Chivas01 Startet 2.Januar.2007 Link til dette innlegget Startet 2.Januar.2007 (redigert) Jeg har kjørt en 19fot en sessong ,følte selv at jeg mestret denne ganske godt ,det har blitt meg fotalt at en større båt (26fot ) er lettere å mestre (legge til ) enn mindre båter .Er dette sant. PS . jeg er ganske fersk, ta det i betrakning Redigert 2.Januar.2007 av Andreas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 2.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2007 Jeg har kjørt en 19fot en sessong ,følte selv at jeg mestret denne ganske godt ,det har blitt meg fotalt at en større båt (26fot ) er lettere å mestre (legge til ) enn mindre båter .Er dette sant. PS . jeg er ganske fersk, ta det i betrakning Du er ikke langt unna sannheten. Avdriften i en mindre båt er større. I en drevbåt, har du et drev som gjør båten lett manøverbar. En snekke med dypere kjøl, har enda mindre avdrift, men bakker kun bra til en side. Det samme med halvplaner med fast aksel. Men begge lærer du fort å mestre ved bruk av gass, samt du vet hvilken side som er den gode. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
tomcat Svart 2.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2007 Jeg synes ihvertfall det var lettere å legge til en 23 foter enn en 18 foters trebåt... ..men det tok tilvenning å være forberedt for sideveis bevegelsene ved bakking (propellen/drevet drar rimelig mye til babord når jeg kobler inn revers) Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 2.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2007 Kommer vel mye ann på om det er fast aksling, hekkaggregat eller påhengs. personlig liger jeg bedre å legge til vår 24 fots jørgensensnekke, enn å legge til en skarpnes 9100 med baugtruter som en bekjent eiger. dette pga. jeg mestrer fast aksling best. Alf Kåre Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Chivas01 Svart 2.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2007 Det er noe av det samme jeg har hørt , mann gruer seg vel litt mer enn nødvendig å legg til der det er MANGE som ser på .Det er vel sikkert flere enn meg som er redd for å dri..... seg ut.Er det noen som har noen historier ,hadde det hvert morsomt og hørt dem . Sitér dette innlegget Link to post
Tommy R Svart 2.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2007 Jo mindre båt jo mindre vinnfang, lett å holde til du får ein tamp i land ( lett å komme seg fram på bau) . Må da vere lettere enn stor, i vertsefall vist ein ikkje har side/ bau propell. Kasje litt knekent å komme seg ut, er foroldsvis lett på ein mindre kansje. Må vell vere lettere å legge til med ein mindre båt? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 2.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2007 For mange år siden leide vi en Joda tur 24, eieren sa den var litt treg på gearet. Han hadde så riktig, kom inn i havna ved Havna Hotel, og gearet låste seg fullstendig. Spenntak i dørken og dro til, spaken fløy over hodet og landet i salongen bak. FUll fart akter i sving, og løp etter spaken. Fikk tak i den satt den på plass. Historien endte bra. Men vi dro videre, svette og puls på 330. Fortellingen videre er vel att Seahorse Marina har vel aldri solgt så mange fendere som etter det. . Var 22 den gang, og etter det ble det egen båt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Chivas01 Svart 2.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2007 Veldig bra den der Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 2.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2007 Det er noe av det samme jeg har hørt , mann gruer seg vel litt mer enn nødvendig å legg til der det er MANGE som ser på .Det er vel sikkert flere enn meg som er redd for å dri..... seg ut.Er det noen som har noen historier ,hadde det hvert morsomt og hørt dem . Ja hvor mange av oss har ikke hørt "hopp kjerring hopp for fan" det finnes et utal av ord som mange "skippere" roper til sine skipsfruer når dem kommer til land. Og etter at båten er kommet til kai så kan man av og til høre mellom skipper og fruen. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy R Svart 2.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2007 Sikt på den billigste båten Sitér dette innlegget Link to post
Chivas01 Svart 2.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2007 Ja hvor mange av oss har ikke hørt "hopp kjerring hopp for fan" det finnes et utal av ord som mange "skippere" roper til sine skipsfruer når dem kommer til land. Og etter at båten er kommet til kai så kan man av og til høre mellom skipper og fruen. Må inrømme at jeg drar litt kjensel på den , men men, prøver igjen med større båt (like blid) Sitér dette innlegget Link to post
Chivas01 Svart 2.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2007 Sikt på den billigste båten Ja ja , skal liksom gå i land etterpå da Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 2.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2007 Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret, var opprinnelig Nå sier dere sikkert ¨Å HERREGUD¨. Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Chivas01 Svart 3.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2007 Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret, var opprinnelig Nå sier dere sikkert ¨Å HERREGUD¨. Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette Sorry Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 3.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2007 Våren er en ypperlig tid å øve seg ¨på når det ikke er mye båter ute på vannet. Dette klarer du helt fint tror jeg. Ta noen tillegginger og prøv til du får det til. Du får det til veldig bra, drev eller påhenger er takknemmelige saker å manøvrere med.Mestrer du en 19foter med påhenger så mestrer du en 26 foter med drev også veødig fort. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2007 Anbefaler deg ved sjøsetting å få med en erfaren båtfører ombord - helst når det er helt vindstille. Han kan i løpet av en times tid vise deg de nyttige effektene av rorstilling når du kjører revers og fremover. Det er svært nyttig å ligge i et vindstille område og lære seg å snu båten omkring sin egen akse. Noen snur atskillig raskere mot babord i forhold til mot styrbord, og det er greit å lære seg disse forholdene tidlig. Ellers er det å legge til vanskelig, kanskje ikke under ideelle værforhold, men vind og strøm er alltid lumske krefter som krever øvring. Dette kommer helt sikkert til å gå veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
elna Svart 3.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2007 (redigert) en feil, ja Redigert 3.Januar.2007 av elna (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 3.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2007 episode med meg i sommer... kom inn i en trang bukt (ukjent) for meg . veldig grunt med båe 10 m ifra . ca midt i bukta . 6-8 m til land fra båen alle veier.. blåste som fy. (nesten uttasjærs) fikk rettet meg inn mot land. alt ok. kastet el dregg. blåste sideveis og mot land ganske fort.. 3 m fra land kjærringa skriker at dreggen ikke gikk ut. satt revers ( fast aksel) . 2 båter på siden av meg , sneiet de og prøvde fortvilet å komme meg ut i "bukta" igjen. panikk. da hører jeg en skrattlatter av en venninne på land.( overdøvet 10 l bussmotor.) 2 -3 min frenetisk jobbing gjorde utslag. kom meg til land med en veeeeldig klar melding til vår venninne... er ikke erfaren og det kokte innvendig.. kan ikke huske sist jeg var så forbannet. IKKE GØY Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Frivakten Svart 3.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2007 Uten trening blir det å legge til med en ukjent båt omtrent som å rygge med en campingvogn i 30 km/t mot kjøreretning kun etter speilene og bilen full av gretne famliemedlemmer. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
bjoris Svart 3.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2007 Det er som flere nevner mange moment som avgjør hvor vanskelig ting blir. Størrelsen trenger ikke være en ulempe, men det er jo naturlig nok slik at dersom det er liten plass er det jo en større utfordring med større båt. Dessuten smeller det gjerne litt hardere om en bommer med stor båt ... Min vanskeligste båt til nå har uten tvil vært Fjord 815 med hekkaggregat. Den gikk sidelengs og i hytt og pine. Fikk etter hvert taket på det, men likte meg aldri med liten plass, tross drev. Di siste to har begge baugpropell og da kommer du deg ut av det meste hvis du har lært deg at hekken svinger når du bruker baugpropellen... Den siste nå har både baugprop og hekkagr og er 24 fot... Svinge på femøringen er vel et greit begrep, men her må en ta mer høyde for vind enn på den dobelt så tunge båten vi hadde før... Viktige forholder: - Plass og vindforhold der du skal legge til - Hvor lett er det å bevege seg fra førerposisjon til de stedene du må stå for å fortøye - Oversikt - ser du godt både frem og bak fra førerposisjonen Lykke til og husk at dette får en til etterhvert. Legg ambisjonsnivået etter erfaringen... De som bakker seg inn i båsen uten baugpropell i sterk sidevind (og lykkes) har gjort det før og kjenner båten sin meget godt... Samme person ville nok fått store problem i en annen båt dersom ikke baugprop er der... Pyse visp javel, men kjekk å ha er nå min tanke... (ikke veldig nødvedig på 24 foteren det er jeg enig i...) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
SveinHa Svart 3.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2007 Det er mange forhold som spiller inn men under ellers like forhold er en større båt generelt enklere å håndtere da den er tyngre og ting tar da litt lengre tid og går saktere. Har du en liten båt/skjærgårdsjeep er det enkelt fordi større eller mindre tabber enkelt rettes opp med en hånd eller båtshake i kaien. Tyngre båter holder du ikke med håndkraft når ikke lander så pent som du ville ønske. Har hatt noen større båter opp gjennom tidene og de definitivt enkleste har vært en slepebåt på 38 fot: Blytung båt med dypgående på 2.4 meter og propell på 1.4 meter. Kunne gjøre alskens sprell med den og la jeg den inntil en kai så lå den der til jeg hadde fått fortøyningene i land. 44-fotingen jeg har nå (Beneteau Oceanis 443) er også glimrende, mer vindfang men styrer glimrende både forover og bakover. Den verste var en Coronet 32 med dobbeltinstallasjon. 2 DP hekkaggregat hjelper jo godt på manøvreringsevnen men uten et snev av kjøl var vind en skikkelig plage. Alle båten har sine særheter som du må lære deg å utnytte så går det bra skal du se Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Gullfisk Svart 3.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2007 Enig med SveinHa her. Det handler om å lære seg egenskapene til båten, og utnytte disse og unngå svakhetene. Begynne med fint vær og god plass, og avansere etterhvert. Båtvalg spiller inn på hvor mye utfordringer man får. Det er nok mange av dagens båter som ville voldet store bekymringer før baugpropellens inntog i fritidsflåten. Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 3.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2007 (redigert) Jeg har kjørt en 19fot en sessong ,følte selv at jeg mestret denne ganske godt ,det har blitt meg fotalt at en større båt (26fot ) er lettere å mestre (legge til ) enn mindre båter .Er dette sant. PS . jeg er ganske fersk, ta det i betrakning Scand 26 er lett å manøvrere i forhold til mange andre i den størrelsen ( bedre enn fjordbåtene). Scanden er smal, lang og er en drøm å legge inntil med. Du lærer deg fort hvordan du skal gi gass frem og tilbake osv. Ta det rolig, du trenger ikke så stor styrefart som mange andre.. Redigert 3.Januar.2007 av sob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chivas01 Svart 3.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2007 Uten trening blir det å legge til med en ukjent båt omtrent som å rygge med en campingvogn i 30 km/t mot kjøreretning kun etter speilene og bilen full av gretne famliemedlemmer. Hvis det ikke er værre enn det , skal det nok gå greit ,kjente mageknipen slapp med det samme Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 5.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2007 Foreldrene til en kompis overhørte denne. En fin snekke med et eldre ektepar kom glidende in til land, dreggen var kastet. Konen sto fremme i båten med tampen og gjorde seg klar til å hoppe i land. Da kommer denne meldimgen fra konen " Kjør den helt inn til steinane" . Kanskje en påminnelse om at alle i bukta hører det som blir sagt melleom skipper og manskap. Har man et sånn ring gratis til familien, kan det være en ide å bruke en øreplugg på telefonen og da har man plutselig intercom, da blir det ingen skriking til ver andre. Lykke til som fersk båteier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.