Jump to content

Spørsmål ang. diselmotor

Haakon

Recommended Posts

Hallo folkens, er en novise ang. båt, men lurer på hvorfor båtmotoren ryker når den er kald, har en Ford-Sabb 2728TIM, mens bilmotoren Volvo V70 2.5 TDI -99mod aldri ryker når den er kald, uansett hvor kaldt det er, er det noen som kan forklare meg forskjellen.

Spm. 2 Båtmotoren min er for kald på tomgang dvs. 40 grader, ligger på 80 grader ved marsjfart, men slakker jeg ned går tempen raskt ned til 40 grader igjen. Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan "holde bedre på varmen" på denne motoren.

Spm. 3 Motoren står i en Fjord 880, er det noen som vet spesifikasjonene på orginal propellen som stå på disse båtene med overnemte motoren.

Dette ble en del masing, men en plass må en no begynne for å tilegne seg kunnskap om båt. :blush:

Jeg prøver meg på spørsmål 2.

Noen motorer lever så på grensen at båtmotorvariantens kjølesystem lages slik at det ikke oppstår hetetokter på full guffe. På lav guffe er det da alt for mye gjennomstrømning, og du får en kald motor. Min kamerat har en gammel ford på ca 200 hester. Bruker han noe særlig mer enn 5 minutter på tomgang når de legger til, er alt vannet i varmtvannstanken hans bare pisslunket. Bytte termostaten? Nei, ingen hjelp.

Lotus

Verden har gått videre siden Ford 27-serien ble laget, og det skal vi være glad for, selv om denne motoren er en sliter som har tjent mange eiere trofast i tusenvis av timer.  Forden har et høyst mekanisk innsprøytningssystem der lite er gjort vedrørende røykbegrensning.  TDI-motoren i V-70en har elektronisk styrt innsprøytning, der forurensing, røykbegrensing og optimal forbrenning er vektlagt.  Nå er det dermed ikke sagt at røyken du har er normal, det spørs litt hvilken farge røyken har, er den grå, svart hvit eller blå; alle farger kan forekomme og har forskjellig årsak.   Det faktum at motoren din går for kald, kan i seg selv forårsake dårlig forbrenning og røyk.  Gitt at røyken din skyldes dieselsystemet, kan du levere inn dysene på et dieselverksted for å få dem sjekka, dieselpumpa likeså.  Ta en prat med Sabb diesel i Bergen, de kan sikkert gi deg svar på alle spørsmålene dine, også vedr propell på Fjord 880

Hei.  Ved tilkobling av utstyr er det viktig å holde yttre og innerste krets adskilt hele tiden. Dvs. at det er thermostaten som skal styre temperaturen. Dvs. at slangene til og fra varmtvannstank og varmeapparat går bare innerste krets. Hvis vannet på tanken er oppvarmet og varmeapparatet er av, og thermostaten er i orden og slangene er koblet slik at ikke det varme vannet får komme "ut", utenom thermostaten, skulle temperaturen holde seg oppe på tomgang. ?

Ang spm 2. Dette kjøper jeg ikke at det bare må aksepteres.

Lukker termostaten, så går vannet kunn en intern loop inne i blokka (med mindre det er noe fix fakseri)

Størrelsen på resten av kjølesystemet skall da ikke ha noen innvirkning.

For kaldt brennkammer fører til grå røyk, dette er vel ganske standard på eldre båtmotorer (noe blåskjær også da)

Mulig jeg tar feil, men jeg mener da å ha rett  :lol:

Støtter forøvrig Jonas sitt utspill  :sailing:

:lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...