Jump to content

Bruk av sikkerhetssele

"Mathilde"

Recommended Posts

Jeg har heldigvis tilgode å falle over bord under seilas. Har heller ikke opplevet å "miste" mannskap på denne måten. Likevel er det vikitg å være føre vàr, samt å tenke gjennom situasjoner på forhånd slik at man kan takle hendelsene dersom de skulle oppstå.

Vi har gjennomført M.O.B øvelser og jeg føler at mitt faste mannskap (familiemedlemmene) er nogenlunde drillet på hva de skal gjøre i en slik situasjon. Viktigst er dog å forebygge at mannskap faller over bord, bl.a. ved bruk av sikkerhetssele.

Spesiselt viktig er det jo å bruke sele ved solo-seilas. Ved disse anledninger er jeg spesielt nøye med at seilballansen er korrekt (noe logrig). Dersom jeg faller over siden vil båten da teoretisk loffe opp og stanse i "vindøyet".

Alt vel så langt. Det jeg likevel har fundert på, er hva jeg så skal foreta meg. Ser for meg situasjonen hvor jeg på solo-seilas har falt overbord - riktignok med sikkerhetssele, men hengene langs skutesiden. Hva vil være korrekt prosedyre nå???

Vil det være klokt å frigjøre seg fra selene og satse på at en klarer å svømme til akterenden av båten - til badeplattformen??

Hva ved store bølger og sterk vind?? Neppe tilrådlig å frigjøre seg fra selene. Men finnes det noen teknikk eller noe jeg bør lære meg i denne sammenheng. Ser for meg at det kan bli problematisk å komme seg opp over skutesiden igjen.

Er det noen som har synspunkter på dette?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Har desverre ikke lagt opp til bruk av sikkerhetssele ibåten min men det står på lista over lure ting å gjøre. Tror det lønner seg at selen er såpass kort at du ikke kommer over ripa, å henge å slenge lans skutesida i 3-4 meters bølger er nok ingen sunn aktivitet....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Vil det være klokt å frigjøre seg fra selene og satse på at en klarer å svømme til akterenden av båten - til badeplattformen??

Hej Mathilde o god fortsättning på det nye.......

Pröve en fin sommardag o simme i kapp båten i 2-3kn så har du svaret..... :wink:

Nej jag skulle aldrig våga koppla loss mig i en sådan situasjon hängande på utsiden medans båten seglar sig

själv som den gör när man seglar solo............(förmodligen har man oxo fått sig en 'ordentlig omgång' kan

tenke mig att man er ganske mörbultad!)

det ultimate er o ha så kort tamp i livselen att man ikke hamnar på utsiden.....

men dette er ikke praktiskt av flere grunder!

dels måste man ha lite slakk i jackstayen för att ikke banden/infästningar skall utsättas för för store påfrestningar....o sen måste man ju kunna röra sig lite oxo!

det enklaste (om noe er enkelt i denne situasjonen! :smiley: ) er nog att försöke komma ombord der man gick överbord, då slipper man koppla loss sig !

måste man koppla loss sig så skulle jag säga att ett must er att liveselen har 3 kroker, så att du kan

sikkre dig på nytt innan du losser den förste kroken(om man orker dette!).......

för att sedan kunna ta tig akterut till en räddningstege!

der er neste problemet er att det skall vare en räddningstege ner man seglar solo ikke en badstege.....

man måste kunna fälla ner den själv, när man ligger i vattnet.........

det får ikke se ut som denne båten. her skall först en lukke opp, mot sittbrunn, sen skall stegen fällas

runt en 270grader.......

bav_44-.jpg

(OBS önskar ingen ny debatt om båtmärket, eftersom det finns flere som har liknande dåliga lösningar!)

S/Y Gunga Din

Hei,

jeg lurer også på samme som Mathilde, men har konkludert for meg selv at når jeg beveger meg på dekk alene, så skal jeg så langt som mulig befinne meg på lo side. Hvis jeg faller, skal jeg falle mot le, og sikkerhetsselen skal følgelig hindre meg å falle overbord på le side. Men når dette er sagt, så skal det vel også sies at jeg ikke har montert sikkerhetslinen ennå...

:sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Ideelt sett burde sikkerhetslina følge båtens senterlinje, men det kan praksis være vanskelig uten att en lager spesielle fester. Jeg har ei sikkerhetsline som går fra copit fram til baugen, men jeg burde ha to (flatband) nærmer senterlinja.

Ang. situasjon med mann over bord med for lang line. Det er ikke lenge siden en hollandsk båt kom inn til en sørlandsby med kona til rors og mannen hengende etter i en altfor lang line,død. Gro Harlem Brundland miste mannen overbord (utefor Lista ?) for noe år siden, men greide å få han ombord mer død enn levende.

Husk ved solo-seilas brukes autopiloten mye. Det er derfor "no return". Sikkerhets-line er å anbefale.

TIl

Gunga flott bilde av en flott båt. Ellers er jeg enig att badetrappen på Bav som er lagt under ett lokk er stilig, men

absoulutt ikke å anbetale hvis du detter i sjøen. Ved vindstille for du den sikkert ned, men ellers.???

Vi sees!

Ideelt sett burde sikkerhetslina følge båtens senterlinje, men det kan praksis være vanskelig uten att en lager spesielle fester. Jeg har ei sikkerhetsline som går fra copit fram til baugen, men jeg burde ha to (flatband) nærmer senterlinja.

Ang. situasjon med mann over bord med for lang line. Det er ikke lenge siden en hollandsk båt kom inn til en sørlandsby med kona til rors og mannen hengende etter i en altfor lang line,død. Gro Harlem Brundland miste mannen overbord (utefor Lista ?) for noe år siden, men greide å få han ombord mer død enn levende.

Var det ikke også en tilsvarende episode under ARK -Atlanterhavskryssingen-hvor to unge brødre seilte egen båt. En av dem ramlet over ripa og ble hengende fast i sikkerhetsselen. Broren klarte visstnok ikke å få ham opp og da andre båter kom til var han død. Tydligvis veldig belastning å henge etter båten i en sele.

Det viktigste å huske på er at det er forbudt å falle overbord. Overtramp straffes ofte med dødsstraff! Dette gjelder spesielt nå om vinteren. Sele eller ikke, du holder ikke lenge hvis du faller overbord.

Hvis du skal ned å se til båten hvis det er meldt kuling, har du på deg vest da? Utover en islagt brygge i mørket? Nei, den ligger selvfølgelig i båten... Vinterseiling setter ekstra krav til sikkerhet. Basking med spinnakerbom på fordekket i litt sjø. Det er ikke noe vanskeligere om vinteren enn om sommeren, men konsekvensene er så mye større hvis det går galt. Likeens med de som fisker. Hengende over ripa for å få tak i utstyret. Det går som regel bra, hvis ikke er det dødstraff uten ankemulighet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Ett tips om o lyfta en person ur vattnet som er tung........

man har ett snabbshakkel till stor skotet i heter det 'löygangen' på norsk......

förutsetter dokk att man får ner storen o har en dirk/kickstang som håller

en har man !

då har man en talje med flere gangers utväxling......

(jag har det ikke själv men sett dom som har det!)

Sorry...postade i feil tråd her var det soloseijling.......... :rolleyes:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Takker for svarene.

Konklusjonen er kanskje at sikkerhetsline til en viss grad kan gi en falsk trygghetsfølelse. I alle fall for solo-seilere. Er det kaldt i vannet, er det ikke lenge en holder ut hengene i sele etter båten. Å komme seg opp bli jo også straks mer vrient med frosne hender og valne fingre.

M.a.o. er soloseilas om vinteren et sjansespill, eller?

Soloseilas er ikke spesiellt mye større sjansespill vinterstid enn ellers, poenget er DU MÅ IKKE GÅ OVERBORD, derfor brukes sikkerhetsele og line. Når jeg seiler alene bruker jeg sjelden vest, fordi jeg er spent fast til båten med lina. Lina er så kort at jeg ikke faller overbord.

Når jeg seiler alene bruker jeg sjelden vest, fordi jeg er spent fast til båten med lina. Lina er så kort at jeg ikke faller overbord.

Skjønner argumentasjonen, men for meg er konsekvensen om linen eller noe annet skulle ryke for stor selv om sannsynligheten er liten. Dermed blir risikoen for stor, derfor bruker jeg vesten uansett.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ok, høres interessant ut. Hvordan har du da lina montert. Vanligvis kobler man seg jo på deksbånd som er strukket langs dollbordet. Du har muligens en annen patent?

Jeg har en krok i dørken midt i cocpit, og sikkerhetslina er akkurat så lang at jeg har fri bevegelse mellom styreposisjon, wincher og ned to trinn i salongen, men jeg rekker ikke over rekka. Må jeg på dekk huker jeg i et tau spent fra mastefoten og akterover til luka slik at jeg kan gå på begge sider uten å huke av.

Jeg har sånn jackstay på min båt.

De er festet så langt bak at jeg kan kroke meg på før jeg forlater sittebrønnen. Selen er så kort at jeg ikke kan gå helt oppreist, og så går lina (webbing) på innsida av vantet. Lina går helt frem til forstaget.

I sittebrønnen har jeg en solid u-bøyle jeg kroker fast i.

Ang. ombordstigningsleider.

Det er noen regler ett eller ett annet sted som sier at den skal ha ett trinn minst 30. cm (trur eg) ned i vannet og at den skal kunne felles ut av en person i sjøen. Jeg har en taustump spleiset fast i den som rekker ned til sjøen.

Ang. ombordstigningsleider.

Det er noen regler ett eller ett annet sted som sier at den skal ha ett trinn minst 30. cm (trur eg) ned i vannet og at den skal kunne felles ut av en person i sjøen. Jeg har en taustump spleiset fast i den som rekker ned til sjøen.

har oxo för mig att kravet var minst 30cm......... (det var väl den "Blå skylten"/Nordiske småbåtsreglerna som sa dette... husker ikke jag heller!) lurer om CE-reglerna säger noe om detta??

men i praktiken er dette för lite...borde varit minst det dubbla

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...