Jump to content

Noen med startmotorproblemer på Yanmar motorer?

olpi

Recommended Posts

Har en bekjent som kjøpte ny 20 Hk Yanmar dieselmotor for et par år siden. Frem til nå har 2 stk starmotorer havarert.

I siste tilfelle oppdaget han det luktet brent og fikk tuslet seg til kai. Startmotoren var varm. Etter å ha byttet startmototor og startrelè fungerer det nå bra, men det gjorde det også ved første bytte.

Han begynner å bli engstelig for at noe slikt skal skje en tredje gang. I følge han kunne det fort ha blitt brann hvis han ikke hadde kjent lukten i tide.

Startmotor blir tydeligvis dratt med rundt når motor går. Slik jeg som ufaglært ser det så kan del vel ikke være så mange mulige feil:

1. Innslaget slipper ikke etter start og startmotor henger med. Det kan være feil i innslag eller at startkransen kanskje er skadet på ett sted. Detter fører til en enorm hastighet på startmotor og en dertil høy varmeutvikling.

2. Startmotor blir tilført strøm uten at man har trykker på startknapp.

Er det andre teorier?

Dette er tydeligvis noe som pluttselig inntreffer uten at man kan ane at noe er feil. Jeg har ikke selv fått målt og sjekket noe på dette siden båten befinner seg på et annet sted i landet enn der jeg bor.

Jeg har imidlertid fått høre at Yanmar har måttet bytte en del startmotorer. Det hadde derfor vært fint om de som vet noe mer om dette eller har oplevd det selv kan komme med noen tips.

Min bestefar monterte en slik 20 hk, 3 syl for et par år siden i sin Brandasundsbåt... Denne hadde start eller stopp problem når den var ny, det var en feilkoblijng fra fabrikken. Skal sjekke da jeg er litt usikker på om det var stoppen eller på starteren det var noe feil... Mulig det var stopperen. Han og vi andre var uansett svært overrasket over at det var byttet om på ledninger på en helt ny motor... Dette oppstod umiddelbart etter montering...

Kommer tilbake med mer info...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

1. Innslaget slipper ikke etter start og startmotor henger med. Det kan være feil i innslag eller at startkransen kanskje er skadet på ett sted. Detter fører til en enorm hastighet på startmotor og en dertil høy varmeutvikling.

Riktig, bortsett fra det du sier om startkransen, dette kan dere se helt bort fra. Ved feil i inslag ville det ha fusket ved start og ha koblet seg inn så snart tenning er slått på.

Startmotor kan henge med på grunn av at bendixen(starterdrevenheten) er treig på starterakselen, dette er ikke uvanlig på gammle starterer.

2. Startmotor blir tilført strøm uten at man har trykker på startknapp.

Ja vel, men da må dere sjekke tilkoblingene, starteren har tre tilkoblinger,

En tynn ledning med kabelsko, denne kommer fra tenningslås og gir strøm ved nøkkel i startposisjon eller ved trykk på startbryter.

En tykk kabel som kommer fra batteri/hovedbryter og som er skrudd fast på starterinnslaget(her kan det hende at flere kabler er kobblit til)

En kort tykk kabel som også er skrudd fast lik den fra batteriet, men denne forsvinner inn i selve startmotor. Her skal det ikke være noen andre tilkoblinger. KUN DEN ENE SOM FORSVINNER INN I STARTEREN

Er det flere tilkoblinger her så må de fjernes fordi det er dette pungtet som gir strøm til selve startmotoren og det kan hende andte ledninger gir strøm til motoren etter oppstart og da vil startmotoren gå så lenge motoren går. Ikke nødvendigvis med bendixen i inngrep med svinghjul, men sviver nokk til at den brenner opp over tid.

Dette er desverre ikk uvanlig feil hos dem som skal "hente" strøm fra starter.

Er det andre teorier?

Sjekk de to tingene jeg har nevnt over. Se til at koblingspungtene er rene( det ikke er deler av kabelen som kan lede strøm over til det andre pungtet på starteren.

Ta av den tynne ledningen med kabelsko på, slå på tenning og lytt etter om starter sviver. Sviver den nå er det noe som er feil i innslaget og må undersøkes nærmere.

Den tynne ledning fremdeles av, vri så tenningsnøkkel over i START eller tenning på og trykk på START knapp og hold den der, lytt etter om starter sviver, gjør den det er det også her feil med innslaget.

Altså i begge forsøkene over skal ikke starter svive med den tynne kabelen som går til innslaget og kar påmontert en kabelsko.

Det kan også være kortslutning i startbryter eller tenningslås, ved mistanke om dette må du feilsøke med en prøvelampe, Sett prøvelampa mellom jord/gods eller -pol på batteri og den tynne ledningen du tok av for å sjekke de foregående prøvene, prøvelampa skal KUN lyse når tenning er på og startknapp inntrykkt eller nøkkev vris til start. Lyser den bestandig er det feil med startknapp eller tenningslås, har du startknapp er det denne som har feilen, har du tenningslås med startposisjon på nøkkelen, ligger feilen her.

Dette er tydeligvis noe som pluttselig inntreffer uten at man kan ane at noe er feil. Jeg har ikke selv fått målt og sjekket noe på dette siden båten befinner seg på et annet sted i landet enn der jeg bor.

Jeg har imidlertid fått høre at Yanmar har måttet bytte en del startmotorer. Det hadde derfor vært fint om de som vet noe mer om dette eller har oplevd det selv kan komme med noen tips.

Har hatt to Yanmar og problemet er for meg helt ukjendt, men lykke til med feilsøkingen. Ikke vær redd for å spør, ring gjerne Yanmar Norge serviceavdelingen, der er etter min erfaring mange kjekke folk som vet mye. :newyearsign:

Er det andre teorier?

feilkobling?

jeg kjenner ikke motoren, men har opplevd det samme på en større yanmar (lha). Dette var selvforskyldt, jeg trodde jeg hadde ledningsbrudd og strakk nye ledninger - feil! Dette resulterte i at "litt" strøm fant veien gjennom solenoiden/startinnslaget, ikke nok til at startmotoren gikk, men nok til at spolen i innslaget smeltet.

Takk for info. Som nevnt er motoren kun 2 år gammel. Panel, ledninger er også nytt for 2 år siden. Siden det samme har skjedd på 2 ganger og det er byttet starter og startrelè så ville jeg trodd det var en elektrisk feil. Dårlig konktakt, feil i panel (startknapp) eller feilkobling. Feilen er der ikke nå, og var der heller ikke når motoren var ny. Alt virket da og virker nå normalt iflg eier. Feilen oppstår m.a.o. pluttselig uten varsel kan det virke som.

Jeg vil likevel be ham om å måle slik du anbefaler. Han kan jo samtidig prøve å bikke litt på kontakter og ledninger for å se om han får frem feilen. Jeg tenkte det kanskje også kunne være en feil f.eks pga av fuktighet kunne ha trukket inn i panelet. Den ligger jo på vestlandet og der regner det jo en del :lol: Båten er også åpen akterut.

Det som taler i mot er at hans forrige Yanmar som har fungert i 20 år aldri hadde problemer med slikt i samme båt.

Jeg har også hatt et par Yanmar motorer og har ikke hørt om slike feil før. Han hadde imidlertid hørt at flere hadde måttet bytte startmotor pga feil. Det er i grunnen derfor jeg la inn denne tråden for å høre om andre har hørt om eller opplevd feil med startmotor på Yanmar.

Tillegg: Ok Traust. Du er kanskje inne på noe. Husker du hva/hvordan du koblet feil? Jeg skal be ham sjekke nøye at alt er riktig koblet en gang til.

Redigert av OLPI (see edit history)

det er litt vanskelig å forklare, jeg fikk ikke start på motoren og fant ut i min visdom at det var ledningsbrudd (noe det ikke var). Jeg strakk nye ledninger (uten å fjerne de gamle) til solenoiden som fungerer som et rele til selve startmotoren. Det jeg ikke visste var at det er et rele i tillegg til alt dette på motsatt side av motoren og det var defekt.

Det er mulig at strømmen fant veien gjennom det defekte releet siden jeg ikke fjernet de gamle ledningene, eller at det ble for mye strøm gjennom nøkkelen og at noe hengte seg fast.

PS jeg brukte båten 3-4 ganger med denne feilkoblingen før solenoiden brant, og da ble det varmt. Tinnet i koblingene hadde smeltet og rant ned under motoren, ..glad det ikke ble brann.

Har også hatt et merkelig startproblem på en Yanmar 3HM35F. Av og til gikk ikke starteren i det hele tatt, og etter litt prøving, røk somregel sikringen. Andre ganger gikk starteren med en voldsomt turtall, uten at den drog rundt motoren.

Det rare var at dette somregel skjedde når motoren var varm, og etter en times tid, startet den normalt igjen.

demonterte både starter og rele og fikk dette sjekket opp, byttet sikringholder og kabler, pusset kabelsko, skiftet batterikabler (70mm2) uten at problemet forsvant helt. Siste gangen dette skjedde (dagen da ny kjøper skulle overta den), var det over et år siden sist gang det skjedde...

Det ble nent noe i ett tidligere innlegg om det det kunne være et rele for styring av innslaget. Kan det være så enkelt at dette reelet kleber / henger?

Smaapala.

Vet ikke? kanskje verdt å sjekke? Har som sagt ikke så god greie på hvordand etter blir styrt på nye Yanmar. Hvis det i tillegg til startrele er et rele som styrer innslaget så kan det jo være en feil. Hvis det blir hengende etter at startmotor har mistet strøm /startrele har slått ut, så vel jo i tilfelle motor trekke med seg startmotor rundt, eller?

Jeg skal ta meg en tur nedom en Yanmar forhandler som jeg kjenner her nede og høre med ham. Skal be om å få se koblingskjema på den aktuelle motor så ser jeg hvordan det fungerer.

OLPI: Jeg har nå spurt min bestefar hva som var galt med motoren når han fikk den montert (3 år siden snart). Det var stoppen som slo inn når han vred om tenningen. Startmotoren var det ikke noe feil med. Dette var altså feilkobling som Yanmar på Austevoll fant ut etter ganske mye feilsøking. Han hadde dog hørt om en med tilsvarende motor i Veivågen på Austevoll med symptom som du forklarer... Siden du har tilknyning til Austevoll tenkte jeg at det skulle ikke tilfeldigvis være der vedkommende du referer til holder til?? :wink:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...