Jump to content

Lensepumpe


Suzuki

Recommended Posts

Forrige båt var en trebåt.  vil abselutt annbefale å ha 2 lensepumper. Husk pumpene skal kunne pumpe ut utrolig mye vann i tilfelle uhellet er ute.  Hva som trengs når dere setter ut båten før den trutner er bare et abeslutt minimum!!!!..  Jeg slo inn et bord rett under vannlinjen, men takket være 2 lensepumper med god kapasitet holde de båten flytende til redningsselskapet kom. Kom fra hendelsen uten noen skade inni båten , men med kun en lensepumpe hadde den ligget på havets bunn....   Så husk minst 2 lensepumper er min anbefaling...

 

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Oppdatering her :

hvorfor i huleste har stort sett alle små og middels store elektriske lensepumper ledninger på 20-30 cm. For meg som skal ha pumpa i kjølsvinet, betyr det at ledningene også må skjøtes i kjølsvinet. Selv med bruk av alskens vulketape, krympeslange og annet, ser jeg for meg et potensielt problem her..

 

Dessuten har jeg finni en skikkelig fin sak for oss med små kjølsvin ( dvs. stians fant den for meg.. )

Whale har en modell, Supersub.

Er bare 5,5 cm høy, tilkobles 3/4 slange. Malfix hadde denne på lager, til bra pris til og med..

 

Da blir den noe større RULE 1000 montert "portablet", dvs med en slakk i slange og ledning, ved vanninntrenging er det å fiske den fram fra plassen sin og starte den. Ved stor vannintrengning, startes den der den sitter, montert med bungee, under kjøkkenbenken. Regner med at er det hull, så kommer vannet lett til pumpene... ! Ingen ideel løsning, men min innerliner skaper endel begrensinger på hvor jeg kan plassere sånt. Den minste pumpa blir montert permanent, med nivåvakt og auto funksjon.

 

I tillegg kommer en PLASTIMO hånddreven lensepumpe, montert i festene til en eldre logg, bak i cockpit. Da er jeg snart bra dekket tror jeg.

 

Det mest gruale er å borre høl til gjennomføringene. Det er noe med å borre i et skrog altså...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Nå husker jeg ikke alt som ble skrevet, men jeg tillater meg å klippe inn mitt første innlegg:

 

Hadde sett meg ut WHALE TITAN, eller WHALE URICHIN. Ser imidlertid at bla.a MARITIM har en skikkelig bra pris på PLASTIMO pumpa. Denne "skrytes" det av at leveres til mange båtfabrikanter. Har noen erfaring med denne ?

 

MHV

Suzuki

Dette klarte jeg aldri å bringe på det rene.

Jeg var altså IKKE ute etter en diskusjon om hva som var best av elektriske og manuelle pumper, som påpekt en rekke ganger, men en sjekk om hvorvidt PLASTIMO pumpene var brukandes, da jeg syntes de virket mistenkelig billige..

 

Jeg kjøpte 2 stykken av PLASTIMO pumpen, og dette ser ut til å være svært brukbare manuelle lensepumper, prisen tatt i betraktning. Enkle å åpne, få deler og robust laget.

 

langtidstest følger, men først om lang tid...  :headbang:

 

Suzuki  - har jeg sett lyset ?

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

La meg prøve igjen.

GRATULERER med ny elektrisk lensepumpe. Du har sikkert en grunn til å kjøpe din elektriske lensepumpe.

Takk Lotus ! Dine utregninger på hvor mye vann jeg blir kvitt med en elektrisk lensepumpe, hjalp på avgjørelsen. Pumpe nr en er installert idag, nr 2 kommer ( forhåpentligvis ) i morra. Jeg får nå kapasitet på omlag 5450 liter / time. Synes det virker bra, eller hva ? ( jeg vet at kapasiteten er teoretisk, kan vel regne med omlag 2/3 av dette ?

 

En ting, må jeg ha 2 ulike utløp, eller kan jeg ta et større, kombinert med en Y-kobling, eller trenger man da tilbakeslagsventiler og annet ræl ? Vil jo ha det så begge pumpene kan kjøres samtidig, om det trengs.

 

Den første pumpa havna under kjøkkenbenken, der finnes de fleste gjennomføringene også..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

En ting, må jeg ha 2 ulike utløp, eller kan jeg ta et større, kombinert med en Y-kobling, eller trenger man da tilbakeslagsventiler og annet ræl ?

Hvis du kobler sammen to pumper med en Y på utløpet må du ha tilbakeslagslagsventiler, ja. På begge to. Enkelte pumper kan ha innebygget tilbakeslagsventil, men det tviler jeg på at du har på dine. Mer "ræl" enn det trenger du ikke.

 

Personlig er jeg for å gjøre sikkerhetssystemer så enkle som mulig. To tilbakeslagsventiler og totalt 7 slangeskjøter med mulighet for tilstopping og lekkasje er ikke akkurat med på å redusere kompleksitetsnivået.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

T- eller Y-kobling blir vel ett fett. En svanehals med så stor vertikal høyde at vannsøylen gir et større mottrykk enn trykkfallet gjennom slangen ut av båten - ja det kan vel fungere, men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan ha tilbakeslagsventil på begge slangene. Du kan forsåvidt ha svanehals på begge utløpene, men som sagt, hvorfor vil du det?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

T- eller Y-kobling blir vel ett fett. En svanehals med så stor vertikal høyde at vannsøylen gir et større mottrykk enn trykkfallet gjennom slangen ut av båten - ja det kan vel fungere, men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan ha tilbakeslagsventil på begge slangene. Du kan forsåvidt ha svanehals på begge utløpene, men som sagt, hvorfor vil du det?

Oppdatering av gammel tråd.

Valgte å borre flere ganger. Enkelt, greit og sikkert. Brukte chrommede gjennomføringer, nesten70 cm over vannflaten. Blei ganske så bra, synes jeg sjøl. ( reint ut SHINY )

 

Jeg vil sette inn ENDA en pumpe, da jeg ser hvor raskt en sånn kan tette seg, alskens skrot og ræl flyter frem og tetter hele maskineriet.

 

Lurer faktisk på å montere pumpa i en boks, drille en masse  hull i boksen, og tre ei damestrømpe utterpå. Dermed får jeg "dobbel" sikring mot tetting av pumpen.

For etter min mening, er det tetting av pumpen som er det store problemet..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Oppdatering av gammel tråd.

Valgte å borre flere ganger. Enkelt, greit og sikkert. Brukte chrommede gjennomføringer, nesten70 cm over vannflaten. Blei ganske så bra, synes jeg sjøl. ( reint ut SHINY )

 

Jeg vil sette inn ENDA en pumpe, da jeg ser hvor raskt en sånn kan tette seg, alskens skrot og ræl flyter frem og tetter hele maskineriet.

 

Lurer faktisk på å montere pumpa i en boks, drille en masse  hull i boksen, og tre ei damestrømpe utterpå. Dermed får jeg "dobbel" sikring mot tetting av pumpen.

For etter min mening, er det tetting av pumpen som er det store problemet..

Suzuki

For en tid siden gjorde jeg et expriment med "oljepølsa". Byttet ut denne med en engangsbleie, denne sugde opp mye veske, men etter en tid gikk denne i oppløsning og tettet pumpa med en geleaktig gørre. Jeg bruker samme patent i dag men legger bleien inni en strømpe og jeg har en meget billig "suger" som tar alt i kjølen............

 

I steden for en olje pølse som koster 100 lappen pr. stk. kan jeg nå få ca. 25 stk. for ca. 75,- + noen gamle strømpebukser eller knestrømper fra admiralen................

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Du finner sikkert en "billig" pumpe en eller annen plass. Min erfaring med "billigutstyr" er :nonod: Jeg lurer på om en septikpumpe med kvern til kr 1280,. er en god løsning for deg. Seatronic selger denne. Dette er en impellerbumpe som ikke skal tørrkjøres. Men den tåler det meste av dritt den suger opp uten å måtte bruke sil som selvsagt tetter seg etter kort tid. Den pumper ikke så fort, men den funker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...