Vet at sveiva vil glippe og ikke følge med rundt - det jeg er litt redd for er selve smellen/motstanden som kommer når jeg har sluppet ventil-løfteren. Det blir en ganske kontant motstand, er som å smelle hånda rett i en murvegg omtrent! Dersom jeg sveiver opp i maks hastighet jeg får til og slipper sveiva rett før jeg slipper ned ventil-løfteren, så slår den rett og slett tilbake... Svinghjulet er rett og slett for lett - det er jo egentlig bare en dempeplate av samme type som står i alle clutcher på biler! Vet ikke om noen har noen tips på hvordan få dette til aleine og med nye stempelringer som jeg har? Sitér dette innlegget Link to post
Annabella Svart 1.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2007 Tror jeg kanskje kan hjelpe..? Sveiva du har funnet passer inn på spindelen som ene reimhjulet sitter på? Men det tar ikke tak? Det du må gjøre er å "trykke" sveiva inn mens du sakte sveiver rundt (med klokka mener jeg) til den tar tak. Da er du klar til å dreie motoren rundt, men det klarer du knapt med full kompresjon. Det sitter en liten spak/hendel/arm på siden av motoren et sted (mener jeg) som løfter ventilene/tar bort kompresjonen. Nå kan du sveive motoren enkelt rundt, slipp kompresjonshendelen og motoren starter. Det er liten fare for tilbakeslag, sveiva glepper om den går feil vei. Obs... Dette gjelder YSM12, men vil tro at patentet er noenlunde likt. Pero Hei på deg. Dette er ombord på Gibsea 28. Hvis jeg ikke husker helt feil har du hatt en lik båt, stemmer ikke det Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 1.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2007 Hallo godt nytt år:Hvilken type YS motor har du,på yse motoren skall sveiva direkte på vei akselen det er tapper som du stikker sveiva inn på,på ysb og ysm er det kjede drift til sveiva her må du sette sveiva inn på toppen.Husk dekomprerings hendelen på siden av toppdekslet den vender mot akter. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 2.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2007 Hei på deg. Dette er ombord på Gibsea 28. Hvis jeg ikke husker helt feil har du hatt en lik båt, stemmer ikke det Sukk ja... Stemmer det. Savner den. Synd de ikke fikk tatt den galningen som tente på... Har full brukermanual til YSM motorene forresten. Kjøpte den over nett fra Australia mener jeg å huske. Pero. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.