Jump to content

Saltkrystaller i motorrom

Tempest

Recommended Posts

Hei alle sammen, og la meg starte med å ønske alle et riktig godt nytt år!

Var nedom båten i dag, den ligger i boblehavn med landstrøm tilkoblet. Har en keramisk ovn stående på økonomistille, som holder temperaturen og luftfuktigheten akseptabel.

Båten leker litt vann inn gjennom gjennomføringen til ankerspillet bak når det regner. Ikke mye, men det drypper litt. Dersom eg tørker opp innimellom kommer det ikke lenger enn at det legger seg i en dam helt akter. Blir denne dammen for stor renner det videre inn i mottorrommet. Båten er en Bavaria 36.

Det eg oppdaget i dag var at det var fuktig i motorrommet (i bunn). Tørket dette opp, men reagerte på at det låg relativt store saltkrystaller spredt utover det hele. Minnet litt om innholdet i de små posene som gjerne ligger i nye kofferter. Smakte på de, og det var veldig salt.

Er dette det samme fenomenet som man ser på trebåter der det danner seg saltkrystaller? Kommer til å trekke landstømmen direkte inn til ovnen, slik at landsrømsanlegget ikke ligger tilkoblet konstant. Tror dere det er det som er problemet, og hva bør eg egentlig gjøre for å forebygge/sjekke/utbedre??

OBS: Har ikke hatt båten lenge, og er usikker på over hvor lang tid dette har utviklet seg. Kan jo også være at det har gått hull på en slik pose som er i luftfuktighetsfjernerne inni der, men tror vel egentlig at jeg hadde sett dette før da...

Takknemlig for alle innspill!

Hei.

Vi har det samme i vår Bavaria 25. Siden jeg ikke kan finne noen lekkasje i motorrommet har jeg konkludert med at dette saltet kommer inn sammen med luften til motoren. Det kan nok også tenkes at det spruter inn litt saltvann den samme veien nå og da. Det er store åpninger.

mvh Knut Erik

:smiley:

Hei og godt nytt år,

Sansynligvis er dette saltholdig luft som kondenserer mot skroget når motoren går.

Hvis du vasker rent med varmt såpevann så bør det ikke komme tilbake så lenge du ikke benytter motoren.

Slik var det i min båt.

Hilsen

Harald L

Trude III

Hei Tempest!

Mener å ha lest her på BP at noen hiver en neve grovsalt i kjølsvinet for å motvirke såkalt "pumpelukt".

Hvis du har kjøpt båten brukt ville jeg ha sjekket med forrige eier om det kan være forklaringen?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Hei igjen, og takk for gode innspill!

Det viser seg at det tidligere har kommet en del sjøvann inn via overskuddsventilen. Dette er nå ført via slange ned i en beholder som tømmes etter hvert.

Satser på at saltet har kommet derifra, dvs ligget igjenn når dette har tørket ut. Vasker ned godt nå, så får eg følge med å se videre...

Tempest

Håper at det går bra at jeg låner tråden din, Tempest.

grovsalt i kjølsvinet for å motvirke såkalt "pumpelukt".

Andre som har hørt dette? Uannsett skader det vel ikke med salt i kjølsvinet, nu tenker jeg på trebåter.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Nå finnes det ikke kjølsvin i plastbåter i følge denne tråden og innlegg #10

Dermed er jo salt utmerket i trebåter, "speket" treverk holder lengere

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Andre som har hørt dette? Uannsett skader det vel ikke med salt i kjølsvinet, nu tenker jeg på trebåter.

Såkalt pumpelukt er jo ikke noe annet enn dårlig båthygiene! Finnes gjerne i eldre fiskesjarker, osv.

Har hatt flere, til dels 40-år gamle, trebåter og aldri hatt pumpelukt. Men har kjent lukten av pumpelukt i enkelte båter hvor eieren ikke er så nøye med bruks-hygiene. D.v.s. båter som brukes mye til fiske / garn / ruser, etc. hvor fiskeslo og annet organisk grums havner i kjølen og aldri kommer opp igjen. Det skal ikke mye fiskeavfall til for å skape en elendig lukt over tid.

Når det gjelder salt nedi kjølen, så har jeg på Morild (tresjark med dørk som ikke var tett) selv skiftet ut ferskvannet etter mye regnvær nedi der med sjøvann. Dette fordi tre råtner lettere i forbindelse med ferskvann. D.v.s. pumpet regnvannet ut - slått nedi en par bøtter med saltvann, for så å pumpe ut dette igjen.

Når vi først snakker om båthygiene - spesiellt i en trebåt - så var slippsetting, en gang i året tiden for å vaske hele innerskroget og kjølen ren. Først spyle rent - vannet rant jo ut igjen gjennom bunnpluggen i nederste bordgangen helt akterut. Deretter mange bøtter med ferskvann og Zalo nedi der og manuell børsting / avfetting, og deretter spyling igjen. Dette var alltid fast rutine 1. slippdagen. Vask ut- og innvendig.

Gullende ren kjøl en gang i året sparer deg for pumpelukt!

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...