glalaksen Startet 1.Januar.2007 Del på Facebook Startet 1.Januar.2007 Hei Jeg er egentlig en trebåt entusiast og har gått i anskaffelse av ei 56 modell sørlandssnekke, som trenger litt mer en en kjærlig hånd. Siden jeg også er lykkelg eier av et 380m2 brutto hus fra 1916 som sist ble flikket på i 1968 eller der om kring så er det nok en stund til snekka kommer til heder og verdighet igjen. Det er dette med tid da vet dere ?? "Problemet" er jo at jeg er for utålmodig og vil på havet, helst igår, og fikk idag tilbud om en 16,5 fot Hansvik med vindskjerm og kalesje. det er ingenting å utsette på båten. Båten er fra midten/slutten av 70 tallet. Den er i god stand. Eieren, vil ha 15000,- for den uten motor, (kan få med en gammel 40 hk yamaha for 5000 ekstra) Noen som har noen synspunkter på den prisen? Er det dyrt eller billig? Jeg har en 15 hk fra 2003, blir denne motoren alt for liten til denne båten? Noen innspill? Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 1.Januar.2007 Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 (redigert) fikk idag tilbud om en 16,5 fot Hansvik med vindskjerm og kalesje. det er ingenting å utsette på båten. Båten er fra midten/slutten av 70 tallet. Den er i god stand. Eieren, vil ha 15000,- for den uten motor, (kan få med en gammel 40 hk yamaha for 5000 ekstra) Noen som har noen synspunkter på den prisen? Er det dyrt eller billig? Jeg har en 15 hk fra 2003, blir denne motoren alt for liten til denne båten? Noen innspill? Dette er en enkel og real bruksbåt. Om den er i OK stand så er nok 15.000,- noe du vil få igjen ved videresalg. Sjekk om skroget har hatt noen større skader. Og hva med kalesjen? Motor er det vanskelig å si noe om med disse opplysningene. Yamaha 40 hk var i utgangspunktet bunnsolid, men er kanskje litt i største laget for båten. Tviler på om båten er godkjent for mer enn 30 hk. 15 hk er litt lite, en 25-30 hk vil passe. Redigert 1.Januar.2007 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
glalaksen Svart 1.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 Båten har vært eid av en maskinist siden den var ny, borsett fra de siste årene da har onkelen min brukt den på hytta. Kalesjen skal det ikke være noe galt med, Båten har stått lagret i naust 10 måneder i året bortsett fra de siste årene da onkelen min nok har hatt den ute noe mere. Motoren trengte justreting av choken, og da må jeg sikkert ha den inn på verksted. Jeg må vel eventuellt kunne bruke min 15 hk til jeg finner en mer passende motor? jeg har det ikke travelt når jeg skal ut på havet. Det er jo rekreasjon. :) Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 2.Januar.2007 Del på Facebook Svart 2.Januar.2007 Jeg tror ikke der er noe å sie på prisen. Jeg har selv en Hansvik 16,5, uten vindskjerm, og jeg er mange gange blitt imponeret over sjøegenskaberne. Hvad motor angår er båten (ihvertfall den uten vindskjerm) godkjent for 20 hk, men tåler mer. Jeg vil dog tro at 40 hk blir litt i overkant. Selv har jeg haft 20 hk, og syns at det er nok. Du kan saktens bruke den 15 hester du har, men husk at den må ha lang stamme. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
glalaksen Svart 2.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2007 Takk takk skal sjekke om jeg har lang stamme, klarar ikke å huske det i farten. Ellers må vel den være grei nok i allefalli begynnelsen Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 2.Januar.2007 Del på Facebook Svart 2.Januar.2007 Hei glalaksen! Velkommen på sidene, og godt nyttår! Hadde en 16,5 Family med 25 HK for noen år siden, det fungerte utmerket. 15 000 for en uskadet båt er rimelig pris, det er en robust og bra sjøbåt. Er 15 HK'n din langstammet kan du nok klare deg godt med den inntil videre. 16,5'n er uansett ikke noen fartsbåt, vil tippe at rundt om 15-18 knop er det du kan få selv med større motor. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Baywatch Svart 2.Januar.2007 Del på Facebook Svart 2.Januar.2007 I familien har vi en Hansvik 500 Fisker, altså samme skrog, men åpen og selvlensende. Egenvekten er ca 300 kg. På denne har vi en 15 hk Mercury med standard propell, noe som gir ca 13 knop på en god dag med en persom ombord. Hvis ikke fart er så viktig, kan du med andre ord klare deg med 15-hesteren. Ellers er det nok en fordel med vindskjerm på dette skroget, da den kan gi litt skvett i motsjø. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 2.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2007 Takk JanS godt nyttår til deg også, og alle dere andre. Båten er med vindskjerm og kalesje, men jeg har det ikke travelt, så er det lang stamme på motoren min så tror jeg at 40 hesteren blir droppet. De 5000 de skal ha for motoren kan jeg heller få en kompis til å bygge meg en båthenger for. Vennlig hilsen En glad laks Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 2.Januar.2007 Del på Facebook Svart 2.Januar.2007 OBS hvis båten er fra 70-tallet kan det være at skroget er av litt gammeldags utforming angående egenskaper i planing. Sjekk at det er samme formen på skroget på den i forhold til den som lages i dag. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 2.Januar.2007 Del på Facebook Svart 2.Januar.2007 OBS hvis båten er fra 70-tallet kan det være at skroget er av litt gammeldags utforming angående egenskaper i planing. Sjekk at det er samme formen på skroget på den i forhold til den som lages i dag. Trodde båten hadde samme utforming fram til idag? Uansett, er ikke dette noen utpreget planebåt, den har litt kjøl og bæreevnen bak er heller ikke så stor. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
glalaksen Svart 2.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2007 Jeg har ikke peiling, men skal sjekke det opp før jeg handler. Takk for alle tips Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 2.Januar.2007 Del på Facebook Svart 2.Januar.2007 Hvor skal du bruke båten og hva skal den brukes til?? Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 2.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2007 Hei til deg her også Tenkte jeg kunne ha den på hengeren, og forhåpentligvis kunne ta den med meg når jeg er steigen, saltstraumen, og nede i gildeskål selvfølgelig. Med alle de andre prosjektene mine tror jeg det kommer til å ta en stund før snekka er klar til bruk vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 2.Januar.2007 Del på Facebook Svart 2.Januar.2007 OBS hvis båten er fra 70-tallet kan det være at skroget er av litt gammeldags utforming angående egenskaper i planing. Sjekk at det er samme formen på skroget på den i forhold til den som lages i dag. Hansvik'en min er fra ca. 78. Jeg syns at den planer rimelig bra med en 20 hk. på hekken. I tillegg sitter jeg bak å styrer, og jeg er ikke noen "smågut". Jeg har aldrig hørt at der skal være flere skrogformer, men der kan jo være det for det. En telefon til Hansvik kan sikkert oppklare det. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
ynroenn Svart 5.Januar.2007 Del på Facebook Svart 5.Januar.2007 Jeg kjenner disse båtene relativt godt. Har tilbrakt over 30 somre i farvannet rundt Rørvik, og har hatt flere hansvik båter. For å ta det med skrogformen først: hansvik 16,5 har samme skrogform nå som i 1978. Dette er også det samme skroget som 500 fisker har i dag. Det er imidlertid gjort noen endringer på 16,5 familie mtp på innredningen. I dagens versjon er det benk bak, og to førerstoler litt bak midten av båten. I tidligere versjoner var førerposisjonen nesten fremme ved vindskjermen, og langsgående benker på begge sider bak. Mest erfaring har jeg med hansvik 14,5 og hansvik 16,5 familie(02 modell) som er hyttebåten i dag. Når det gjelder egenskaper til disse båtene er det jo mange meninger om dette. Ulempen er at de er relativt flatbunnede og slår mye i sjø. Absolutt en båt som egner seg best innaskjærs! Skroget er en halvplaner, og det har derfor ingen planingsterskel. SKroget er relativt smalt bak(litt liten bæring bak) og er derfor faktisk mere tungdrevet enn hansvik 18 skroget. Skrogformen+ jkølen gjør imidlertid at båten er ganske retningsstabil,og ligger i ro når man fisker. På vår båt sitter det en 06 modell johnson 4-takter. Båten gjør da 17-18 knop med to personer, 13-14 knop med 4 personer. Tidligere satt det en 02 modell 30hk johnson to-takter( ) Med denne motoren fikk vi 21 gps knop med en person og medvind, 17 knop med 2 personer, og bare 7 knop med 4 personer Alle disse dataene er målt med gps. SYnes det derfor er litt merkelig at Hansvik opererer med 20hk/22 knop i orginalbrosjyren!. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.