Jump to content

Ekkolodd og svinger til min treseiler med blykjøl - hva velger jeg

vikers

Recommended Posts

Bruker vinteren til oppsamling av "alt" jeg vil trenge til trefjøla mi`. :wink:

Siden denne går ca. 1.50 dypt vil jeg nok sette pris på et ekkolodd som kan si ifra om jeg kommer for grunt. Jeg kjenner jo farvannet i Grenlandsfjordene godt, men da ut ifra 90 cm., så jeg bør nok endre seilemønstre noget.

Lommeboken er ikke størst, og jeg har hittil klart å skaffe meg det meste brukt og i god stand, men hvilke type ekkolodd, og svinger må jeg ha for at jeg skal kunne dra god nytte av dette i min seilbåt?

Her er ikke behov for farger og slikt - kun dybde i første omgang...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Du bør nok satse på å få tak i et brukt lodd. Fra Lowrance kommer billigste løsning med bronsesvinger på ca 10 lapper. Svingeren koster 4500 og siden disse svingerene er tofrekvenssvingere trengs et forholdsvis avansert lodd (X136DF)

Å importere fra USA er også en mulighet, prisene der er under halvparten av hva det er i Norge.

Ser at Sleipner fortsatt annonserer Eagle Seafinder 320DF på sine sider, dette er en utgått modell, men helt grei, den kan bruke samme svinger som Lowrance X136DF. Svingeren er mulig å få for 250 USD i USA .

Seatronic selger Eagle Sea Finder 480DF til 3290. Dette er samme lodd som 320DF bare med bedre skjermoppløsning.

Har limt hekksvinger innvendig i mahogny motorbåt. Billigste Humminbird lodd jeg fikk tak i. Dett fungere, stikk i strid med alle advarsler, til å lese dybder ned mot 70 - 90 meter. Men "fishfinder"-funksjonen fungerer ikke, til det dempes signalet for mye gjennom treverket.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Du trenger som andre har sagt eit lodd med gjennomgående bronsesvinger da treet i skroget er eit levende materiale som utvider og trekker seg sammen. Gjennomgående plast vil derfor ikkje være sterkt nok og innvendig svinger vil ikkje fungere da tre ikkje er eit homogent materiale. Vil anbefale deg å kjøpe eit lodd fra statene da det er langt rimeligere der, selv tatt høyde for frakt og mva inn i Norge. Kjøpte for litt siden eit Furuno LS4100 med gjennomgående brosnesvinger i ein bundle-pakke og det kostet meg under 2000,- ferdig fram til mitt postkontor. Kan anbefale Boatfix til å handle på, var i alle fall godt fornøyd med dei :yesnod: Pris der i dag for eit LS4100 med bronsesvinger er 260 dollar, i tillegg kommer frakt hjem og norsk mva. F.eks Malfix tar 4750,- for samme bundelen...

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Jeg har kullsviertro på Furuno produkter.

Jeg har en LS-4100.

Holder bunnen hele veien ved kryssing av Yttre Oslofjord.

I seilbåt er det litt viktig, synes jeg, med dobbelfrekvens fordi den vil vise tilnærmet korrekt dybde selv ved litt krenging på grunn av den større åpningsvinkelen på 50 kHz.

Du behøver ikke på død og liv ha en bronsesvinger, selv om det er langt å foretrekke. Lag et "blister" som selve hodet på svingeren forsenkes inn i. Minst vannmotstand og så står den helt beskyttet. Monter hele greia i mye Sika 291 og dra til mutteren for hånd.

Busse har LS-4100 til € 279. For noen få € får du sendt den poste restante til Strömstad.

Her var det mange gode råd. Tror kanskje jeg må gå for en gjennomgående bronsesvinger, men hvor er "den rette" plasseringen her? Bør ikke svinger plasseres så langt fram som mulig?

Troll20 sitt forslag om kjøp i unaiten var jo billig, og siden han har gjort det så kan jo jeg.

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Kan du ikke bruke et billig ekkolodd med en utvendig giver montert i hekken på denne båten?

de får man vel komplett i fra ca.1000 kr.

Jeg vet ikke....kan jeg det? :confused:

Kan du ikke bruke et billig ekkolodd med en utvendig giver montert i hekken på denne båten?

Ikke så enkelt på denne båten, Espen C - hekken har et overheng på nesten 2 meter......... :rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Du kan vel lage en liten brakett i forkant av kjølen til å feste en slik billig hekkgiver på? Dersom det hele skal koste minst mulig.

mvh tuffff

Over vannlinjen, tenker du på? Men vil ikke denne da ligge mye under vann, men det gjør kanskje ikke så mye?

Her var det mange gode råd. Tror kanskje jeg må gå for en gjennomgående bronsesvinger, men hvor er "den rette" plasseringen her? Bør ikke svinger plasseres så langt fram som mulig?

Troll20 sitt forslag om kjøp i unaiten var jo billig, og siden han har gjort det så kan jo jeg.

For å gjøre det enklast mulig for deg sjølv ved montering så velger du ein plass på skroget der dette er "flatest" og samtidig ein plass som for det meste er under vann under seil om det er viktig å vite dybden når du går for seil. Monteringsanvisning som følger med loddet og svingeren har ein del forslag til plasseringer på seilbåter etter det eg husker...

Å kjøpe over dammen kan anbefales ja, enkelt og billig. Du finner sikkert også ein hel del billige lodd på ebay om det ikkje absolutt må være fabrikknytt. Kan også på det varmeste anbefale LS4100, langt bedre enn andre "billiglodd" som det kommer opp forslag om å bruke :yesnod: Har hatt eit sjølv tidl. så eg har erfart forskjellen...

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

"Da kan du f.eks bruke denne"

200 kHz ekkolodd med 60 grader åpning?

Det er ikke et ekkolodd.

Det er en plinggenerator. Ei grunne, eller fisk for den saks skyld, kan være hvor som helst under deg.

Dette ville jeg ikke kjøpt.

Helt ærlig.

I denne fine gamle båten ville jeg ikke montert noe lodd. Det blir litt kulturhærverk.

Men skal du ha det, ville jeg montert svingeren ca. 50 cm. foran kjølen, så nær senterlinjen som mulig, og med svingerflaten vinklet svakt forover.

Og som sagt, Furuno LS-4100.

MYE lodd for penga.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...