hifo Startet 4.Januar.2007 Del på Facebook Startet 4.Januar.2007 hei.. skal ha ut motoren i båten ,og skjære meg ned i rammevangene (plast) for å få motoren lenger ned i kjølen.. der er to vanger på ca 30 cm høyde. må nok skjære de ned til ca 15 cm. blir vel 1 m i lengeretningen.. vangene er hole. hva kan jeg bruke til å forsterke det som blir igjen av vangene.. alle svar mottas med takk.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Powerline Svart 6.Januar.2007 Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 Hei. Eg gjorde ein jobb som ligna for ei stund tilbake. Eg valgte då å skjære vekk heile det gamle fundamentet, køpte vinkeljern og støype desse inn i skroget. Selfølgelig mykje slipearbeid og støv, men resultatet blei kanon. Du skreiv ikkje kvifor du skal senke motor, men regnar med du er klar over at dersom motoren blir lavare må du også forandre linja på akselen. Lukke til! Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 6.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 det er på grunn av linja på akselen ,jeg må senke motoren. hvilken båttype gjorde du det på.? hvilken dimensjon var vinkeljerna, og lengden du gjorde dette??? hva var høyden på dine vanger før og etter jobben?? takk Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Svart 7.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2007 gir meg ikke.. alles synspunkter mottas med takk.. er sikker på at noen der ute har noen synspunkter på dette .. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
avsluttet Svart 7.Januar.2007 Del på Facebook Svart 7.Januar.2007 (redigert) slik ser det ut hos meg bortsett fra at jeg har fått nye motorlabber. -tror "vinkeljærnene" er i aluminium??. Vet for øyeblikket ikke dimensjonen på dem, men de kunne vært litt større. Redigert 7.Januar.2007 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 7.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2007 takk for bilde .. lettere å forklare mitt problem ut ifra det.... den rammen som vinkeljernet er festet i , det er den jeg må minst halvere høyden på. pga motoren min er ca 1,5 m bred. og vangene er ca 1 m ifra hverandre .. så jeg må skjære ned i vangene ,for å få motoren lenger ned.. det jeg da lurer på , er , hva kan jeg forsterke det som blir igjen av vangen for at den skal bli tilsvarende sterk som orginalen??? mine vanger er like dine, bare dobbelt så brede.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
avsluttet Svart 7.Januar.2007 Del på Facebook Svart 7.Januar.2007 det virker som et omfattende og vanskelig prosjekt. Står det tvergående ribber inntil vangene og ut mot skrogsidene? PS uten at jeg vet så mye om det, men hvis du kutter ned i vangen kan det kanskje være lurt å unngå skarpe hjørner som kan bli en fremtidig bruddanvisning for sprekkdannelser. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 7.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2007 der er tverrgående vanger ca 1 m foran og en vange 1 m bak stedet jeg hadde tenkt å senke.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
rogeri Svart 7.Januar.2007 Del på Facebook Svart 7.Januar.2007 Hei Hifo! Som du selv tydeligvis er klar over, så er dette vitale deler som har med styrke og stivhet i skroget å gjøre! Tenke deg til den belastning disse vangene opptar når båt og motor stanger og skaller i motsjø og med meterhøye fall i bølgedaler. Motor m /gear er kanskje nærmere tonnet i vekt.!!????? La meg si det slik: Jeg ville ikke rørt vangene før jeg har hatt kyndige og ansvarlige fagfolk ombord, allerhelst gjort dette i samråd med konstruktør eller verft. Å sette slike konsulentoppdrag ut på "høring" her på båtplassen er neppe så lurt selv om det nok sikkert er de som har nødvendig kompetanse her! De som evnt. har den kompetansen holder viselig kjeft da de vet at dette kan få fatale følger!!! Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 7.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2007 ja , er skeptisk til jobben .. men hvis jeg forsterker det som blir igjen av vangen, tilsvarende styrke som den orginale ,er det vel ikke noen fare.. derfor er jeg ute etter synspunkter \tips om åssen jeg kan gjøre det på en trygg måte.. fabrikken er lagt ned for lenge siden. det er en hifo 970 30 fot cabincruiser. motoren er veldig tung . mellom 1100 og 1500 kg . glad for å høre ditt synspunkt rogeri. men vi vet vel ikke om de med kompetanse holder kjeft fordi de vet at det kan få fatale følger.. det ville vel være bedre for de å gi beste mulig råd og tips, enn å la noen gjøre noe som kan få fatale følger. jeg ville selv ivertfall tenkt slik.. og selvsagt som du , advare på det sterkeste mot å utføre sånt inngrep, hvis det er det de mener.... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
avsluttet Svart 7.Januar.2007 Del på Facebook Svart 7.Januar.2007 Vangen er kanskje som en omvendt "U" med luft inni. Hva med å skjære bort flatene inn til motoren, og "toppen" for så å støpe ett vinkeljærn inntill den flaten som er igjen. ...og la vinkeljærnet gå gjennom motorommet i hele sin lengde. Skulle tro det ble noe lignende som "powerline" har gjort tidligere? Veldig spennende prosjekt dette, er også enig med rogeri at det er viktig med skikkelig konsultasjon med et verft. Håper å høre hva du kommer til, ihvertfall hvis du plastrer inn ny propellhylse. Det vil være interresant å vite hvordan erfaringer du får med det. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 7.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2007 propellhylsa er søpt inn på ny for 8 mnd siden .. hadde ute propelakselen og rettet vinkelen på den iforhold til vannflaten.. tror propellakselen helte ca 35 grader ned. nå er den rettet ut til ca 20 grader . var pga fart jeg gjorde dette.. og ved fullt på drag bare løftet den bakenden på båten... senket motoren så mye jeg kunne i bakkant for å komme ned til propellhylsa , men der er to ledd ut av gearet og dette ble gjort på øye mål, så det ble for stor vinkel på leddene..... derfor må jeg lenger ned med motoren for å kunne ha en holdbar leddkobling til propellakselhylsa.. jobben med hylsa var grei den. skar ut den gamle med drill og sag. fikk en jeg kjenner til å støpe den fast i en bedre vinkel .. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sabeltann Svart 7.Januar.2007 Del på Facebook Svart 7.Januar.2007 HEi Hifo, enig med de som sier at VÆR forsiktig med og sage i motor fester.. Ser at du har en veldig spesiell og TUNG motor....hva med heller og finne en vanligere og lettere motor og sette inn? TD60/70 maskiner finnes det vel endel av rundt om kring. Skal vel heller ikke se bort ifra at du får ekstra fart utav det og...lettere båt =mere fart? (samt at du har bedre vinkel og nå...) Eller en V8 diesel dyr? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2007 hehe.. enig at en ny motor hadde vært tingen. men begynner å komme opp i smertegrensen ang påkost på denne båten.. + motoren sviver som ei klokke ,ikke røyk, går billig, men jeg vet at den aldri skulle vært i noen båt pga størrelse les bredde og vekt.. dette er en liggende bussmotor volvo hd 100. fra 70 tallet en plass. 6 syl 10000 ccm Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Høvdingen Svart 8.Januar.2007 Del på Facebook Svart 8.Januar.2007 Av og til må man stoppe opp og spørre hvor er jeg og hvor skal jeg. Hvis motor passer så dårlig til båten - så er det for mye usikkerhet rundt ombyggingen. Hva med å finne ny motor til båten og ny båt til motoren Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 8.Januar.2007 Del på Facebook Svart 8.Januar.2007 Har en TMD 70 B motor i min Hifo. Baler med det samme problemet som deg. Det jeg har gjort er å fjerne de gamle festene, flytte motoren bakover i motor rommet. Det gjenstår å støpe fast akslingen+++++++. Den motoren går fint ned i mellom disse vangene du har tenkt å kutte i. Det du også må ta i betraktning hvis du halverer disse vangene, og støper fast et vinkeljern dem , er at de blir ustabile sideveis, eller hvis båten går i stampesjø så vil vel tyngden av motoren trekke toppen av vangene inn mot midten. Jeg vil ikke ha kuttet i det som er med på å holde båten noenlunde stiv. Kan vel nesten sammenlignes med å fjerne bæreveggen i huset, og vente på en snørik vinter. Det går en stund, men vet ikke hvor lenge. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Januar.2007 Del på Facebook Svart 8.Januar.2007 Hifo, hvor mange HK er det i motoren din, og hvor stor fart regner du med å få? Kjenner ikke til Hifo, men hvis det er et halvplanerskrog så er det ganske mye vann som må flyttes med en motor som veier godt over tonnet... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
hifo Svart 8.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2007 hyggelig gjensyn wicma.. mine braketter blir festet på utsiden av vangene., de er aldeles bærende ,men det er jo derfor jeg rådfører meg her .. har sett veldig mye fornuftig synsing her inne... tenkte at når de er ferdig kuttet ville jeg legge i en lang bjælke av ett eller annet og støpt masse inni og selvsagt laget et nytt tak på vangen.. er selv temmelig sikker på at dette lar seg gjøre , men tør ikke gjøre det ut av mitt eget hode.. merker vel en viss skepsis her hos dere på baatplassen . og hvis det ikke kommer kommer noen positive innlegg før dette emne ligger død. lar jeg det jo være. ivar det er 240 hk i den. forventet fart er ca 13 på max etter at jeg har flyttet varmtvannstank og batterier baki pga tyngde fordeling. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sabeltann Svart 8.Januar.2007 Del på Facebook Svart 8.Januar.2007 (redigert) Vet jeg legger meg litt oppi dine saker nå Hifo..gi lyd om du ikke liker det så legger jeg av umiddelbart. Er kun velment fra min side! Har selv jobbet lenge med ombygnignen av mitt motorrom i mørebasen..var oprinnelig en 49hk perkins, ville ha en 81hk perkins.. målte og styrte, regnet økonomi. Endte opp med og bruke 140`på en brukt yanmar 120hk(inkl deler/montasje)..har ikke tregt EN dag. det var 140`ekstra på huset det! men vi lever en gang....hvorfor? fordi en ombyging ville bli amatør utført av meg og en motorkyndig... men ville blitt endel halv åtte løsninger...Kostnad tja fort en 70` med alt... Nå har jeg en båt som er overmotorisert(for mye hk) men har ny aksling, ny propell, nye instrumenter, nytt gear, nyere motor, ny eksos..kort og godt båten er i bunn og grunn rent teknisk en 2000 modell ikke en 1978modell. og den fyker går for fort for skroget til tider...blir veldig rank! men jeg har masse krefter og durer rett frem i friskbris! båten hiver seg over bølgene..det er HERLIG! Jeg ser økonomibiten i det HIFO men jeg tror du og familien og ikke minst båten vil bli MEGET mere fornøyd med en vanlig rett opp og ned motor. Hva tror dere en 180/212 hk ford vil kunne gi av fart i denne båten? Disse kan du få rimelig og det er etter det jeg forstår GODE motorer...mye deler tilgjengelig. En Wiking 28 fyker avgårde med en slik(dog helplaner), om du klarer 12-13 marsj knop så må jo det være topp..ser i erfarings databasen at det er en tilsvarende din med td70 fart optil 15knop? Eller en td70 som du får satt så langt bak som mulig....smalmotor så kansje får du den lengre ned bakover? tror du vil bruke masse tid på og senke denne motoren...tid jeg vil anbefale deg og bruke på ny brukt motor istede..... Redigert 8.Januar.2007 av Sabeltann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sotra Svart 8.Januar.2007 Del på Facebook Svart 8.Januar.2007 hehe.. enig at en ny motor hadde vært tingen. men begynner å komme opp i smertegrensen ang påkost på denne båten.. + motoren sviver som ei klokke ,ikke røyk, går billig, men jeg vet at den aldri skulle vært i noen båt pga størrelse les bredde og vekt.. dette er en liggende bussmotor volvo hd 100. fra 70 tallet en plass. 6 syl 10000 ccm Kjempe motor, varer evig med det rette stellet. Hvor mye må du ta av vangene for å få plass, og hvor mye høyde har du igjen på yttersiden av vangene "mot skroget" Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 8.Januar.2007 Del på Facebook Svart 8.Januar.2007 Hei Hifo! Forstår det slik at hele operasjonen skyldes at du ønsker en mindre vinkel på akslingen i forhold til vannlinjen. Mest pga fart. Etter det jeg kan se, har Wicma flyttet sin motor lenger akterover, med dertil større vinkel i forhold til horisontalplanet. Altså det motsatte av det du ønsker å oppnå. Er dette samme typer båter?? Kanskje effekten for ditt vedkommende hadde blitt større ved et annet gear(utveksling), eller propell?? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 8.Januar.2007 Del på Facebook Svart 8.Januar.2007 Hva med vinkelgir? Da kan du jo sette motoren så lagt bak som du vil... Mange Halcoer med Ford-Sabb har dette... Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 8.Januar.2007 Del på Facebook Svart 8.Januar.2007 Hei Hifo! Forstår det slik at hele operasjonen skyldes at du ønsker en mindre vinkel på akslingen i forhold til vannlinjen. Mest pga fart. Etter det jeg kan se, har Wicma flyttet sin motor lenger akterover, med dertil større vinkel i forhold til horisontalplanet. Altså det motsatte av det du ønsker å oppnå. Er dette samme typer båter?? Kanskje effekten for ditt vedkommende hadde blitt større ved et annet gear(utveksling), eller propell?? Samme båt, akslingen er også flyttet lenger bakover. motoren er også senket så langt ned i båten som det er mulig. satser på å få en aksel vinkel godt under 20°. Her er et bilde av min båt. Bilde er tatt ved fult pådrag ( VP TMD 70 B 190hk), farten er ca 9,5kn. Båten burde prester bedre en det, derfor startet jeg mitt motor flytte prosjekt. Ved fjerning av 450kg ballast som var helt akter, gikk båten ca 13,5kn. Til Hifo Turboen på min motor ( som er i bakkant av blokka) står ca 5 til 10 cm i fra skottet til akterkabinen, det vil si at gearet kommer til og bli ommsluttet av trappen ned til aktekabinen. Skal se om en dag i denne uken om jeg kan få tatt et bilde eller to i fra motor rommet. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2007 (redigert) ja gjør det wicma.. skulle vært bort til deg en tur i vinter , men det har ikke helt passet enda. forstår hvor du har motoren da. jeg har en annen tråd her ang kjededrift.. da ville jeg hatt min like langt bak som din er nå.. med ledd drift er det sjangseløst å få den så langt bak. v gear hadde vært tingen. men ser føre med veeldig mye arb dvs få tak i gear kasse med rette utv. tilpasse til min motor, og snu motoren på nye motorfester lenger bak.. men hadde helt sikkert vært ypperlig i sånn en båt. Redigert 8.Januar.2007 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Svart 8.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2007 sabeltann . aldeles enig med deg .men i nåværende situasjon er ikke din løsning noe for meg. men har kikket på finn etter passlige motorer, det dukker stadig opp noe mellom 20 -40 lapper. ca 200 hk. men er så vannvittig redd for å kjøpe meg enda mere arb.. har en stygg uvanemed å gjøre det . vil heller prøve å fikse \sette i stand alt jeg har. så sotra .. må minst halvparten av vangen . tipper det kunne bli en 10 cm høyde på utsiden mot skroget Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.