Jump to content

Pakkboks - justering før montering av aksling


roaldbj

Recommended Posts

Jeg skal nå sette aksling inn i BB pakkboks og lurer på om jeg må løsne noen umbrako-skruer før dette skjer for å unngå vannlekkasje i etterkant.

Er det noen som kjenner produsentnavn på boksen?

Antar at den kan være fransk eller italiensk.

Sitter ombord i en Beneteau-båt.

Hittil har pakkboksen vært helt tett. Akslingen måtte tas ut grunnet noe kast.

Som det fremgår av bildet er pakkboksen vannkjølt fra motor - så vidt jeg kan forstå.

 

pakkboks_BB.jpg

Link to post

Kjenner ikke pakkboksen, men normalt skal du jo kunne tre akselen inn uten å dele pakkboksen.. Du må imidlertid være forsiktig når du trer akselen gjennom tettning. Er det en simring som tetter?

Pakkboksen er veldig kort. Det er sikkert ikke feil å skru av endestykket ved å løsne umbracoskruer. En enklere måte er kanskje å løsne slangeklemmene og demontere pakkboksen fra gummien. Så kan du tre akselen litt innenfor hylserøret/gummi og deretter tre forsiktig pakkboksen på akselen. Da har du bedre kontroll når du skal tre på pakkboks. Tre så askel inn i klemflens. Monter deretter slangeklemmer til pakkboksen igjen.

Sjekk at oppretting er riktig før askelflens skrues fast til gearflens.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Det kan virke som det er en Vetus pakkboks jeg har. I så fall synes det som om den fremre umbraco-skruen bestemmer presset mot selve akslingen. Fant noe om dette på:

http://www.vetus.nl/digcat/DIGCAT_2007_DEE/pages/146.html

Tror derfor at jeg løsner umbraco-skruen før jeg setter inn akslingen. Jeg har fra tidligere svært god erfaring med Vetus - så dersom dette er Vetus er jeg en bekymring mindre...

Link to post

Det er riktig som OLPI skriver. I tillegg kan anbefales et snurr elektrotape stramt rundt enden av akslingen. Den vil sørge for at ringene entrer uten å ripes opp. Snurr videre innover akslingen for å dekke eventuelt kilespor og/eller merker fra settskrue®. Smør gjerne med f.eks. Zalo. Motorvannet inn på tetningen er for å smøre, kjøling er bare en bieffekt.

Link to post

Jeg henger meg på takksigelsen for tipsene fra "OLPI" og "Hulda"!

 

Jeg må sannsynligvis også ha ut akslingen. Årsaken er at det virker som cutlesslageret (gummihylse) kniper litt, slik at akslingen går tregt rundt. Jeg har Sleipner propellutstyr med oljesmurt pakkboks (se bildet nedenfor), og så for meg den samme problemstillingen som "roaldbj". Jeg har forøvrig i dag sendt mail til Sleipner med forespørsel om tips for jobben.

 

Jeg lurer faktisk også litt på om det kunne være mulig å "plukke" ut cutlesslageret "bakveien", etter at propellen er tatt av, og derved slippe å løsne akslingen fra gearkassen. MEN det vil kanskje være litt vanskelig å få tilstrekkelig tak på lageret til at man får dratt det ut...? Tenkte i så fall å bore et par små hull inn kanten på lageret, skru inn små karosseriskruer og så benytte skruene som "håndtak" for å dra ut lageret. Ka dokker trur?

 

Jeg kommer tilbake med info dersom Sleipner har noen gode tips.

 

Sleipner_aksling.jpgcutless.jpg

Link to post

Det kan gå greit å få ut lageret med akslingen i men det kan også sitte ganske fast. Ofte er det 2 setskruer, en på hver side.

 

Om lageret kniper har jeg mer tro på en opprettingsfeil, normalt vil et slitt lager gi slark og "brumlelyder".

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Kan du sende ett bilde. Jeg - og mange andre her på BP har mange ganger jobbet med akselgjennomføringer, pakkbokser, cuttlesslagre m.v. Dess bedre bilder du legger ut - dess bedre svar før du. Dersom du klarer å "slå" ut et cuttlesslager kan det være greit. Men mange ganger sitter de så hardt at det må til mer drastiske virkemidler til.

Link to post
Det kan gå greit å få ut lageret med akslingen i men det kan også sitte ganske fast. Ofte er det 2 setskruer, en på hver side.

 

Om lageret kniper har jeg mer tro på en opprettingsfeil, normalt vil et slitt lager gi slark og "brumlelyder".

Takk for tipset!

Jeg har vært inne på denne tanken også, og vil sjekke det med opprettingen før jeg gjør noe med lageret. Tenkte å løsne koblingen (skive med 4 skruer) mot gearkassen. Da vil man vel se det hvis akslingen "strever" i en eller annen retning? Og da vil jeg også lettere konstatere om det er cutlesslageret som er årsaken til tregheten. Det jeg oppfatter som "treghet", er at det kun er mulig å dreie akslingen rundt ved å ta tak i propellen. Å dreie den rundt med håndmakt ved å ta tak gearkasseflensen er ikke mulig.

 

Jeg har ikke noe bilde nå, "roaldbj", men systemet er det samme som vist på bildet i forrige innlegget mitt. Jeg mener også å ha identifisert de to settskruene som "SveinHa" nevner.

 

Beklager hvis jeg roter til tråden din, "roaldbj", men felles problemstilling gjorde meg litt hyperaktiv :smiley:

Link to post

Når det gjeldet ronaldbj's pakkboks, så hadde jeg løsnet slangeklemmene før akslingen ble tredd inn. Jeg regner med du skal tre inn akselen fra yttersiden av båten, da blir det meget vanskelig å få sentrert akslingen samt få den gjennom simmeringen som vises på bildet. Denne er jo et par tre millimeter trangere enn akselen for at den skal holde tett.

 

Løsne pakkboksen ved slangeklemmene før du stikker inn akselen, deretter monterer(trer du) pakkboksen på akselen. Det som er problemet her er at du mest sannsnylig skal tre inn akselen motsatt vei av hva som er best med tanke på simmeringen. Akselen kommer med den butte enden (flensenden) inn fra venstre i bildet vil jeg tro.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Om lageret kniper har jeg mer tro på en opprettingsfeil, normalt vil et slitt lager gi slark og "brumlelyder".

 

Det hender også at gummien i cutlesslager sveller ut og gjør at det kniper. For ivrig bruk av fettkoppen kan fylle fett ut gjennom hele hylserøret og til cuttlesslager etter en tid. Det er ikke så ukjent. Hvis så er tilfelle bør du ta ut aksel og rengjøre hylserør og gummien til pakkboks godt med zalo. Hvis gummien til pakkboks også har svellet ut så bytt også denne.

Link to post

Sterkt overdrevet vil en aksling som er skjev i cutlesslageret se ut som på figuren under.

Det er mulig å måle klaringen mellom lager og aksel med bladsøker. På riktig opprettet lager skal det være lik klaring hele veien rundt.

Slitt cutless som følge av feil inretting ga vibrasjoner hos meg. Levetid på lager da var ikke mer enn 2 år!

 

 

Cutless_skjev.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Det hender også at gummien i cutlesslager sveller ut og gjør at det kniper. For ivrig bruk av fettkoppen kan fylle fett ut gjennom hele hylserøret og til cuttlesslager etter en tid. Det er ikke så ukjent. Hvis så er tilfelle bør du ta ut aksel og rengjøre hylserør og gummien til pakkboks godt med zalo. Hvis gummien til pakkboks også har svellet ut så bytt også denne.

Takk for tipset!. Teorien til Sleipner, da jeg snakket med dem i høst, var at gummilageret kanskje hadde svellet pga fett. De mente at de som hadde montert akslingen for 6 år siden kanskje hadde benyttet grease på den for å få den til å gli lettere på plass ... Ikke godt å si før man får sett nærmere på dette. Det er forøvrig ikke presskopp, men oljesmurt pakkboks på hylsa, og jeg kan ikke se at det har minket noe på oljenivået i beholderen, så ... ?

 

Jeg har merket en del vibrasjoner og "rakling" når motoren går helt på tomgang, "Jens_P", men dette forsvinner så fort turtallet økes litt. Jeg merker ingen vibrasjoner under gange på høyere turtall. Takk for tipset angående bladsøkertesten! Den skal jeg sjekke ut.

Link to post

Raklingen kan være demperplate. Er normalt ikke noe å bry seg om.

Annen mulighet kan være dette som Progress Ingeniørfirma AS beskriver som bakklakk.

 

Giret mitt bråker når jeg legger det inn. Ved ca 1000 o/min forsvinner bråket. er det noe feil med giret mitt?

 

Nei, ved nesten alle feil i driftsystemet vil det høres ut som om lyden kommer fra giret. Grunne til støyen under 1000o/min kalles bakklakk (eller girklapring). Dem skyldes at motoren går ujevnt på lavere turtall, støyen oppstår ved at tannhjulene klaprer mot hverandre. Straks man øker turtallet, går motoren jevnere, og det blir mer press på propellen slik at tannhjulene presses sammen, og klapringen forsvinner. Den beste måten å redusere denne støyen på er å sette inn en bedre kobling mellom gir og motor. Normalt er dette ikke skadelig for giret.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Til Arvid_A: Det at akslingen er treg å dreie kan jo være at motorlabbene med tiden har blitt presset noe ned av motortyngden og dermed ikke er korrekt m.h.t de toleranser som akselopprettingen skal ha. Skal ikke se bort fra at akslingen spretter litt opp når gearet løsnes fra akselflensen. For å få en mest presis oppretting av gear/ aksel, så bør denne gjøres med båten på vannet.

 

:newyearsign: forresten

 

 

Cirkeline

Link to post
- Det at akslingen er treg å dreie kan jo være at motorlabbene med tiden har blitt presset noe ned av motortyngden og dermed ikke er korrekt m.h.t de toleranser som akselopprettingen skal ha. Skal ikke se bort fra at akslingen spretter litt opp når gearet løsnes fra akselflensen. For å få en mest presis oppretting av gear/ aksel, så bør denne gjøres med båten på vannet.

Takk for hintet! Ja, jeg regner også med at årsaken blir mer åpenbar når jeg får løsnet akselflensen.

 

Det med at justeringen bør utføres med båten i sitt rette element, hadde jeg ikke tenkt på. Jeg trodde faktisk at en plastbåt er så stiv i "skjelettet" at det ble et fett om justeringen gjøres på land eller vann. Som fersk "storbåt"-eier lærer man stadig noe nytt. :smiley:

Link to post

Når det gjelder om justering av aksling, eventuell propellakseloppheng og motor må utføres mens båten ligger på vannet, eller om det under noen omstendigheter kan utføres mens båten ligger på land, vil ut fra min erfaring avhenge av hvorledes båten ligger i opplag. Jeg hadde en Scand Atlantic som stod med hele kjølen på en svanehenger mens vi lagde nytt propellakseloppheng i forbindelse med aktermontering av ror.

Ved sjøsetting kunne akslingen dreies rundt med en hånd når motoren stod i frigir.

Etter min erfaring er test av motstand som kan skyldes "knip" grei med ett-håndsgrepet.

Tar forbehold om at akslingen kan ha satt seg litt i cuttlesslager. Men når propellen har gått litt rundt, kan det være greit å sjekke eventuell justeringsmotstand med denne "en-hånds-vridningen" av propellakselen.

Link to post

Jeg har vært med på oppretting av aksel på fabrikk og det foregår på land for ny båt. Etterkontroll etter 50 timer er for å sjekke settninger i motorfestene. Dersom det er viktig at dette foregår på vannet så skal det altså være p.g.a bevegelse i kjølen. Med de tykkelsene som er på en kjøl så mener jeg at bevegelse i kjølen må være teoretisk. Hvis kjølen bøyer seg mellom land og vann så hadde ikke jeg kjørt båten. Men bevegelse i båtsiden mellom land og vann og sælig under heising skal jeg gå med på.

Link to post
Når det gjelder om justering av aksling, eventuell propellakseloppheng og motor må utføres mens båten ligger på vannet, eller om det under noen omstendigheter kan utføres mens båten ligger på land, vil ut fra min erfaring avhenge av hvorledes båten ligger i opplag.

Etter min erfaring er test av motstand som kan skyldes "knip" grei med ett-håndsgrepet.

Tar forbehold om at akslingen kan ha satt seg litt i cuttlesslager. Men når propellen har gått litt rundt, kan det være greit å sjekke eventuell justeringsmotstand med denne "en-hånds-vridningen" av propellakselen.

Jeg har aldri opplevd problemer med å rette opp motoren når båten står på land. Dette gjelder selvfølgelig plastbåt, bare så det er nevnt. En tid etter sjøsetting har jeg som regel sjekket opprettingen, men det har sjelden vært nødvendig å justere noe på nytt. Går propellakslingen lett rundt, og det ikke er vibrasjoner under gange, er jeg såre fornøyd.

Når båten står på land, kan det hende at akslingen går litt tregt rundt p.g.a. cutlesslageret er tørt. Da går det an å ta en vannslange eller noe og spyle/tømme litt vann på/inn i lageret. Da går det mye lettere en liten stund. Så får en føle litt på hvordan det er å tørne akslingen da.

 

Etterkontroll etter 50 timer er for å sjekke settninger i motorfestene.

Da kan du gjøre som jeg gjorde i fjor vinter istedet. Jeg skiftet motorfester i november, når båten stod godt på land. Grovrettet aksling og motor da. Så tok jeg finrettingen like før vårpussen i april. Da regnet jeg med at motoren hadde satt seg sånn nogenlunde i festene. Og det stemte veldig bra etter sjøsetting. Behøvde ikke justere noe på etterkontrollen noen uker senere.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...