Jump to content

Er en større båt (26') lettere å mestre (legge til) enn en mindre?

Chivas01

Recommended Posts

Jeg har kjørt en 19fot en sessong ,følte selv at jeg mestret denne ganske godt ,det har blitt meg fotalt at en større båt (26fot ) er lettere å mestre (legge til ) enn mindre båter .Er dette sant. PS . jeg er ganske fersk, ta det i betrakning :blush:

Du er ikke langt unna sannheten. Avdriften i en mindre båt er større. I en drevbåt, har du et drev som gjør

båten lett manøverbar. En snekke med dypere kjøl, har enda mindre avdrift, men bakker kun bra til en side.

Det samme med halvplaner med fast aksel. Men begge lærer du fort å mestre ved bruk av gass, samt du vet

hvilken side som er den gode.

Vi sees!

For mange år siden leide vi en Joda tur 24, eieren sa den var litt treg på gearet. Han hadde så riktig, kom inn i

havna ved Havna Hotel, og gearet låste seg fullstendig. Spenntak i dørken og dro til, spaken fløy over hodet og

landet i salongen bak. FUll fart akter i sving, og løp etter spaken. Fikk tak i den satt den på plass.

Historien endte bra. Men vi dro videre, svette og puls på 330.

Fortellingen videre er vel att Seahorse Marina har vel aldri solgt så mange fendere som etter det. :lol: .

Var 22 den gang, og etter det ble det egen båt.

Vi sees!

Det er noe av det samme jeg har hørt , mann gruer seg vel litt mer enn nødvendig å legg til der det er MANGE som ser på .Det er vel sikkert flere enn meg som er redd for å dri..... seg ut.Er det noen som har noen historier ,hadde det hvert morsomt og hørt dem . :lol:

Ja hvor mange av oss har ikke hørt "hopp kjerring hopp for fan" det finnes et utal av ord som mange "skippere" roper til sine skipsfruer når dem kommer til land. Og etter at båten er kommet til kai så kan man av og til høre :discuss: mellom skipper og fruen.

Ja hvor mange av oss har ikke hørt "hopp kjerring hopp for fan" det finnes et utal av ord som mange "skippere" roper til sine skipsfruer når dem kommer til land. Og etter at båten er kommet til kai så kan man av og til høre :discuss: mellom skipper og fruen.

Må inrømme at jeg drar litt kjensel på den , men men, prøver igjen med større båt (like blid)

Våren er en ypperlig tid å øve seg ¨på når det ikke er mye båter ute på vannet. Dette klarer du helt fint tror jeg. Ta noen tillegginger og prøv til du får det til. Du får det til veldig bra, drev eller påhenger er takknemmelige saker å manøvrere med.Mestrer du en 19foter med påhenger så mestrer du en 26 foter med drev også veødig fort.

Anbefaler deg ved sjøsetting å få med en erfaren båtfører ombord - helst når det er helt vindstille.

Han kan i løpet av en times tid vise deg de nyttige effektene av rorstilling når du kjører revers og fremover.

Det er svært nyttig å ligge i et vindstille område og lære seg å snu båten omkring sin egen akse. Noen snur atskillig raskere mot babord i forhold til mot styrbord, og det er greit å lære seg disse forholdene tidlig.

Ellers er det å legge til vanskelig, kanskje ikke under ideelle værforhold, men vind og strøm er alltid lumske krefter som krever øvring.

Dette kommer helt sikkert til å gå veldig bra.

episode med meg i sommer... kom inn i en trang bukt (ukjent) for meg . veldig grunt med båe 10 m ifra . ca midt i bukta . 6-8 m til land fra båen alle veier.. blåste som fy. (nesten uttasjærs) fikk rettet meg inn mot land. alt ok. kastet el dregg. blåste sideveis og mot land ganske fort.. 3 m fra land kjærringa skriker at dreggen ikke gikk ut. satt revers ( fast aksel) . 2 båter på siden av meg , sneiet de og prøvde fortvilet å komme meg ut i "bukta" igjen. panikk. da hører jeg en skrattlatter av en venninne på land.( overdøvet 10 l bussmotor.) 2 -3 min frenetisk jobbing gjorde utslag. kom meg til land med en veeeeldig klar melding til vår venninne... er ikke erfaren og det kokte innvendig.. kan ikke huske sist jeg var så forbannet. IKKE GØY

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Det er som flere nevner mange moment som avgjør hvor vanskelig ting blir. Størrelsen trenger ikke være en ulempe, men det er jo naturlig nok slik at dersom det er liten plass er det jo en større utfordring med større båt. Dessuten smeller det gjerne litt hardere om en bommer med stor båt ... :yesnod:

Min vanskeligste båt til nå har uten tvil vært Fjord 815 med hekkaggregat. Den gikk sidelengs og i hytt og pine. Fikk etter hvert taket på det, men likte meg aldri med liten plass, tross drev. Di siste to har begge baugpropell og da kommer du deg ut av det meste hvis du har lært deg at hekken svinger når du bruker baugpropellen... Den siste nå har både baugprop og hekkagr og er 24 fot... Svinge på femøringen er vel et greit begrep, men her må en ta mer høyde for vind enn på den dobelt så tunge båten vi hadde før...

Viktige forholder:

- Plass og vindforhold der du skal legge til

- Hvor lett er det å bevege seg fra førerposisjon til de stedene du må stå for å fortøye

- Oversikt - ser du godt både frem og bak fra førerposisjonen

Lykke til og husk at dette får en til etterhvert. Legg ambisjonsnivået etter erfaringen... De som bakker seg inn i båsen uten baugpropell i sterk sidevind (og lykkes) har gjort det før og kjenner båten sin meget godt... Samme person ville nok fått store problem i en annen båt dersom ikke baugprop er der... Pyse visp javel, men kjekk å ha er nå min tanke... (ikke veldig nødvedig på 24 foteren det er jeg enig i...)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Det er mange forhold som spiller inn men under ellers like forhold er en større båt generelt enklere å håndtere da den er tyngre og ting tar da litt lengre tid og går saktere. Har du en liten båt/skjærgårdsjeep er det enkelt fordi større eller mindre tabber enkelt rettes opp med en hånd eller båtshake i kaien. Tyngre båter holder du ikke med håndkraft når ikke lander så pent som du ville ønske.

Har hatt noen større båter opp gjennom tidene og de definitivt enkleste har vært en slepebåt på 38 fot: Blytung båt med dypgående på 2.4 meter og propell på 1.4 meter. Kunne gjøre alskens sprell med den og la jeg den inntil en kai så lå den der til jeg hadde fått fortøyningene i land. 44-fotingen jeg har nå (Beneteau Oceanis 443) er også glimrende, mer vindfang men styrer glimrende både forover og bakover. Den verste var en Coronet 32 med dobbeltinstallasjon. 2 DP hekkaggregat hjelper jo godt på manøvreringsevnen men uten et snev av kjøl var vind en skikkelig plage.

Alle båten har sine særheter som du må lære deg å utnytte så går det bra skal du se :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Enig med SveinHa her. Det handler om å lære seg egenskapene til båten, og utnytte disse og unngå svakhetene. Begynne med fint vær og god plass, og avansere etterhvert. Båtvalg spiller inn på hvor mye utfordringer man får. Det er nok mange av dagens båter som ville voldet store bekymringer før baugpropellens inntog i fritidsflåten. :smiley:

Jeg har kjørt en 19fot en sessong ,følte selv at jeg mestret denne ganske godt ,det har blitt meg fotalt at en større båt (26fot ) er lettere å mestre (legge til ) enn mindre båter .Er dette sant. PS . jeg er ganske fersk, ta det i betrakning :blush:

Scand 26 er lett å manøvrere i forhold til mange andre i den størrelsen ( bedre enn fjordbåtene). Scanden er smal, lang og er en drøm å legge inntil med.

Du lærer deg fort hvordan du skal gi gass frem og tilbake osv. Ta det rolig, du trenger ikke så stor styrefart som mange andre.. :sailing:

Redigert av sob (see edit history)

Foreldrene til en kompis overhørte denne.

En fin snekke med et eldre ektepar kom glidende in til land, dreggen var kastet.

Konen sto fremme i båten med tampen og gjorde seg klar til å hoppe i land.

Da kommer denne meldimgen fra konen " Kjør den helt inn til steinane" :crazy: .

Kanskje en påminnelse om at alle i bukta hører det som blir sagt melleom skipper og manskap.

Har man et sånn ring gratis til familien, kan det være en ide å bruke en øreplugg på telefonen og da har man plutselig intercom, da blir det ingen skriking til ver andre.

Lykke til som fersk båteier.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...