Jump to content

Lensepumpe


Suzuki

Recommended Posts

I gamle dager sto det i Seilas at verdens mest effektive lensepumpe var en redd mann med en skikkelig pøs... men det var i gamle dager, eller? :blush:

Bifalles

 

Det er ytterst sjelden at båter i dag går ned fordi de har sprunget lekk. Som Lasse har jeg en Whale pumpe ombord, fikk litt problemer med klaffene som jeg byttet i år. Tror ikke glykol (frostvæske) i kjølsvinet er særlig bra, med mindre man ikke skyller ut godt med vann gjennom pumpa.

Opps... Pleier å helle litt frostvæske i kjølsvinet med vilje jeg, som endel av vintersjauen. Dette for å hindre frostspregning i lommer med vann. Ikke smart det alså.. Når det gjelder pumpene bruker jeg trakt og heller neddi på småpumpene. De store heller jeg rett neddi tanken, og pumper det ut. Glycol skal vel virke positivt på gummi også.. ?

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Opps... Pleier å helle litt frostvæske i kjølsvinet med vilje jeg, som endel av vintersjauen. Dette for å hindre frostspregning i lommer med vann. Ikke smart det alså.. Når det gjelder pumpene bruker jeg trakt og heller neddi på småpumpene. De store heller jeg rett neddi tanken, og pumper det ut. Glycol skal vel virke positivt på gummi også.. ?

Det som skjedde hos meg nå var at jeg glemte å skylle gjennom med vann etter at jeg hadde pumpet ut frostvæsken. Skylder man godt, går vel dette bra.

 

Fikk forresten det rådet hos Swang at man burde ha *spylevæske* i toalettet før vinteropplag i stedet for frostvæske. Spylevæske, - eksempelvis isopropanol skader ikke gummipakningene i toalettet.

Link to post
Share on other sites

Jokeren trenger en ny manuell pumpe.MHV

Suzuki

Hei,

Tråden startet jo med at Suzuki selv sier at han trenger en ny manuell pumpe. Men av svarene og motsvarene så er jeg blitt usikker.

Hvor stor kapasitet må man ha på en manuell og/eller elektrisk pumpe for å kunne ta unna en krisesituasjon?  

Når er det krise?

Man kan nok regne med at en krisesituasjon oppstår når det trenger inn mere vann enn det pumpene klarer å pumpe ut. Når opptrer det?

Er hullet stort nok hjelper det nok ikke hvor stor pumpe du har ombord. Båten synker. Eller du står bom fast - og da synker ikke båten, eller du har klart å kjøre den på land for å forhindre synking.

 

Et annet problem oppstår hvis du er ute på 200 meters dybde og får en brottsjø som fyller båten. Er båten riktig konstruert skal/bør den holde seg flytende og helst med den riktige siden opp.  Spesielt hvis det er en seilbåt. Og det bør nok de andre båtene også gjøre. Men da har nok mannskapet forlatt båten forlengst og forhåpentligvis er alle i live. Hvis redningsvestene er ombord og tilgjengelig.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Suzuki skal ha en pumpe som gjør det enkelt å få ut vannet som samler seg i kjølsvinet på en hvilken som helst seilbåt under normal bruk.

:sailing:

Ja, det var jo det jeg sa i mitt aller første innlegg: Skal man bruke den til litt smålensing av noen liter vann som har kommet inn fra her og der, er den manuelle pumpa sikkert god nok. Og jeg kan for ordens skyld legge til: Da er alle pumper gode nok.

 

Suzuki har en elektrisk pumpe, han vurderer å ha to gjerne med større kapasitet. Det burde alle andre vurdere også.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Ja, det var jo det jeg sa i mitt aller første innlegg: Skal man bruke den til litt smålensing av noen liter vann som har kommet inn fra her og der, er den manuelle pumpa sikkert god nok. Og jeg kan for ordens skyld legge til: Da er alle pumper gode nok.

Lotus

Er alle pumper gode nok? Nei det er jeg ikke så sikker på. Det finnes helt sikkert dårlige og gode pumper å få kjøpt. Spørmålet var derfor om en PLASTIMO pumpe (som er billig) er bra eller dårlig, og om noen hadde erfaring med den.

 

Dette begynner å minne om tråden "Hvor er dette"

 

Så langt har ingen vært i nærheten av det spørsmålet dreide seg om  :sailing::lol:

Link to post
Share on other sites

I gamle dager sto det i Seilas at verdens mest effektive lensepumpe var en redd mann med en skikkelig pøs... men det var i gamle dager, eller? :lol:

 

Det er ytterst sjelden at båter i dag går ned fordi de har sprunget lekk. Som Lasse har jeg en Whale pumpe ombord, fikk litt problemer med klaffene som jeg byttet i år. Tror ikke glykol (frostvæske) i kjølsvinet er særlig bra, med mindre man ikke skyller ut godt med vann gjennom pumpa.

 

PS. Ikke det at jeg sier nei til de som foretrekker en elektrisk løsning, men jeg tror ikke jeg trenger akkurat det. For meg er dette smak og behag. :sailing:

For å si det sånn. Det kan da ikke være noen som tror på den gamle spøken om at verdens mest effektive lensepumpe var en redd mann med en skikkelig pøs. Ikke med en skikkelig Whale manuell pumpe heller. Elektriske lensepumper pumper ut mellom 100 og 200 liter i minuttet eller omlag 2-3 liter i sekundet. Konstant. I timesvis.

 

Og i følge forsikringsselskapene er "plutselig og uforutsett inntregning av vann" den desidert største skadeårsaken. Den overgår alle andre mulige saker med stor margin. Hva skulle være hovedårsaken til at båter går ned hvis vi tar vekk muligheten for vanninntregning?

 

I fjor slo jeg hull i skroget. Farten var under 2 knop, men med mange tonn mot en spiss stein, så skal det ikke så mye til. Med 5 minutter til land og kranbil som stod klar, var det ikke noe stort problem, men det kunne utmerket godt ha blitt et kjempeproblem.

 

Dette er ikke snakk om smak og behag. Det er som å si at smak og behag skal styre valget av kollisjonspute i bilen. Mest sannsynlig får man ikke bruk for kollisjonsputa, men det er kjekt å ha den der hvis den skulle komme til nytte.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Noen gang hørt om begrepet "på sidesporet" lotus ? :sailing:

 

Hadde faktisk regnet med at Suzuki skulle fått litt hjelp her. Det må da være noen som har enten gode eller dårlige erfaringer med PLASTIO pumper?`

 

Suzuki jobber med å utruste båten sin, til å bli en skikkelig havseiler som kan ta ham hvor som helst i verden. Han har begrenset budsjett, og håper å finne rimelige med gode løsninger.

 

Han fortjener all den hjelp han kan få med dette.

:lol:

Link to post
Share on other sites

Noen gang hørt om begrepet "på sidesporet" lotus ? :sailing:

 

Hadde faktisk regnet med at Suzuki skulle fått litt hjelp her. Det må da være noen som har enten gode eller dårlige erfaringer med PLASTIO pumper?`

 

Suzuki jobber med å utruste båten sin, til å bli en skikkelig havseiler som kan ta ham hvor som helst i verden. Han har begrenset budsjett, og håper å finne rimelige med gode løsninger.

 

Han fortjener all den hjelp han kan få med dette.

Men kjære dere. Hvis man bare trenger en pumpe for å pumpe ut et titalls liter vann nå og da, skulle vel enhver lensepumpe du kan kjøpe i nærmeste båtutstyrsbutikk kunne gjøre nytten? Hvorfor i det hele tatt lage et poeng av noe som ikke spiller filla rolle? Om strømledningen i båten er laget av Standard Telefon og Kabel eller  American Wire spiller akkurat like liten rolle. Begge klarer den jobben de er satt til med god margin. Dette kan man vel ikke være uenig i? Om den heter Whale, Plastimo eller noe annet, er av mindre betydning.  Deles dette synspunktet av dere andre? Kanskje ingen kommer med erfaringer fordi alle disse manuelle pumpene klarer den beskjedne jobben de er tiltenkt med god margin?

 

Slike manuelle pumper har alle en meget begrenset kapasitet og er ikke egnet som hovedlensepumpe i en nødsituasjon. Kan alle spise den også?

 

En 30 fot seilbåt er en relativt stor seilbåt. Den har allerede en liten elektrisk lensepumpe som pumper ut omlag 15 liter i minuttet. Det er etter min mening som en dråpe i havet.  Deles dette synspunktet også?

 

Hvis Suzuki innreder sin 30-foter for havseiling rundt i hele verden, har han etter mitt syn en fullstendig uakseptabel pumpeløsning uansett om hans nye pumpe heter Plastimo eller Whale. Å putte inn 3 stk 9000 liter/time pumper til den beskjedne sum av 300 kroner pr. stk. bør selv den med det trangeste budsjett ta seg råd til.

 

Mitt poeng er at mens noen diskuterer valg av pumpe for et behov som er så lite at nærmest et desilitermål i kjølsvinet kan gjøre nytten, blir man sure når jeg påpeker at valg av den ene fremfor den andre spiller absolutt ingen rolle, og det gjør det faktisk ikke. Du kan velge deg en selvsugende membran eller impellerpumpe for den del. ALT GJØR NYTTEN.

 

Jeg blir skremt når jeg her ser seilbåtfolkets forhold til lensepumper. Utsagn som at  god pumpekapasitet er et spørsmål om smak og behag. Jeg tror ikke jeg trenger elektriske pumper. Det er ytterst sjeldent at båter i dag går ned fordi de har sprunget lekk.

 

La meg si det slik. Får du vann inn i båten din og du ikke får stoppet vanninnsiget eller ikke klarer å holde unne med pumpene, er det ytterst sjeldent at båten din ikke går ned.  De av dere som ikke kan være med på den, bør snarest selge båten og komme seg på land.

 

Til slutt: Ser det bare er seilbåtfolk som skyter på meg og som kan påstå at jeg kverulerer fordi jeg messer om viktigheten av å ha godt lenseutstyr. At jeg forteller at en hvilken som helst pumpe kan pumpe ut de små mengdene dere diskuterer, ser ikke ut til å bry noen. Her skal man på død og liv diskutere Whale kontra Plastimo. Og det fra en fyr som fra før har brukt en 2-veis ventil koblet sammen med den manuelle dasspumpa for å utføre lensingen frem til nå.

 

Jeg må bare riste på hodet og man kan være glad at Redningsskøyta har meget kraftige portable lensepumper til å hjelpe dem som knapt har lensekapasitet til å tømme dassen.

 

Det er ikke jeg som har sporet av, det er dere som ikke har kommet dere på sporet.  :lol:

Ha en sikker jordomseiling Suzuki, uansett hva du måtte velge av pumper.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei!

I sin tid gjorde vi en lensepumpetest i daværende Seilas og Båtliv. For å sjekke effekten på en manuell lensepumpe kontra en elektrisk, engasjerte vi gullroeren Alf Hansen til å betjene den manuelle pumpen i konkurranse med en elektrisk, og resultatet var forstemmende. Med en solid Whale klarte han ikke engang å være i brøkdels nærhet av hva en liten 12 volts Rule presterte. Som sikkerhetsutstyr er m.a.o. en manuell pumpe langt dårligere enn selv en redd mann med bøtte - for ikke å snakke om en elektrisk pumpe.

Ha en tørrskodd tidligvinter.

Ingvar

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Link to post
Share on other sites

JEG RESIGNERER !!!

 

jeg spurte innledningsvis om kvalitet på to ulike MANUELLE lensepumper...

jeg nevnte ikke begrepet NØDLENSING / KATASTROFELESNING før LOTUS  rotet oss inn ien HÅPLØS diskusjon vedr. dette.

Tråden inneholder nå flere sider argumenter om at elektriske lensepumper er bra, men INGEN, IKKE EN ENESTE EN om WHALE VS PLASTIMO  ( Dere er ikke glemt Lasse og Ingar... )

 

Konkusjonen min på dette er at ingen av brukerne her har peiling på manuelle lensepumper, spesielt ikke PLASTIMO sin. Jeg har nå besrillt PLASTIMO pumpa, den har bra pris, og 5 års garanti. Finner jeg ut at det var "pusen i påsan " kjøp, skal jeg tåle det også. Det dreier seg bare om 6-700 kr...

 

Suzuki  - som ikke trenger 3x9000 liter i timen for å fejerne 20 liter slaggvann...

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Auda; her var det tydelig ømme tær ute og gikk.

Det var ikke meningen å fornærme noen, motivasjonen med mitt innlegg var å gi en noe mer generell vinkling på lensepumper enn akkkurat kvaliteten på de manuelle. Men når det først er diskusjoner om membranpumper, er det slik at her er henger pris og kvalitet nøye sammen. Lensepumper med plasthus er tvilsomme greier. Jeg har ved to anledninger opplevd at ørene som lagrer akselen til pumpehendelen har røket.

Med håp om en fortsatt hyggelig tone på denne siden:

Ingvar

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Link to post
Share on other sites

Hei Suzuki.

Ser at du har kjøpt Plastimopumpa.

Du kan være helt trygg på at denne 700 kroners pumpa med 5 års garanti klarer å pumpe ut 10-15 liter av kjølsvinet ditt nå og da. Du kan også være helt sikker på at det med denne tykke slangen i kombinasjon med suging om manuell pumpe alltid vil ligge noen liter vann igjen i kjølsvinet.

 

De som har begov for å lense ut de siste literene av kjølsvinet, bruker gjerne en elektisk selvsugende pumpe med en tynn slange festet der mest vann legger seg. Da klarer man å suge tilnærmet tørt.

 

Til slutt et spørsmål fra en motorbåteier nå som pumpehandelen er avgjort og avsporinger er uten betydning: Hvordan får du til stadighet noen bøtter vann ned i kjølsvinet? Hvor kommer det fra? Er det alltid klissvått i seilbåters kjølsvin?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg blir skremt når jeg her ser seilbåtfolkets forhold til lensepumper. Utsagn som at  god pumpekapasitet er et spørsmål om smak og behag. Jeg tror ikke jeg trenger elektriske pumper. Det er ytterst sjeldent at båter i dag går ned fordi de har sprunget lekk.

 

La meg si det slik. Får du vann inn i båten din og du ikke får stoppet vanninnsiget eller ikke klarer å holde unne med pumpene, er det ytterst sjeldent at båten din ikke går ned.  De av dere som ikke kan være med på den, bør snarest selge båten og komme seg på land.

 

Til slutt: Ser det bare er seilbåtfolk som skyter på meg og som kan påstå at jeg kverulerer fordi jeg messer om viktigheten av å ha godt lenseutstyr. At jeg forteller at en hvilken som helst pumpe kan pumpe ut de små mengdene dere diskuterer, ser ikke ut til å bry noen. Her skal man på død og liv diskutere Whale kontra Plastimo. Og det fra en fyr som fra før har brukt en 2-veis ventil koblet sammen med den manuelle dasspumpa for å utføre lensingen frem til nå.

Din sak vil stå sterkere hvis du kan linke til konkret informasjon om hyppigheten av forlis av havseilere på grunn av at de blir fyllt med vann. Robuste havseilere har en cockpitutforming som er slik at vann som kommer over dekk ikke skal føre til havari. Det betyr at det bl.a. er en skikkelig terskel ved nedgangen til cockpit, og luker som holder seg på plass om cockpit oversvømmes av en kubikkmeter flommende uregjerlig brottsjø. Jeg har selv sittet til rors under slike forhold.

 

En annen side med seilbåt kontra motorbåt: det er vel typisk at seilbåten har en kjøl som stikker langt dypere enn hva en motorbåts undervannskrog gjør. En seilbåt tar bunnen i de aller, aller fleste tilfelle med kjølen. Er båten godt bygget, får man ikke hull/lekkasjer som fører til fatale havarier.

 

Synes derfor ikke det er så rart at seilbåtfolk reagerer slik: Vi har nå hørt om elektriske pumpers fortreffelighet, la oss prøve å hjelpe han som stiller spørsmål om manuelle lensepumper. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Din sak vil stå sterkere hvis du kan linke til konkret informasjon om hyppigheten av forlis av havseilere på grunn av at de blir fyllt med vann.

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Alle forlis skyldes jo at skuta blir fyllt av vann. Blir de ikke fyllt av vann, så forliser de ikke.

Og vann er jo fort gjort å få inn. T.o.m ved kai synker båtene. Bara masta stikker opp.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Så enig, så enig. Ha en fortsatt god helg, selv om det regner og blåser. Men båten står tørt under presenningen så akkurat nå har jeg ikke bruk for verken den ene eller andre type lensepumpe :wink:  :seeya:

Ja ha en god helg du, når du nevner hvordan din båt har det, så kom jeg til å tenke på at min ligger på sjøen uten lensepumpe i det hele, og denn har heller ikke hatt det på di to åra jeg har hett denne heller  :diving' (på toppen av det hele er jeg hjemmefra i 14 dg.

 

Har planer om nytt opplegg ja   :wink:

 

God helg til dere alle  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Alle forlis skyldes jo at skuta blir fyllt av vann. Blir de ikke fyllt av vann, så forliser de ikke.

Og vann er jo fort gjort å få inn. T.o.m ved kai synker båtene. Bara masta stikker opp.

Mr. Lotus, jeg tror nok du aner fokuset her: Det dreier seg om vann over dekk, eller lekkasje forårsaket av grunnstøting som en elektrisk pumpe ellers ville ha greid å ta unna.

 

Min husk er jo ikke alltid patent, men det eneste totalforliset jeg husker av havseielere i norsk/svensk farvann, gjelder en båt som ble mistet under slep i hardt vær - den drev til Grisebåene og ble slått til pinneved. Det forliset tenker jeg ikke på som *......ble fyllt med vann*. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært interessant å se en statistik over årsaker til forlis i lystbåtflåten.

 

Jeg er egentlig også overbevist at de fleste kritiske situasjoner av den typen som kan føre til forslis oppstår pga uventet vanninntrengning nedenfra. Jeg selv har denne sommeren reddet en snekke fra å synke ved nabobøya ved å informere eieren - den lå så merkverdig 'lav i terrenget'. En eller annen kopp hadde falt av smøreopplegget til akslingen. Batteriet hadde allerede pumpet en hel helg. Ellers hører man mye om svikt i en av de mange skrogsgjennomføringer under vannlinjen.

 

En litt spesiell hendelse hørte jeg om for nesten 20 år siden. En gammel trebåt utenfor sørlandskysten sprang lekk ved at mange nagler (klinker?) røk samtidig da snekka ble truffet av en bølge.

 

P.S. MacGregor 26x (seilbåt):

1. usynkelig pga netto oppdrift også i vannfylt tilstand

2. ingen skrogsgjennomføring under vannlinjen bortsett fra den som går inn i den innstøpte ballasttanken

3: dobbeltskrog under vannlinjen flere steder, særlig i baugen

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Praktisk Båtliv hadde for noen år siden en test av et "skovle-hjul", som man monterte på propellakslingen, med et deksel over. Dersom båten tok inn vann, og det steg opp til akslingen, så fungerte dette som en svært kraftig lensepumpe. For nødsituasjoner ville nok dette være en en god ting.

Den gang var det Telmo Controll som importerte "nød pumpa", men siden har jeg ikke sett noe til den

Link to post
Share on other sites

Hei PanPan.

Jeg skjønner fortsatt ikke problemstillingen. Riktignok er det noen båter som brenner opp og andre som slås til pinneved av en eller annen grunn, men resten synker jo som følge av at de blir fylt med vann.  Leste nettopp i avisa om en båt som sank ved kai.  Årsaken finner de når den heves, men et godt tips er en skroggjennomføring som sviktet eller en slange/slangeklemme som sviktet. Det finnes en drøss muligheter til å få vann inn i båten, men bare en mulighet for å få det ut; pumpe det ut.

 

En kamerat merket plutselig at båten lå så tungt i vannet. En giver til en logg hadde løsnet. Den var ikke i bruk og satt inne i et skott som var veldig vanskelig tilgjengelig. Elektrisk lensepumpe fantes ikke og et 5cm hull gjorde at det bare tok 5 minutter fra man oppdaget hvor dypt båten lå til den var sunket.

 

En bekjent var ute med sin onkel  på kosetur i kjent farvann, da han kjørte på et skjær. Farten var 8 knop  og han slo hull i skroget. Vannet fosset inn. Onkelen var blitt kastet inn i forkabinen og der lå han med brukket rygg og hylte og skreik. Den nye kraftige lensepumpa var montert, men hadde ikke strøm. Onkel fikk være onkel og aldri har ledningstampene til en lensepumpe fått batteristrøm hurtigere.

 

Det gikk bra med onkelen og båten. Båten nådde land og ble kjørt opp på en sandstrand. Alt takket være en kraftig elektrisk pumpe som fikk en brå start i livet. Hvordan det hadde gått med onkelen og båten uten denne pumpen, har man ikke engang lyst til å fantasere om.

 

Seilbåter har ikke lenger en lang grunn kjøl. De har av forskjellige grunner en kort og dyp kjøl i steden. Det svake punktet er selvfølgelig boltefestet til skroget.  Ikke uvanlig at slike kjøler dunkes tvers av eller får seg en slik karamell at det blir lekkasje. Seilbåter har jo forøvrig også sine skroggjennomføringer, eksos, propellanlegg osv. Alle mulige farepunkter for vanninntregning.

 

Til slutt må jeg bare si at jeg synes du er helt på jordet.  Hvorfor i alle dager skulle ikke seilbåter trenge kraftige nødlensepumper?

 

Her er noen til en artikkel som advarer på det sterkeste mot å tenke i dine baner. Det fremgår imidlertid at seilbåteierene er mye dårliger enn motorbåteierene til å installere skikkelig lenseutstyr.

 

http://www.yachtsurvey.com/bilge_pumps.htm

 

Nå har jeg sagt mitt, så får enhver gjøre som han selv anser som smartest.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Et annet problem oppstår hvis du er ute på 200 meters dybde og får en brottsjø som fyller båten. Er båten riktig konstruert skal/bør den holde seg flytende og helst med den riktige siden opp.  Spesielt hvis det er en seilbåt. Og det bør nok de andre båtene også gjøre. Men da har nok mannskapet forlatt båten forlengst og forhåpentligvis er alle i live. Hvis redningsvestene er ombord og tilgjengelig.

 

KAT

Tror denne strategien er tvilsom. Det finnes et gammelt ordtak som heter at man ikke forlater en seilbåt, før man står på den øverste salinga i riggen, og må klatre opp i flåten. OSTAR racet en eller annen gang på 70 tallet beviste det, folk som gikk i flåtene omkom, mens båteene senere ble funnet drivende, om en noe ramponert.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

2. ingen skrogsgjennomføring under vannlinjen bortsett fra den som går inn i den innstøpte ballasttanken

Min onkel har en stålseiler, konstruert for hardværsseiling. Her må vann pumpes ut, og alle gjennomføringer ligger over vannlinjen ( untatt inntak av kjølevann ) Saltvann til byssa tas fra denne, via forgrening.

 

Enkelte moderne båter, med masse bad, dasser osv. ser jo ut som sveitseroster jo. Telte på en JENNEAU 50 foter, tror den hadde anslagsvis 25 gjennomføringer under vannlinja

 

MVH

S

u

z

k

u

i

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Seilbåter har ikke lenger en lang grunn kjøl. De har av forskjellige grunner en kort og dyp kjøl i steden. Det svake punktet er selvfølgelig boltefestet til skroget.  Ikke uvanlig at slike kjøler dunkes tvers av eller får seg en slik karamell at det blir lekkasje. Seilbåter har jo forøvrig også sine skroggjennomføringer, eksos, propellanlegg osv. Alle mulige farepunkter for vanninntregning.

 

Til slutt må jeg bare si at jeg synes du er helt på jordet.  Hvorfor i alle dager skulle ikke seilbåter trenge kraftige nødlensepumper?

 

Nå her jeg sagt mitt, så får enhver gjøre som han selv anser som smartest.

I mitt « Svar #39 idag 13:20 » på denne tråden forutsatte jeg "Robuste, godt byggede seilbåter". Jeg våget ikke å si: *ikke flertallet av de moderne havseilerne med kjølinfestninger som kan få store skader lokalt ved grunnstøting*. Enkelte hevder at de mest solide havseilerne er modellene produsert i tiden ca. 1970 - 1990, Jokeren til Suzuki er så vidt jeg vet en solid bygget båt.

 

Jeg har et sortiment av koniske treplugger ombord. Skulle en skrog-gjennomføring svikte, driver jeg i en plugg som sitter. Det finnes faktisk enkle løsninger som  har vist seg dugandes i mange dekader som ikke er elektrisk drevne.

 

Javel, så er jeg helt på jordet. Hvor er du i egne øyne, Lotus?

 

Har noen et råd å gi Suzuki som skrev: Ser imidlertid at bla.a MARITIM har en skikkelig bra pris på PLASTIMO pumpa. Denne "skrytes" det av at leveres til mange båtfabrikanter. Har noen erfaring med denne ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...