Jump to content

Undervannsfotografering

Frivakten

Recommended Posts

Bare synd undervannshus er relativt dyre! :diving:

Har sjøl Canon kamera og undervannshus som kan brukes ned til 4 m dyp. Dessverre er prisen såpass stiv, at jeg neppe hadde kjøpt dette om jeg ikke også hadde hatt bruk for det i jobbsammenheng.

For oss som bare fridykker uten annet utstur enn maske, svømmeføtter og litt bly, greier det seg lenge med undervannshus som er tett ned til 4 meter. Mye artig å se, og å ta bilder av der også!

a'mor

Jeg er ingen ekspert på UV fotografering - langt der i fra. Men jeg har i alle fall eksperimentert litt i 3 somre nå selv om jeg bare snorkler og ikke dykker dypere med flaske. Jeg bruker maske, snorkel, svømmeføtter - samt noen ganger også en liten undervannsscooter (Seadoo). Våtdrakt er forresten VELDIG kjekt å ha på Sunnmøre coooold.gif

Jeg kjøpte før jul nytt 10Mpix digital speilreflekskamera, men har likevel beholdt mitt 3 år gamle Olympus C750 ultra zoom med 4 Mpix og 10X optisk zoom. Årsaken til at jeg også beholder Olympus'en er nettopp det PT-018 undervannshuset

CA_AC_UW_PT-018-front_m.jpg

....jeg kjøpte til dette kameraet (OLYMPUS PT-018 UNDERWATER HOUSING FOR C750, C740). Det undervannshuset gikk på slutten for helt ned i $155 som slett ikke er så ille pris for et slikt produkt synes jeg. Jeg betalte litt mer, ca 1700 kroner til sammen, den gangen jeg kjøpte det. Etterfølgeren til PT-018 er PT-022 til Olympus C760, C765 og C770. Men her er prisen fremdeles oppe på 2250 kr.

Begge disse undervannshusene klarer ned til 40 m dyp og lar deg betjene absolutt alle funksjonene på kamera (power av/på, zoom, blitz opp/ned, skifte mellom automatikk og manuell, justere ISO, kompensere på lysstyrken osv osv).

Legger til slutt ved noen få av de maaaaange UV bildene det har blitt de siste tre somrene :yesnod:

Bildene er kraftig redusert fra 2288 pix i bredden til kun 572 og med litt jpg-kompresjon for å få lastet opp her.

Krabbefar:

Krabbe17Redusert.jpg

En stim med ganske stor Sil:

Silstim10Redusert.jpg

En stim med små Sil:

Silstim12Redusert.jpg

...fins det eventuelt til alle moderne kameraer.....?

Du spør vel ikke meg, men undervanshus får du til de aller fleste moderne kameraer. Sjekk kameraet ditt på dets hjemmesider og eBay. Stoore prisvariasjoner. Har akkurat kjøpt ett på eBay til Canon Ixus 800 IS til ca 100 pund.

Det er også en universal pose til å putte hele kameraet inn i. Deretter låses posen og den er vanntett ned til 2-3 meter. Da kan du bruke nesten alle slags kameraer under vann. Den posen koster 150-200 kr tror jeg.

Bruke det i Thailand for ett år siden og kameraet virker ennå.

Hei Helge det huset som du har kjøpt er det et slags "cover" som du putter et vanlig speilrefleks kamera inni?

fins det eventuelt til alle moderne kameraer?

De UV husene som leverer mest ytelse (antall meter dybde, om man kan betjene alle kameraets funksjoner) er gjerne kameramodell spesifikt tilpassede UV hus. Olympus som jeg kjenner best til mht UV hus har slike til mange av sine kameraer. Noen av de andre kamerafabrikantene har også det. Jeg har foreløpig ikke undersøkt så mye selv mht UV hus for speilreflekskamera, men antar at dette er enda dyrere (proffere). Universal UV hus som kan brukes til flere forskjellige type fotoapparat fungerer sikkert greit til sitt bruk det også. Her skal en nok imidlertid ikke forvente at de tåler mange meter dybde og/eller at man kan betjene alle funksjoner på kameraet. Enkelte av disse er nok heller ikke så solide og varige mht levetid.

Her kan du som eksempel se mange forskjellige varianter av Olympus sine UV hus.

Jeg har foreløpig ikke undersøkt så mye selv mht UV hus for speilreflekskamera, men antar at dette er enda dyrere (proffere).

Har tilgjengelig et Nikon D40 digitalt speilrefleks i jobbsammenheng (og privat...). Noen andre som har det kameraet og event. har info om tilbebør som UV-hus ?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...