Jump to content

Utvendig montering av vanlig TFT flat skjerm

silva

Recommended Posts

Jeg har planer om å montere en 17" flat skjerm på baksiden av styrehuset. Skjermen vil stå i le for den verste sjøsprøyten, men litt vil det være. Ser for meg å lage en ramme og montere skjermen inni denne og plexiglass ytterst. Skjermen skal brukes som kartplotter for å følge med på posisjon og avdrift under haling.

Hva tror dere; vil skjermen kunne vare en stund eller dø med en gang? Problemer som jeg ser for meg er kulde og fuktighet. Vil det være en god ide å ha en åpning i f.eks. bunn av rammen for å utligne temperaturforskjeller, eller bør rammen være helt tett. Andre forslag?

En 17" flatskjerm koster ca. 1500, det kan jeg avse, en dyr vannbeskyttet skjerm er ikke aktuelt i denne omgang.

Her er det jo flere ting en må passe på, skal den drives av 12 eller 220? Carputer.no selger isåfall omformere som kan nyttes. Det enkleste er jo gjerne en inverter da.

Hva med å lage en helt tett boks rundt, plexi og silikon. Eventuellt lufting via styrehuset. Disse kretskortene er normalt ikke like godt beskyttet så ett lag med ekstra lakk skader heller ikke, det kommer jo an på hvor avansert man skal gjøre det...

Her er det jo flere ting en må passe på, skal den drives av 12 eller 220? Carputer.no selger isåfall omformere som kan nyttes. Det enkleste er jo gjerne en inverter da.

Hva med å lage en helt tett boks rundt, plexi og silikon. Eventuellt lufting via styrehuset. Disse kretskortene er normalt ikke like godt beskyttet så ett lag med ekstra lakk skader heller ikke, det kommer jo an på hvor avansert man skal gjøre det...

Skjermen skal drives av 220v omformer. Strøm og signal er allerede lagt opp. Signal kommer fra VGA fra pc i styrehus, blir som en "repeater" for innvendig kartplotter. Alt dette er sjekket og ordnet.

Det er det praktiske rundt "skjerm-boksen" som står igjen. Det vil jo bli hull inn mot styrehuset, spørsmålet er om dette vil gi nok lufting. Tenkte på en helt tett boks, med silikon som du sier, men kanskje med en lufteåpning på bunn. Vil jo ikke ha en vanndam på bunn av "boksen", men dette blir kanskje ikke noe problem?

Har egentlig ikke så mye greie på det tekniske i dette, men reagerer litt på uttrykket "helt tett boks" som ombord i en båt er nesten håpløst å få til - med mindre du fyller den med en eller annen gass. Ville tro at en helt tett yttersjikt med lufting til/ fra styrhuset vil være veien å gå. Da får du en utfordring med kondens (spesiellt hvis du bruker båten om vinteren). Ville lagt meg på en løsning med "tett utad" men luft inn nederst (sliss) og luft ut øverst, via styrhuset.

I værste tilfelle vil en liten 60mm PC-vifte kunne holde glass-skapet fri for dugg. Hvordan elektronikken i skjermen vil reagere på denne ustskifting av mer og mindre fuktig luft - se, det vet jeg ikke. Genererer skjermen noe varme?

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Tror jeg ville gått for en helt tett boks med et par poser Silicagel i bunnen for å trekke til seg evt. kondens. Aller helst med vanlig glass, for klarest mulig sikt. Men plexiglass har jo den fordelen at det tåler mer, samt kan borres og skjæres med vanlig verktøy. Utfordringen består vel i å få dette 100% tett, samtidig som at det må kunne åpnes ved behov.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

En vanlig TFT skjerm produserer noe varme, og med en lufteslisse inn mot styrhuset nederst, og en øverst vil det muligens skape nok varme/luftbevegelse til å venteilsere boksen og hindre dugg, men jeg er ikke sikker. Skal du være helt sikker på å unngå dugg, ville jeg gjort som Lars sier lengre opp, brukt en liten pc vifte for å sette fart på ventilasjonen.

Jeg føler meg ikke sikker på at en 100% tett boks er veien å gå, da må man i så fall skru den sammen når den faktiske luftfuktigheten er meget lav, slik at man "fanger"minst mulig vann i lufta som er inne i boksen.. og den dagen en bitteliten dråpe sjøvann finner veien inn, da har du et problem :crazy:

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

En kombinasjon av en tett boks med en nippel med gore-tex membran høres ikke dumt ut. Volvo bruker denne løsningen for styreelektronikken for sine bilmotorer. Hvis du i tilegg legger i et par silica gel poser som du tørker regelmessig i stekovnen bør det nok være greit når det gjelder fuktighet. Du bør også sørge for å vibrasjonsdempe montasjen av skjermen. En standard PC skjerm er jo ikke akkurat konstruert for for de vibrasjonene en kan ha i et båtskrog.

Min største innvending mot denne løsningen er lesbarheten av skjermen, vil du i hele tatt se noe når du får sollys på skjermen? Det er jo derfor de bruker de dyre "daylight viewable" skjermene på ekkolodd og kartplottere. Du må i hvertfall montere en solskjerm over og på sidene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...