Jump to content

Hvordan virker et selvlensesystem på båt i ro?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Broderen har nylig fått seg hytte, og har tenkt å kjøpe seg en landstedsbåt, og regner med at det blir en Askeladden. Da dette er på vestlandet og det pga. jobb kan bli uker mellom bruk, har han ønske om en selvlensende båt. Men dette forstår jeg ikke. Hvordan fungerer dette for en båt som ligger i ro, og regnet bøtter ned i uker i trekk? Det Askeladden skriver, sier meg ingenting.

• Alle ASKELADDEN modellene som produseres idag er selvlensende for regnvann og sjøsprøyt. Selvlensing krever mindre tilsyn og øker bruksgleden.
  • ASKELADDEN båtene er selvlensende både når den ligger i ro, og under drift.
  • ASKELADDEN har også manuell stengeventil til bruk ved ekstra stor last ombord.
  • Selvlensingssystemet drives uten bruk av pumpe og tilbakeslagsventil.
  • En selvlensende ASKELADDEN har full innvendig fribordshøyde.

Lars H.smoky_anima1.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Svaret er ganske enkelt at den innvendige dørken ligger høyere enn vann(/sjø-)speilet ved stille sjø. Normalt kan det vel være ca 5 cm høyere dørk enn aktuell vannlinje.

Dersom du laster ned båten slik at den synker mer enn høydeforskjellen, kan man skru inn plugger slik at vannet ikke renner inn.

Dette funker fint og greitt inntil det legger seg løv eller annet rusk som tetter dreneringsslangen.

:-) steinar

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...