Jump to content

En kinkig nøtt vedr. CE merking


Sabrina

Recommended Posts

Interssant problemstilling dette ja... Siden en MOB båt ikke er en fritidsbåt så vil jeg tro at den ikke går under samme regler som fritidsbåter og dermed unngår kravet om CE merking. Recreational Craft Directive 94/25/EC som blant omhandler CE merking, gjelder kun for Recreational Craft (Fritidsbåter)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

CE-merkingen inneholder mange kinkige nøtter, og jeg tør såvisst ikke gi meg ut på å ha noen begrunnet mening om det konkrete spørsmålet du stiller.

 

Det som jeg derimot vet med sikkerhet er at jeg har hatt god erfaring med å søke bistand hos DNV når det gjelder formaliteter omkring CE-merking. De har satt opp en egen gruppe som arbeider med dette, nettopp fordi det er et arbeidsområde som krever spesiell kompetanse  -  og som er en naturlig del av det som DNV ellers steller med.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Det kommer an på hva båten skal brukes til, og ikke hva den er. Dersom den fortsatt skal brukes som MOB båt på et eller annet fartøy, så skal den ikke CE merkes, dersom den skal brukes privat eller til utleige, så kommer den inn under CE merkingen.

 

Synes å huske at oljeplatformene blir opfattet som "utland" i MVAloven og ikke kommer direkte inn under andre norske avgifts lover, således kan det tenkes at de også er utenfor EØS området, og båten må i så tilfelle CE merkes ved impot.

Link to post

Så vidt meg bekjent var det ikke noe krav til CE merking i 1993. Etter som jeg husker lå forslaget der, og de som ville kunne CE merke. Men dette ble vel ikke lovpålagt før i 94 / 95 ?

Problemet er at dersom båten idag skal importeres fra et land utenfor EØS, så må den være CE merket (forutsatt at bruken tilsier det). Og dersom offshore-instalasjonene er utenfor EØS (dette er jeg imidlertid ikke sikker på), så må den altså CE merkes før den kan importeres. Dersom båten er solgi innenfor EØS, så er det ikke noe problem.

Link to post

Hvis båten er produsert innefor EEA (European economic area) før 16 juni 1998 (?) kan den uansett importeres som lystbåt. (Det er altså OK å importere en ikke CE merket europeisk produsert båt fra f.eks. USA.)

 

Dersom den har vært i bruk i EEA før 16 juni 1998 er det ikke krav til CE merking.

 

http://www.ceproof.com/eea_countries.htm

 

GeirKS

 

 

================

CE-Merking (orientering fra Sjøfartsdirektoratet)

 

Alle båter med skroglengde fra 2,5m til 24m, som omfattes av Forskrift av 1996 om produksjon og omsetning m.v. av fritidsfartøy, skal ha et produsentskilt med CE-merke som forskriften krever.

 

Disse kravene gjelder for alle nye båter uansett opprinnelse, og for båter som for første gang markedsføres i EU/EØS-området. Kravene gjelder også for båter som tidligere har vært i bruk i land utenfor EU/EØS-området (bruktimport fra tredjeland). Båter som var i bruk i et EU/EØS-land før 16.juni 1998 skal ikke være CE-merket.

 

=================

Link to post

En MOB båt som er produsert i 1993 skal sendes iland fra en plattform og importeres til Norge for salg.  Oljeselskapet besørger fortolling og betaling av importavgifter.  Båten var typegodkjent av Sjøfarttsdirektoratet i 1992 og produsert i Norge.  

 

Er det noe krav til CE merking av denne båten for nå å selge den i Norge?

 

Mvh

sabrina

Jeg leste ikke det du skrev skikkelig før jeg postet mitt innlegg. Mob båten er produsert i Norge i 1993 og mest sannsynlig brukt på en oljeinnstallasjon innefor EØS området. Den faller derfor ikke inn under reglene om CE merking i henhhold til Recreational Craft Directive 94/25/EC uansett hva den skal brukes til..

 

Du kan bruke den som fritidsbåt eller hva du måtte ønske, denne båten faller ikke inn under "Recreational Craft Directive 94/25/EC" og kravet til CE merking bortfaller.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...