Jump to content

Felles utløp lensing motorrom

Goddis77

Recommended Posts

Har idag en elektrisk hovedpumpe i motorrommet som har et utløp. Har også en litt mindre pumpe som jeg ikke har laget utløp til pga at der er så mange fra før. Er det mulig å kombinere disse pumpene som et felles utløp med f.eks et y-ledd? Eller blir dette verre enn bare å sette opp et nytt utløp?

Skulle ikke være noe i veien for å koble begge til samme utløp, forutsatt at det er stort nok til å ta unna hvis begge pumpene går! Regner med at utløpet er godt over vannlinjen og helst forsynt med svanehals! Vær også OBS på hvilken type lensepumper du har, slik at ikke det du pumper fra den ene renner tilbake gjennom den andre!

Hovedpumpen står slik plassert at den ikke tar unna det vannet som ligger seg under svinghjulet. Den er plassert forran motoren. Har derfor montert en litt mindre pumpe som hovedsakelig brukes. Har hittil pumpet vannet opp i en bøtte for så å kaste det. Er hovedsakelig regnvann som finner veien ned i motorrommet pga lekkasje i kalesjen. Denne skal jo fikses, men hadde vært fint å automatisere pumpen.

Satt og tenkte på tilbakeslagsventiler, men vet ikke om dette blir mer tungvint enn bare å sette opp et ekstra utløp... Hva synes dere?

Satt og tenkte på tilbakeslagsventiler, men vet ikke om dette blir mer tungvint enn bare å sette opp et ekstra utløp... Hva synes dere?

Det er veldig enkelt å sette på slike ventiler. Du kapper jo bare slangen og setter den på. Men det er jo ikke akkurat vanskelig å bore et hull ibåten heller da... Det er vel forsåvidt ett fett hva du velger, det ene er vel ikke så mye vanskeligere enn det andre... Men det er billigere å bare bore ett ekstra hull.

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Jeg for min del endte opp med å borre et ekstra hull til ny gjennomføring. Det føles litt betryggende om man skulle få bruk for begge pumpene langt fra land at man faktisk har full kapasitet. Samt at tilbakeslagsventilene alltid vil være en mulig feilkilde. Så jeg valgte som sagt et nytt hull. Det gjør ikke så mye av seg når det først er på plass! Riktig pent ble det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...