Jump to content

Yaesu VX-170 håndholdt VHF, erfaring?

bukt

Recommended Posts

2: Det er ikke noe problem å programere den, men en må ha tunga rett i munnen og vite hva en gjør.

3: Radioen vil adrig bli godkjent hverken som maritim VHF eller jaktradio (men det er en knakende god radio, også som maritim VHF ekstraradio.....)

Takk, dette sa i grunnen nok. :puke:

Eller kanskje omvendt ?

Her er altså alle mulgheter til stede for å forstyrre og ødelegge for den Maririme VHF tjenesten med slike apperater i omløp. :puke:

Jeg er glad disse apperatene ikke er godkjent for konsesjon i Norge.

Faktisk skulle jeg ønske det var forbudt å importere og selge slike VHF'er uten godkjenning, slik det var før.

Jeg skulle ønske Skipsrådet her på BP var såpass seriøse at de slettet hele denne tråden."

Den har ingenting på et seriøst Båtforum å gjøre.

Vi burde heller verne om en så viktig sak som den Maritime VHF tjenesten.

Synes faktisk dette er værre enn å diskutere C-map ECS som ikke er lov her på forumet.

Nei, få vekk dritten ! :smash:

Ja lurt å slette en tråd om et lovlig produkt i norge :wink:

Hei igjen

1: Beskrivelse av modifisering av radio er feil.

2: Det er ikke noe problem å programere den, men en må ha tunga rett i munnen og vite hva en gjør.

3: Radioen vil adrig bli godkjent hverken som maritim VHF eller jaktradio (men det er en knakende god radio, også som maritim VHF ekstraradio.....)

4: Kan vi ikke slette alle tråder om båter som kan kjøres for fort nærme land, som kan kjøres av personer som ikke er gamle nok osv. Nå er vi i gang alikevel....

Vennlig hilsen

Espen P

Vet den ikke vil bli godkjent som hoved vhf, er tenkt som en ekstra marine jollevhf og da er det praktisk å programere kanalene likt en marine vhf ang nødkanaler og overstyring etc for andres sikkerhet.

Enig med jolo.

Skjønner dårlig at man ikke kan forholde seg til det som er tillatt - når det sogar er mye enklere: Kjøpe maritim VHF håndholdt som er godkjent på de frekvenser man har konsesjon for. Prisene for mange ligger i områder 2000 - 2400 kroner.

Så du skjønner ikke at man ikke kan forholde seg til det som er lovligt :nonod: Disse er lovlige i Norge :smash: , men ikke til marin/jakt konsesjon.

Skal ha en ekstra vhf til jolle /båt 2 og til jakt og Sikring annet og da er dette det beste alternativ for meg i stedet for mange vhf`er

Og nokengang er ikke tråden min om denne er lovlig eller ikke men om hvordan denne radio er og evt hvordan et opsett på en marine er så jeg får denne til å virke mest likt en vanlig marine for andres sikkerhet med nødkanaler osv.

Markedskontroll av maritimt radioutstyr - 2004.

Markedskontroll av maritimt radioutstyr - 2005.

Markedskontroll av maritimt radioutstyr - 2006.

Radioinspeksjonen.

Hvorfor konsesjon?

Post- og teletilsynet måler bl.a. ønsket utstråling, immunitet, frekvensfeil, maksimal deviasjon og nabokanaleffekt. I tillegg sjekkes om produsenten har god og riktig dokumentasjon på radioutstyret.

En radio beregnet for radioamatørvirksomhet KAN ha andre tekniske krav enn proffesjonelle radioer.

Dette fordi radioamatørene har sine egne frekvensområder og er også de eneste som kan lage/bruke en radio som ikke er godkjent. Men de har sine regler å følge. Nettopp fordi de ikke skal forstyrre andre tjenester.

Forskrift om radioamatørlisens sier:

§ 6. Betinget generell radioutstyrstillatelse

Innehaver av radioamatørlisens tillates å besitte og ta i bruk radioutstyr som ikke omfattes av generell tillatelse gitt i lov om elektronisk kommunikasjon § 8-1 første ledd. Radioutstyrstillatelsen gjelder for radioamatørbruk i samsvar med krav i ITU-RR artikkel 25. Kravet gjelder ikke i nødsituasjoner, jf. ITU-RR artikkel 4.9.

Radioutstyr som ikke omfattes av generell tillatelse gitt i lov om elektronisk kommunikasjon § 8-1 første ledd, jf. forskrift 20. juni 2000 nr. 628 om EØS-krav til radio- og teleterminalutstyr, skal være innrettet og brukes slik at utstrålt effekt utenfor frekvenser angitt i § 5 er mindre enn 2,5 mikrowatt over 30 MHz og mindre enn 50 milliwatt under 30 MHz.

Det er enkelt å endre radioer til å sende på andre frekvenser enn de er laget for. De fleste radiosendere i VHF-området (amatør, politi, helseradio, taxi osv.) er laget slik at man ved hjelp av software kan endre kanaler.

Men hva hvis ingen hadde oppsikt med det, og det var opp til alle og enhver å kjøpe og bruke radio uten noen form for konsesjon eller opplæring? Tror ikke det er for ingenting at myndighetene lager forskrifter og må gi tillatelser for radiobruk.

bukt, jeg vil ikke angripe deg med lover og forskrifter, men prøver å forklare at det er tekniske forhold også som spiller inn. Hvis radioen ikke er satt opp riktig med duplex/simplex/effekt så KAN det bli problemer med at man forstyrrer andre. Dette slipper du å plages med dersom du kjøper en godkjent portabel VHF.

Og tror ikke det er forskjell på hoved-VHF og jolle-VHF i denne sammenheng.

mvh

Eirik (radioamatør og innehaver av VHF/SRC)

Jeg var først inne på å skrive noe mere utfyllende enn bare å koble mot "tillatt". Men det må være en grunn til at VX-170 ikke er tillatt brukt som maritim VHF- eller jaktradio. Og det kan fort ha negative konsekvenser. Les derfor nøye det som EiriTo skriver ovenfor.

Men: Det er ikke for "hvem som helst" å utvide sendefrekvensene på VX-170. Det må gjøres fysisk inngrep i radioen med å fjerne et par motstander. De er bare 1 mm store, så det er fort å ødelegge hele radioen.

Så du skjønner ikke at man ikke kan forholde seg til det som er lovligt :nonod: Disse er lovlige i Norge :smash: , men ikke til marin/jakt konsesjon.

Skal ha en ekstra vhf til jolle /båt 2 og til jakt og Sikring annet og da er dette det beste alternativ for meg i stedet for mange vhf`er

Og nokengang er ikke tråden min om denne er lovlig eller ikke men om hvordan denne radio er og evt hvordan et opsett på en marine er så jeg får denne til å virke mest likt en vanlig marine for andres sikkerhet med nødkanaler osv.

Fantastisk drittprat. Ta deg et VHF-kurs og ta lappen. Så kan du bruke hue ditt litt. Kanskje du skjønner at det er en grunn til dette lovverket rundt VHF.

Skulle jeg oppdage at du brukte en ulovlig VHF, ville jeg anmeldt deg på flekken! Jeg sa brukte, ikke eide.

Tilsynelatende tror at jeg de rådene du har fått her, var i den tro at du ville bruke denne lovlig.

Imotsatt fall burde denne tråden vært stengt. :smash:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Enig, nå burde dette Skipsrådet og Moderatorteamet her på Båtplassen vise seg oppgaven verdig, og stenge denne tråden.

Dette er apparater som faktisk er ulovlig å bruke som Maritim VHF.

Skipsrådet har etter hvert mistet ihverfall min respekt.

De virket mer opptatt av å modere innlegg som går imot deres egen overbevisning og ståsted i diskusjoner.

Enn å stoppe diskusjoner om ting som er ulovlig å bruke, og å importere til landet.

Direkte skuffende.

Jeg var først inne på å skrive noe mere utfyllende enn bare å koble mot "tillatt". Men det må være en grunn til at VX-170 ikke er tillatt brukt som maritim VHF- eller jaktradio. Og det kan fort ha negative konsekvenser. Les derfor nøye det som EiriTo skriver ovenfor.

Men: Det er ikke for "hvem som helst" å utvide sendefrekvensene på VX-170. Det må gjøres fysisk inngrep i radioen med å fjerne et par motstander. De er bare 1 mm store, så det er fort å ødelegge hele radioen.

Disse radioene kjøpes åpne, trenger ikke fjerne noen motstander :wink:

Fantastisk drittprat. Ta deg et VHF-kurs og ta lappen. Så kan du bruke hue ditt litt. Kanskje du skjønner at det er en grunn til dette lovverket rundt VHF.

Skulle jeg oppdage at du brukte en ulovlig VHF, ville jeg anmeldt deg på flekken! Jeg sa brukte, ikke eide.

Tilsynelatende tror at jeg de rådene du har fått her, var i den tro at du ville bruke denne lovlig.

Imotsatt fall burde denne tråden vært stengt. :smash:

Jeg skal ta vhf lappen på hovedapparat så det er ikke et tema å ikke inneha konsesjon og ordinær marine vhf.

Og til dere som ikke kan lese så har jeg ikke sagt at jeg skal prate dupilex osv, er intresert i hvordan oppsettet er på marine vhf så jeg får lagt inn riktige nødkanaler som overstyrer annen kanalbruk til lytting hvis noen er ute i nød og jeg er i nærheten

Og til dere som er så imot å benytte en ikke marin radio til lytting med mulighet for sending så kan dere fort få et annet syn på saken hvis dere en dag reddes av en ikke konsesjonsradio, da eier har den i stedet for diverse radioer til forskjelligt bruk :wink:

Du må være hjertelig velkommen til å anmelde meg , ingen er skadd av noen anmeldelser nå og da :wink:

Enig, nå burde dette Skipsrådet og Moderatorteamet her på Båtplassen vise seg oppgaven verdig, og stenge denne tråden.

Dette er apparater som faktisk er ulovlig å bruke som Maritim VHF.

Skipsrådet har etter hvert mistet ihverfall min respekt.

De virket mer opptatt av å modere innlegg som går imot deres egen overbevisning og ståsted i diskusjoner.

Enn å stoppe diskusjoner om ting som er ulovlig å bruke, og å importere til landet.

Direkte skuffende.

Denne radioen er IKKE ulovlig å importere nok engang fåes kjøpt lovlig i butikker i Norge

Og til dere som er så imot å benytte en ikke marin radio til lytting med mulighet for sending så kan dere fort få et annet syn på saken hvis dere en dag reddes av en ikke konsesjonsradio, da eier har den i stedet for diverse radioer til forskjelligt bruk :wink:

Mulig hue ditt er for lite til å skjønne at noen her prøver å fortelle deg at det fancy apparatet ditt kan forstyrre nødtrafikk!! Det er nok dustehuer der ute som både blokkerer og forstyrrer.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Det kunne først ikke falle meg inn at du (bukt) tenkte å gå på lufta maritimt uten å inneha VHF-sertifikatet. For å unngå kaos, er det viktig å vite om frekvenser, regler og prosedyrer. Det lærer du på et maritimt VHF-kurs, og da vil du også få svar på spørsmålene dine.

Det er ikke ulovlig å eie en hvilken som helst tranceiver (radiosender/-mottaker). For bruk i Norge må man imidlertid følge bestemmelser i norske regler og forskrifter.

Det er imidlertid ikke tillatt å markedsføre/selge radiosender/-mottaker i Norge for noe annet enn det den er godkjent for.

Mulig hue ditt er for lite til å skjønne at noen her prøver å fortelle deg at det fancy apparatet ditt kan forstyrre nødtrafikk!! Det er nok dustehuer der ute som både blokkerer og forstyrrer.

Det fancye apparatet forstyrrer ikke nødtrafikk når det står i passiv lyttemodus og evt slår/overstyres inn på nødkanal hvis denne brukes av annen sender, og hva hodestørrelse angår er nok ikke ditt noe særligt større hvis du ikke skjønner det :wink:

Redigert av bukt (see edit history)

Hej bukt

förstår det som att du gillar radio........ :smiley:

les EiroTo inlegg #30

som radioamatör kan du bruke nesten vilket slags radio som helst....färdigprodusert eller

hjemmesnikkret......... men man måste hålla sig på amatörfrekvenserna o följa en del

enkla regler. bla måste du ha amatörsertifikat.

Maritima frekvenser gäller andra regler o krav.

både på utrustning og sertifikat.

på maritim VHF så måste du ha minst ett SRC

jag vet att din Yeasu er en fin radio, inget tvivel, men jag tror inte man kan få en sådan godkänd som marin-VHF eftersom det ställs en del praktiska krav på just marinradio!

det beste er o följa dessa regler, med experimenterande på marinbanden riskerar du att

försämra villkoren för både oss båtfolk og även för radioamatörerna!

lyssna kan du göra men send ikke .....sen om du gillar radio bli radioamatör !!! :smiley:

Gunga Din

ROC/LRC og sen ett år tilbake även radioamatör

(ROC=proffsvarianten av SRC, GOC=proffsvarianten av LRC)

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...