Jump to content

Lensepumpe


Suzuki

Recommended Posts

Hei.

 

Sveitserost, ja så sant som det er sagt. Begynte å telle åpninger og gjennomføringer mellom kjøl og dollbord på Trudelutt:

 

Under vannlinjen:

bunnplugg

tømming septiktank

kjølevannsinntak

dybdemåler

logg

vanninntak toalett/sjøvanns spylepumpe

(altså 3 åpne hull hvor slanger/slangeklemmer kan svikte)

 

Over vannlinjen:

utløp elektrisk lensepumpe

utløp manuell lensepumpe

2x lufting dieseltanker

lufting septiktank

eksos varmeapparat

eksos kokeapparat

avløp dreggkasse fremme

luftinntak for antihevertvirkning kjølevann i eksosen

eksosutløp motor.

(9 åpne hull)

 

Lars H.

 

Fikk ikke med alt i første omgang, plusser på med hull for propellaksling under vannlinjen,

og 2 hull for utløp fra vask på toalett og pantry over vannlinjen.

Litt av en sveitserost ja!

DS.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tror denne strategien er tvilsom. Det finnes et gammelt ordtak som heter at man ikke forlater en seilbåt, før man står på den øverste salinga i riggen, og må klatre opp i flåten. OSTAR racet en eller annen gang på 70 tallet beviste det, folk som gikk i flåtene omkom, mens båteene senere ble funnet drivende, om en noe ramponert.

Suzuki

Hei,

Her må det bero på en misforståelse, jeg sa nok ikke at mannskapet skulle forlate båten. Men det er jo det folk gjør, riktig eller ikke.

Men redningsvestene skal uansett være tilgjengelig.

KAT :smiley:

Link to post
Share on other sites

Etter å fulgt denne tråden begynner jeg å lure på om det ikke kunne være på sin plass å ha et eget forum for seilbåt relaterte temaer

Det håper jeg da virkelig ikke at du har tenkt å arbeide for? At en enkelt tråd er mest besøkt av seilere er da ingen grunn for eget forum? Som motorbåtman har jeg da fulgt tråden med interesse, og det er da båtfolk vi er alle sammen??

 

Et slikt felles forum er da virkelig nyttig for å tette kløften som nok tidligere har vært mellom seilerne og motorbåtfolket.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det håper jeg da virkelig ikke at du har tenkt å arbeide for? At en enkelt tråd er mest besøkt av seilere er da ingen grunn for eget forum? Som motorbåtman har jeg da fulgt tråden med interesse, og det er da båtfolk vi er alle sammen??

 

Et slikt felles forum er da virkelig nyttig for å tette kløften som nok tidligere har vært mellom seilerne og motorbåtfolket.

 

Lars H.

Mente eget underforum, og ikke flytting fra baatplassen, men med over 50 postinger uten å komme nærmere sakens kjerne  ...  :nonod:
Link to post
Share on other sites

Mente eget underforum, og ikke flytting fra baatplassen, men med over 50 postinger uten å komme nærmere sakens kjerne  ...  :nonod:

Tror ikke på noen oppsplitting. Det meste har vi da felles, enten vi bruker motor eller seil som hovedfremdriftsmiddel. At enkelte (svært få) tråder utarter seg i noe negativ retning, får vi kanskje leve med. Vi må nok kanskje finne oss i at enkelte synes å bli vel engasjerte i sine innlegg, og skriver "rett fra levra", men stort sett  er det en hyggelig tone her på dette forum. La oss holde sammen, også i fortsettelsen   :nonod:.  Dette var jo en total avsporing ifølge tittelen på tråden, men skitt au....... :nonod:
Link to post
Share on other sites

Enig med lars der, en må ta forumet for det det er, slik jeg tyder en tråd som sporer av noe, er at det ikke finnes noen av deltagerene som kan svare direkte på utgangs spørsmålet, men det er da vell ingen kattastrofe om man sinner videre på en sak og gjerne havner over på noe annet.

Vist alle viser tolleranse og har en smule nøkternt syn på det hele, så burde ting gå greit mener da jeg.

 

Foresten ganske interesangt å følge med på det som måtte være seilbåtrellatert.

Mener foresten at båt er båt med eller uten "pinner"på.

 

Ha en god  :nonod: helg

 

:nonod:

Link to post
Share on other sites

Etter min mening trenger en seilbåt to pumper;

 

En til å kvitte seg med noen liter bunnvann i ny og ne, og denne bør være slik at man får ut alt vannet av båten.

 

og

 

En kraftig elektrisk pumpe som kan brukes i unormale tilfeller av vanninntrenging. Denne må være montert slik at det er lett å rense pumpa, for ved en eventuell "situasjon" vil en slik pumpe raskt gå tett av skitt som dukker opp fra kriker og kroker (BTDT).

 

Hvis den elektriske pumpa av en eller annen årsak ikke skulle virke når man trenger den, så lenser man like godt med en bøtte som med en manuell pumpe. (Og ja, jeg har gjort dette..., se avsnittet under.)

 

Selv har jeg en Whale Gusher 10 som er eldgammel. Den gjør jobben, men er litt følsom overfor småting som setter seg i èn-veis ventilen.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Mente eget underforum, og ikke flytting fra baatplassen, men med over 50 postinger uten å komme nærmere sakens kjerne  ...  :nonod:

Det kan du da ikke mene? Sakens kjerne er jo for lengst avklart og Plastimopumpe er innkjøpt. Samtidig burde det være klart for alle og en hver at de fleste pumper klarer å pumpe ut noen liter vann av kjølsvinet nå og da. Jeg skrev jo det i et veldig tidlig innlegg. Er det noen som fortsatt ikke har det klart for seg og fortsatt synes at det opprinnelige spørsmålet ikke er avklart, vennligst si i fra nå!

Se nøye på denne greia. Kan den klare 15 liter nå og da?

 

Bilde

 

Personlig synes jeg denne strengen er blandt de viktigste strengene på dette forumet. Fortsettelsen er også relatert til pumper etter at det opprinnelige spørsmålet ble besvart av Ingar allerede etter en halvtime. Anbefalingen var Whale. Suzuki kjøpte Plastimo. Så fortsatte diskusjonen om lensepumper generelt. En særdeles viktig diskusjon, som for meg avslørte skremmende dårlige holdninger til plutselig og uforutsett inntrenging av vann.  Den viser med all tydelighet den store bredden i synspunkter på hvor viktig lensepumper er eller skal jeg si ikke er og at seilbåteiere ser ut til å mene at slike båter ikke trenger andre pumper enn den lille manuelle Whale, Plastimo eller noe annet. De fleste vil vel også anta at f.eks denne manuelle pumpen klarer å pumpe ut noen liter vann av kjølsvinet nå og da i veldig mange år selv om den koster under halvparten av Plastimo'en. Spesielt siden en 3-veis ventil i kombinasjon med en dasspumpe til nå har gjort jobben i en 30 fots seilbåt.

 

Bilde

 

Ellers glemte Lars H. å nevne et av hullene under vannlinjen,  nemlig aksel/hylse. Det er akkurat stort nok til at man ikke klarer å holde vannet unna med manuell pumping hvis noe skulle skje.

 

 

Ellers synes jeg faktisk at ideen om et eget underforum for seilbåter er ypperlig. Da får vi adskilt hva som er viktige spørsmål for seilere og hva som er viktig for motorbåtfolket. Et problem ser jeg imidlertid. Det vil antagelig bli uhyggelig liten trafikk i seilbåtforumet. Kanskje det er like greit å ha det som det er?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Ellers synes jeg faktisk at ideen om et eget underforum for seilbåter er ypperlig. Da får vi adskilt hva som er viktige spørsmål for seilere og hva som er viktig for motorbåtfolket. Et problem ser jeg imidlertid. Det vil antagelig bli uhyggelig liten trafikk i seilbåtforumet. Kanskje det er like greit å ha det som det er?

 

Lotus

Hei, :nonod:

Jeg er ikke enig at det etableres egne forum på Baatplassen.no for seilbåter og motorbåter. men at det kan være hensiktsmessig med en egen kategori for seil høres fornuftig ut. Og da mener jeg seil . Som båt betraktet, ser jeg ingen forskjell mellom motor og seil. Det er som regel de samme tingen vi er opptatt av uavhengig av seil eller motor.

 

KAT :nonod:

Link to post
Share on other sites

heheh Lotus,,  du har helt rett ..

Jeg sprang jo lekk i fjor, gikk i is . Et bord som ble slått inn rett under vannlinjen rett under eksosutløpet.  Innenifra vanskelig å komme til. utenifra kaldt med hendene i vannet lenger en et par minutter.. Uansett. Jeg hadde to krafige lensepumper heldigvis.  Merket ikkeno før jeg var til kai. så da at min automatiske lenspumpe hadde startet. ( da var jeg ute av båten altså)

Rev opp luka til motorommet og så vannet fosset inn.. Startet pumpe 2 .. og dusjpumpen hvis vannet kom til å stige så høyt.  Etter 50 minutter kom redingsselskapet og fikk satt inn en seriøs pumpe.. fikk hjelp å tett osv.. alt bra. ... Vannet kom aldri over noe kritiske punkt, men selv med to bra pumper ville jeg ikke klart å holde vannet unna i 15 minutter til.. Det gikk sakt med sikkert nedover :diving..

Så det var min historie. Mitt råd. minimum 2 pumper. minst en med nivåvakt bestandig på..

PS! Kjenner ikke til seilbåter så dette gjelder motorbåter...

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Jokeren trenger en ny manuell pumpe. Ser imidlertid at bla.a MARITIM har en skikkelig bra pris på PLASTIMO pumpa. Denne "skrytes" det av at leveres til mange båtfabrikanter. Har noen erfaring med denne ?

 

MHV

Suzuki

LOTUS, jeg tror vi andre har skjønt hva du mener, men nå gidder ikke jeg å høre mer på dette "splitt og hersk" eller hva det skal kalles. Denne tråden melder jeg meg ut av for godt. Skal ha en slik:  :nonod: (av mitt eget sterke brygg, bare den tredje for kvelden) før jeg takker av for i dag.

Hei til jada,

Håper brygget ditt var vellykket. :nonod:

Og nå behøver ingen å fortvile, heller ikke du. Personlig tror jeg ikke noen på dette forumet er ute etter å splitte å herske, dertil funger "klassejustisen" utmerket her. Og det skal den etter min mening gjøre.

Men når ingen ikke hittil har klart å få frem sin mening om PLASTIMO pumpa, må det vel komme av at ingen har erfaring med denne (med forbehold om at jeg har mistet noe underveis).

 

Men generelt mener jeg at Plastimo produkter ikke er noe dårligere enn andre produkt.

 

Og så kom jeg til å tenke på et ordtak jeg leste en eller annen gang.

" I en ellers urettferdig verden er vettet det eneste som er rettferdig fordelt" - ja for har du noengang hørt om noen som har sagt at de har fått for lite tildelt?

 

Bare for å ha sagt det så er det ikke myntet på noen brukere av dette forumet.

 

KAT :nonod:

Link to post
Share on other sites

Til lotus:

 

Tror ikke du forstår dette ennå jeg  :nonod:. Du sier stadig en hvilken som helst lensepumpe - greit nok, hvis vi snakker om kapasitet, men hvor lenge varer en "hvilken som helst pumpe"? Går den istykker i løpet av et par år eller holder den i 40 år? Får man reservedeler?

 

Det var vel slike ting spørsmålsstilleren var ute etter å få luftet tror jeg, og det lurer jeg også på da jeg kunne tenkt meg å kjøpt en reservepumpe. Har nå opplevd to ganger at whale pumpa ikke virket pga dritt som hadde blitt med inn i pumpehuset. Typiske ting pumpa ikke tåler er tannpirkere , fyrstikker o.l da disse setter seg i gummiklaffen. Lite morsomt å oppdage når man trenger den.

 

En tannpirker i kjølsvinet kan altså være nok til å forhindre lensing, og selv om kjølsvinet ikke er noe egnet sted for oppbevaring av tannpirkere, hender det at man mister en, og at den havner under dørken.

 

I slike tilfelle hadde det vært greit å hatt en reservepumpe, og denne kunne kanskje vært av billigtypen hvis jeg kunne følt meg tygg på at den hadde en viss kvalitet, og ikke bare skaffet meg hodebry og ergrelser.

 

Har ingenting imot at du diskuterer elektriske lensepumper og sikkerheten disse gir ved en grunnstøting med motorbåt, tvert imot men hadde det ikke da vært bedre å gjort det i en annen diskusjon/tråd?   :diving

 

Dette blir siste posting i denne tråden fra min side om denne saken hvis det ikke er mulig å forlate sidesporet. Har nå forsøkt å forklare deg dette en haug med ganger men det går tydligvis ikke inn.

 

:nonod:

Link to post
Share on other sites

Til Lotus:

jeg synes du legger til grunn et utrolig arrogant syn på andre mennesker. Jeg har IGJEN OG IGJEN forsøkt å forklare at jeg  ikke lurte på noe som helst vedr. elektriske lensepumper.

Du har, IGJEN OG IGJEN, i dine inlegg forklart opp, ned og i mente hvor talentløs, uforsiktig, og dum jeg er som ikke installerer en elektrisk pumpe istedenfor min planlagte manuelle reservepumpe.

Jeg er ganske sikker på at du synes dette er fornøyelig, å prakke på andre en masse informasjon de ikke har bedt om, men jeg synes du skal innta en litt mer ydmyk holdning til andre debatanter. Det KAN faktisk hende at NOEN andre enn DU har erfaringer som er verdt å høre på. Å kunne legge frem sine synspunkter til lufting uten å bli "mobba" bør være en rett, spesielt i et lukket forum som dette. Hvis ikke spår jeg dete forum en svært rask død.

At man har forskjellige synspunkter er en selvfølge, men å insinuere det du gjør, er ikke pent, og etter min mening ikke i tråd med forumets intensjoner.

 

MVH

i

k

u

z

u

S

 

nok  :nonod: for i kveld ??

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Å kunne legge frem sine synspunkter til lufting uten å bli "mobba" bør være en rett, spesielt i et lukket forum som dette.

Ja ikke sant. Her prøver jeg å legge frem grundig og god dokumentasjon om viktigheten av gode lensepumper generelt, men blir regelrett mobbet i hjel av en gjeng seilbåteiere.

 

Valg av den ene manuelle lensepumpa fremfor den andre var forlengst besvart så godt det lot seg gjøre. At jeg så i lensepumpesammenheng tar opp viktigheten av gode lensepumper, faller tydeligvis en del tungt for brystet. Jeg har ikke insinuert eller mobbet noen enkeltperson her. Så kommer en helt utrolig uttalelse fra PanPan:

Det er ytterst sjelden at båter i dag går ned fordi de har sprunget lekk.

Han ber meg videre dokumentere, for min egen troverdighets skyld, episoder der selbåter har sunket fordi de har gått lekk og sier at lensepumper er mer en smakssak og at seilbåter ikke trenger elektriske pumper. Og videre får PanPan seg til å si: En seilbåt tar bunnen i de aller, aller fleste tilfelle med kjølen. Er båten godt bygget, får man ikke hull/lekkasjer som fører til fatale havarier. Er det rart jeg blir oppgitt og skriver flere innlegg. Dere er jo selv med på dette og avfeier konsekvent mine synspunkter om fullgod lensekapasitet.

 

For hvert innlegg forteller Lasse meg at det er kvaliteten på Plastimopumen som diskuteres og jeg forteller at den er vi ferdig med.

 

I de aller fleste tråder, ja muligens alle har man en viss spredning. I svært mange en større eller mindre avsporing i tillegg. Her prater vi i alle fall om lensepumper hele veien.

 

Nå har altså Suzuki følt seg truffet og blitt hårsår fordi jeg i generelle ordelag påpeker at alle båter bør ha godt lenseutstyr. At alle båter bør ha rikelig med lensekapasitet er jo ikke en påstand jeg har funnet på i denne strengen, men et allment akseptert faktum som mange motorbåteiere ikke gidder å etterkomme og en del seilere ikke klarer å akseptere.

 

Nå har det blitt skrevet over 60 innlegg i denne tråden og gjentatte ganger får jeg så hatten passer, enten fordi denne tråden, av en eller annen merkelig grunn, ikke skal ha noen avsporing over hode eller fordi man er sterkt uenig i at man trenger lensepumper store nok til å holde unna.

 

Jeg tåler dette, det er ikke problemet. Problemet slik jeg ser det er at jeg ser intet grunnlag for å gi meg huden full fordi jeg skriver om viktigheten av å ha gode lensepumper. Selv ikke i en streng som inneholdt spørsmål om en spesiell lensepumpe i utgangspunktet og skled over til lensepumper generelt. Det er hva de fleste ville kalle en en liten og marginal utglidning. Temaet er fortsatt lensepumper. Ikke en spesiell, men viktigheten av at de finnes.

 

Dette er et diskusjonsforum og ingen koseklubb. Vi diskuterer og har forskjellige meninger. Denne strengen er viktig på flere måter. Den viser at noen ganger er en stor avsporing helt greit, mens andre ganger er selv en liten justering fullstendig uakseptabelt. Videre viser den at folk diskuterer villig i vei det utvidede tema, selv om man mener at andre har sporet av.

 

Videre viser tråden her at det kan komme opp påstander som har null relasjon til virkeligheten for seilbåter KAN faktisk springe lekk de også og havarier oppstår som regel ved at båten fylles med vann og synker.

 

De av motorbåtfolket som har vært med i diskusjonen ser ut til å he et mer avslappet forhold til dette med pumper og diskusjonen generelt.  De har muligens innsett at ingen båt er laget slik at vanninntregning er en umulighet.

 

Hvis noen føler seg tråkket på av meg i denne diskusjonen, har det aldri vært min intensjon.

 

Lotus

 

PS: Lensepumper er et viktig tema. Svært viktig. Vi kan selvfølgelig fortsette diskusjonen i tråden "Lense opplegg" fra BK, men ingen var interessert i å fortsette der selv om jeg la inn innlegg og henviste til samme link som før. Men alle vill gjerne skrive her.  Så skyld ikke bare på meg hvis noen synes tråden her har blitt for lang.

Link to post
Share on other sites

Unnskyld meg. Hadde ikke tenkt å fortsette, men hvor er det opprinnelige spørsmålet besvart?

Les Suzukis innlegg nr. 35 og se at det opprinnelige spørsmålet er besvart av Suzuki selv. Hna sendte mail til Maritim om spørsmålet og fikk sitt svar. Deretter bestilte han Plastimopumpen. Da er vel plastimodiskusjonen over? Og selv ikke den videre diskusjonen om lensepumper forhindrer noen i å skrive ytterligere innlegg om Plastimoens eventuelle fortreffelighet eller ubrukelighet. At ikke Suzuki fikk flere svar på akkurat den biten, kan vel ingen noe for og lensepumper generelt var blitt den generelle diskusjonen der dere alle diskuterte villig vekk. I motsetning til mange ganger før, diskuteres det her rundt samme emne hele veien. Ser du dette som et stort problem Lasse?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Lotus står på og gir seg ikke.

 

Har som oftest rett i sine påstander selv om det mange ganger blir så mange ord at jeg ikke

gidder å lese alt eller mister oversikten.

 

Han har en del til felles med en tidligere kollega som var dyktig i å nå sine salgstall. Det foregikk

ved at kunden ble overbevist og derfor handlet eller at han ble lei av å høre på all argumenteringen og handlet av den grunn.

 

Lotus sitter inne med mye kompetanse men passer seg vel for å uttale seg om ting han ikke har peiling på.

 

Jeg synest det var leit at Maritim Start skulle ryke ut da han hadde mye faglig å bidra med. At han kanskje var en liten kranglefant ville jeg dog kunne leve med.

 

Vi har derimot fått med oss Marwin og vi vil etterhvert oppdage at han har mye å bidra med innen elektro.

 

Stå på Lotus, du er påståelig i dine argumenter, men jeg liker det.

Link to post
Share on other sites

Kanskje bør noen og enhver lese denne tråden. Jeg synes den skjemmes unødig av å bli delt opp i flere fokus. Videre at en del tilbakemeldinger ikke synes å ha noen virkning.

 

Til slutt renner det over for enkelte (tror jeg) og de sier ting som de kanskje ikke ville sagt ansikt til ansikt med den de skriver til.

 

Pussig dette med et diskusjonsforum. Man har lett for å uttrykke seg svært åpent og direkte. Ville man gjort det om man sto foran en forsamling på en 300 mennesker, hvorav de fleste var ukjente? Det tror ikke jeg! Men her er man svært fritt-talende, enda det kan være mange fler som leser enn forsamlingen på 300, og det skrevne ord står lenger og tydeligere enn det talte i en forsamling. Merkelig fenomen! :nonod:

Link to post
Share on other sites

Så lenge jeg holdt på med kategoriseringen ble jeg mer og mer forundret hvor lite det egentlig er som skiller seil- og motorbåt. Det er bare en (1) kategori som er spesiell for seilbåter.

 

Kan hende at noen tråder er feilplassert men når men tenker etter så er det egentlig klart at bortsett fra 'pinnen' og 'hyssingene' (jeg gremmes når jeg ser slike betegnelse :nono:) så er det aller meste felles.

 

Synes det skal bli som det er. Hjelper sikkert også mot 'samlivsbrudd'  :seeya: mellom seilere og 'stinkpots'.

 

Andreas

 

(med en fortid fra begge kanter)

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

På min lille snekke hadde jeg bare en liten pumpe, kapasiteten på denne var 1900 l pr time. Dette klarte seg i masse vis på denne da den ikke tok inn mer enn 10 (ti) liter med vann i døgnet når den lå stille. Kontrolerte vanninntaket vet å koble fra pumpa i ett døgn. Ved bruk tok den inn litt mer. Problemet er ikke når de har trutnet, men før. Ved utsetting av en gammel trebåt så er det ikke til å unngå at vannet flommer inn i strie strømmer. Jeg allierte meg med en gårdbruker å lånte ei pumpe med stor kapasitet av han, denne pumpa var koblet på det vanlige strømnettet. Er en usikker på om hvordan båten er bør en i allefall ha 2 pumper, tenk om den ene streiker.

Når en trebåt tar inn vann så synker den, og etter hvert som nye bordganger som ikke er truttnet så øker hastigheten på vann inn i båten. Foresten greit å ha med seg litt hjelpemannskap også ved utsett av trebåter. Vi hadde mye morro ved å hjelpe hverandre på havna jeg ligger i allefall. Det er ikke unormalt med en våkenatt eller to ved utsetting av trebåt... Men er det helg, fint i været og god mat og drikke er det jo bare koselig......

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...