Jump to content

forsterke rammevange i båt

hifo

Recommended Posts

motor_i_Hifo_003.Jpg

motor_i_Hifo_002.Jpg

Her er et par bilder av mine motorfester.

Det er tatt ut litt av rammevangen for å få plass til motorlabbene, som det fremgår av bilde er rammevangen støpt oppigjen på nytt der det er skåret.

Selve motorfestene er lager av kryssfiner som er lagt i bunnen av båten, stablet opp i riktig høyde, deretter støpt fast i bunn og rammevange.

Forhåpentlig har de så stort areal at de ikke vil vri seg nevneverdig i sjøgang.

• 2 uker senere...
hyggelig gjensyn wicma.. mine braketter blir festet på utsiden av vangene., de er aldeles bærende ,men det er jo derfor jeg rådfører meg her .. har sett veldig mye fornuftig synsing her inne... tenkte at når de er ferdig kuttet ville jeg legge i en lang bjælke av ett eller annet og støpt masse inni og selvsagt laget et nytt tak på vangen.. er selv temmelig sikker på at dette lar seg gjøre , men tør ikke gjøre det ut av mitt eget hode.. merker vel en viss skepsis her hos dere på baatplassen . og hvis det ikke kommer kommer noen positive innlegg før dette emne ligger død. lar jeg det jo være. ivar det er 240 hk i den. forventet fart er ca 13 på max etter at jeg har flyttet varmtvannstank og batterier baki pga tyngde fordeling.

Stol på hodet ditt du og gjør det på denne måten. Kan forklare nærmere på im hvis inntresant

takker sotra.,. har sendt im.. og wicma , jeg trodde denne tråden døde , så jeg fikk ikke sett bildene før nå. ser du har samme leddene som meg. tror du har motor og gear ca 50 cm lenger bak enn min.. tror ut ifra bildene at min propellhylse står montert lenger ned enn din. du skulle vel ikke ha bilde av det også ?? hvor stor propell har du ? min er 21 " 4 blad. og det er ca 5 cm klaring mellom propell og skrog.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

motor_i_Hifo_004.Jpg

Vet ikke om det om det er dette bildet du spør etter. Propellen min er omtrent lik din i størreøse. Der som det er skåret vekk i tverrbjelken kommer det et syrefast U-jern som går helt ut til rammevangene. propellen kommer til å flukte omtrent med akterenden på båten, dette for å holde akslingens vinkel minst mulig.

Rortet blir flyttet ut på akterspeilet.

Hvorfor tar du ikke å fjerner hele det gamle greiene?

Og så henger du motoren i tre kjettingtaljer nøyaktig der du vil den skal være.

Og så bygger du et fundament under festene av Divinycell H130 slik at det er 20 mm. klaring mellom toppen av Div'en og festene.

Motoren fjernes, 5 mm. stål freses ned i Div'en og festes med limsparkel der du skal skru.

Sparkl opp alle hulkiler og rund alle hjørner.

Laminer in med en 12-15 mm. glassfiber.

Sett motoren tilbake, og bor og gjeng ned i glassfiber og stål.

Blir så fint så.

Tja, hvorfor gjorde du ikke det?

Tradisjonstenking kanskje.

Det er liksom opplest og vedtatt at innlaminert råtnende ved skal brukes.

Metoden brukes mye ved bygging av større fartøy og one-off's hvor det ikke er former til fundament.

Og ved å bruke kjettingtaljene kan du ta god tid til å tilpasse uten å måtte fly opp og ned og måle hele tiden.

Nåja, råtnende ved har jeg ikke da. Førsteklasses stålprofiler ble fasiten min.

Uansett - jekketaljer kan jeg neppe bruke. Men en A ramme, med strekkfisker av 20mmgjengestag på hver side hadde nok blitt løsningen min. En sånn ramme foran og en annen bak på motoren, hadde vært tilstrekkelig.

Finnes forresten gjengestag i fingjenger ?

Suzuki

No boat needed..

ikke lett det med en motor på denne størrelsen.. 11 - 1400 kg. må bygge ett vannvittig reisverk for taljene isåfall... men du tar ikke tak i problemet mitt da.. jeg må som sagt fjerne minst halvparten av rammevangene under motoren for åfå den langt nok ned.. da er problemet mitt hvordan forsterke vangene tilsvarende org styrke.. wicma . jøss inntressant bilde dette... min hylse er jo montert rett under det bakerste drivleddet ditt.. altså nedi kjølen.. er hylsa di støpt fast enda?? er det ikke bare tynt gulv der di hylse er\kommer ??

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...