Jump to content

Romjulsprosjektet - ny dørk

jo_no

Recommended Posts

Så fint det er å ha noe å stelle med når det er så mildt ute :cheers:

Har altså lagt ny dørk nå i romjulen; dørkfinér fra Maritim må vite.

Som bildet viser er det foreløpig kappet 'butt i butt' - og ubehandlet...

Snakker altså om uteområdet i ei snekke.

Så til saken: Har lest i flere forskjellige tråder her på forumet vedr behandling av dette. Lakk/ikke lakk osv..

Mener at jeg muligens lander på Owatrol-behandling men skulle gjerne ha noen flere argumenter for å overbevise meg selv om at dette er det riktige. Er som dere skjønner i tvil; mulighetene er mange.. :rolleyes:

Ønsker en dørk som ser OK ut, slitesterk og lett og vedlikeholde osv.

Ingen små barn lengre; heller ingen skipshund som skal herje på dørken.

Gode tips mottas med takk.

Copy_of_IMG_0143.JPG

Redigert av jo_no (see edit history)

Jeg brukte Epifanes lakk, 7 strøk, og fikk en slitesterk dørk i min gamle Elwaro 30. Har det også fra andre båtfolk, også en proff. maler, som også sverger til Epifanes. Tåler mye og flyter godt ut. Og det blir pent når du er ferdig. Så klart forskjell på lag 5 og lag 7.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har altså lagt ny dørk nå i romjulen; dørkfinér fra Maritim må vite.

Er det lov å spørja om prisen?

Dørken i båten vår er kryssfinerplate kledd med plastfolie i mønster som liknar den nye dørken din. Det flasser og buler, så tidlegare eigar har dekka over med eit teppe, noko som verken er praktisk eller fint. Vi skulle gjerne hatt ny dørk vi og.

Hei jo_no.

11 er tallet. Jeg leste i et magasin en gang om behandling av teak i båt. Skrevet av en eldre skipper som visstnok hadde jobbet på en seilskute. "Det er en kjennsgjerning", stod det, "at stående teak kan behandles mens liggende teak skal være ubehandlet". Vel, det er sikkert like mange meninger om dette som det er sjøfolk. Tipset hørtes smart ut for meg, da regn og vann ikke fester godt til stående teak og at det dermed kanskje blir bedre bevart.

Over til mine egne erfaringer. Jeg hadde tidigere en MAXI95 seilbåt. Den hadde et praktisk cockpit bord, som også fungerer som kasse for batteriene. Etter å ha finslipt bordet til det så nytt ut, begynte jeg å behandle det etter "skipperens" tips. Først la jeg på et strøk med 20-80 benarolje - terpentin, så et strøk med mer benar, 40-60. Begge disse ble strøket på i godt mon. Etter dette fulgte 6 strøk med halvblank benarolje. Tilslutt la jeg på 3 strøk med Ravi-lakk. 11 strøk! Men det ble kanonbra og da jeg solgte båten seks år etter, var bordet så og si like fint.

Dette er jobbigt og det fordrer at treverket er knuske tørt før en begynner. Jeg lærte på skolen at arbeid er kraft gange tid.....

En får sikker kjøpt en eller annen fancy plastplaske med et stoff en skal smøre på og som gjør at det blir blankt og fint, men det er ikke så bestandig.

Anyhow, lykke til! Du har vel en dørk som ligger beskyttet og har vel ikke behov for annet enn en fin overflate.

:flag:

Jeg har også tilbragt noen kosetimer i "snickarboa" i romjula. Resultatet ble prøvelagt for et par dager siden. Jeg limte 6mm meranti kryssfiner oppå de gamle dørkplatene (16-17mm kryssfiner), natet med Tec7, og har så langt fått på 5-6 lag "3-stjerners" gulvlakk. Noen småjusteringer, forsegling av kantene med epoxy, 4-5 lag lakk til og påliming av en del nye støydempingsmatter gjenstår før prosjektet er i havn.

Dørken lever et ganske beskyttet liv under kalesjen, så jeg regner med at dette skal holde. Jeg benyttet samme metode på den forrige båten, og der holdt deg seg fint, i hvert fall til jeg solgte båten 3-4 år senere.

Doerk_red-1.JPG

Imponerende jobb du har gjordt..

Hvordan er den greieste måten å gjøre kantingen med epoxy på? Ha lukene stående/liggende, påføring med 'skumpensel' eller hvordan?

Gode spørsmål! :smiley:

Jeg har ikke startet på dette enda, og har heller ingen særlig erfaring med bruk av epoxy, så her må det nok eksperimenteres litt.

Jeg hadde ikke tenkt å legge glassfiber på kantene, men kun forsegle dem mot vanninntrengning med ren epoxy. Hvilken påføringsmetode som er den beste, vil sikkert avhenge av hvor mye/hvor raskt epoxyen trekker inn osv. (?)

Kanskje andre her kan bidra med gode råd?

Gode spørsmål! :smiley:

Jeg har ikke startet på dette enda, og har heller ingen særlig erfaring med bruk av epoxy, så her må det nok eksperimenteres litt.

Jeg hadde ikke tenkt å legge glassfiber på kantene, men kun forsegle dem mot vanninntrengning med ren epoxy. Hvilken påføringsmetode som er den beste, vil sikkert avhenge av hvor mye/hvor raskt epoxyen trekker inn osv. (?)

Kanskje andre her kan bidra med gode råd?

Husk god beskyttelse av bar hud og luftveier ved bruk av epoxy. Meget viktig, ref. til tidligere tråder her på forumet. :smiley:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Lina har nevnt at han brukte Jotun sin Benarolje, jeg har tatt hjem en del teak og teaklaminat fra båten og begynt å lakke de med Benarolje tynnet med White-spirit, mitt problem er at benaroljen ser aldri ut til å tørke helt; en del steder er den fortsatt klebrig 5 dager etter lakkering. Jeg lurer derfor på å ta de siste strøkene med Ravi lakk da jeg tror denne tørker bedre.

Er det andre som har samme problem?

Hilsen Arild.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...