Jump to content

Musikk ombord - nattestid over havet

roaldbj

Recommended Posts

Stimulert av en dialog som går i en annen tråd synes jeg det kan være fint å få innspill til musikk som kan spilles ombord.

Jeg har en særlig forkjærlighet for å spille musikk på overdekket mens jeg kjører om natten i godt vær på Kattegatt på vei fra/ til Tyskland.

Da er livet herlig.

Jeg fikk flotte innspill i denne kommentaren:

Jens_P skrev:
Her er 30 sek. smakebit: http://www.adiemus.f2s.com/sound/adiemus.ram

Hente fra FAQ. Er ikke den første som har tatt dette for Enya. :blush:

Kan noern komme med ytterligere innspill innenfor samme musikk-sjanger?

Hei du.

Nå vet jeg ikke hvordan musikk du liker aller best.

Men jeg er ganske ung, men å høre på de fine til Hellbillies gjør meg ingenting.

liker de norske som Postgirobygget, de lillos og de andre norske med sommer sanger.

Hvis kona er med, kan du jo også ha smokie på høytaleren. eller om du liker dem selv.

Phil Collins, bruce springsteen, dire straits(mark knopfler), big bang kanskje? og DDE er jo kule og dyktige.

Kan du utdype litt mer ang hvem sjanger du helst vil ha?

Godt nytt år forresten.

Patnyg :cheers:

roaldbj skrev:
... kan være fint å få innspill til musikk som kan spilles ombord.

Forslag klassisk: De 27 klaverkonsertene til Mozart. Så de 4 symfoniene til Brahms.

Forslag jazz: Path Metheny og Charlie Haden. Eller hva med Bill Evans el. Michel Petrucciani

Forslag pop/rock: Det meste av Bob Dylan, Tom Petty og James Taylor

Det beste forslag: Bølgeskvulp og måkeskrik

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Jeg går mye om natten, når resten av mannskapet ligger i forpiggen å sover. Da er det Dire Straits og Pink Floyd som gjelder. Tidlige morgentimer når solen så vidt har begynt å vise seg og Pink Floyd sviver på cd-spilleren - det er ro i sjelen det! Nesten så en kan bli relegiøs. Men smaken er jo som kjent synonymt med en kroppsdel som kan være god å sitte på under slike seilaser :smiley:

goggen skrev:
Når jeg dundrer utover fjorden .......Wagner - Ride Of The Valkyries

Jeg kan levende forestille meg hva disse stigende crescendo'er gjør med psyken, ombord i din båt - vil ikke ha fullt samme effekt ombord i f.eks. min egen tungbygde snekke på 23' som såvidt siger frem i 5,5 kn med en "seigmann" av en Sabb 2H i kjelleren. ;o)

Det meste av det som er godkjent ombord hos meg er allerede nevnt (DireStraits, PinkFloyd) som virkelig bygger oppunder den nærmest sakrale stemningen som gjerne oppleves når nattemørket gradvis fortrenges av først forsiktig men stadig sterkere morgengry. Enya er midt i blinken for slike timer.

Litt ukjent kanskje, men Barrington Pheloung har skrevet musikken til en del BBC-serier, deriblandt min absolutte favoritt temamusikk (EMI Music Publishing Ltd) er Inspector Morse Theme - absolutt noe å prøve. Garantert samme effekt av eleverende musikk som ovenstående grupper.

Men smaken er ulik. F. eks. har jeg ved noen anledninger sunget høyt (var alene ombord og alene på Lera!!) av full hals til en CD med Pavarotti som synger kjente Verdi-arier.

U2 sin "Under the Joshua tree" går rett hjem hos meg når jeg er i rokke-stemning. Og toppen-av-alt J J CALE når blu'esen tar meg. Sommer, sol og måkeskrik - inkludert kald pils - da har jeg svensken, Mats Paulson - "visa vid vindens ängar" som tilfredsstiller min sjeldne trekkspill-modus.

Hva jeg spiller når jeg er i "mimre-stemning" vil jeg helst ikke nevne, da avslører jeg min noe fremskredne alder.......

Akk, ja.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hvorfor ikke den folkekjære poeten Joachim Nielsen.

Er du av typen som aldri blir brun og som aldri heller prøver noe særlig på å bli det

Er du ansett som en kjedelig kujon, for det du stort sett ikke gidder å bade

Har du problemer, med å omgås overdrevent positive folk

Du æ’kke aleine, vi er mange som har det sånn

Er du av typen som liker å sitte, sitte inne å pimpe når sola skinner

Er du av typen som er svak for sport, men bare på skjermen og bare når vi vinner

Da har du problemer i følge peanøtthjerneforbundet

Men du æ’kke aleine, vi er mange som har det sånn

Folkens jeg kommer med nyheter jeg må be om absolutt stillhet

Ventetida er over det kommer til å falle snø i natt

Her kommer vinteren

Her kommer den kalde fine tida

Her kommer vinteren

Endelig fred å få

Er du av typen som lar deg irritere av folk som alltid skal imponere

Har du et kjøleskap har du en TV har du alt du trenger for å leve for

Her kommer vinteren

Her kommer den kalde fine tida

Her kommer vinteren

Endelig fred å få

Vi lå for etpar år siden på mitt yndlingssted MISSINGENE midt i Oslofjorden. Det var en stille og varm morgenstund, og jeg lyttet til en feiende flott konsert av Vivaldi (Concerto per molti instumenti) Jeg tenkte ikke på at utehøyttalerne sto på, så det hørtes nok godt utover bukten. Da jeg husket på at jeg hadde høyttalere ute, skrudde jeg ned volumet betraktelig, med den følge at det kom rop fra båten på andre siden om jeg ikke kunne skru OPP volumet igjen, da det var så flott musikk! Noe jeg med glede gjorde, da det ikke var andre å "forstyrre" der.

Og her er vi over på et beslektet tema som har vært behørig omtalt på BP:FM eller DAB. Og mitt problem er følgende: Jeg får ikke inn min yndlingsstasjon "alltid klassisk" på FM når jeg er syd for H- øya. Og heller ikke langs hele vestfoldkysten! Jeg lurer da på om man kan få den inn på DAB? Er det noen som har prøvd? Det ville i så fall være et godt argument for meg til å kjøpe en DAB radio til båten. Alltid klassisk finnes kun på 91,9 på FM-båndet, hvis man er i nærheten av Oslo. Det virker som om den frekvensen er mye svakere enn de andre NRK stasjonene. Hvordan er det Astor, får du inn 91,9 på DAB på Sætre? (Er mye innom på sommeren)

:headbang:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Som båteier i mange år har jeg ofte opplevd kombinasjonen av musikk og elementene man omgir seg med, stemningen ombord, og de impulser dette gir, som veldig sterke.

Da hender det faktisk at jeg synger med av full hals, slik Walter så fint beskriver.

Hvordan dette ville oppfattes fra andre båter er nå ikke jeg så opptatt av.

Ser på avataren til bla. Krisida Magni m.fl at det er flere "sangerbrødre" her på forumet,(noen spiller kanskje i korps også).

Musikk er ett forsømt tema her på båtplassen, men det er tydeligvis mye skjult kompetanse innenfor dette området også! :wink:

:sailing:

rogeri skrev:
Musikk er ett forsømt tema her på båtplassen, men det er tydeligvis mye skjult kompetanse innenfor dette området også! :wink:

Litt på siden av emnet men et tips til musikalsk oppdatering i den mørke årstid; gjerne ombord i båt, om den er stor nok og musikkanlegget fyller visse minimumskrav:

Vi er en del menn i vår beste alder (40-60 år) som nå i flere år har hatt en musikklubb (Scherzando). Våre kriterier er å spille kun klassisk og jazz, men en kan selvsagt ha slike klubber også for pop, rock m.m. Sammenkomstene går på omgang hjemme hos medlemmene i gruppen. Vedkommende som hvar kvelden spiller så 10-12 musikkutt, og så skal vi andre diskutere oss frem til komponist, stilperiode, musikkverk, utøvere etc. Dette er ikke noen kunnskapskonkurranse, det er samtalen som er viktig. Et forum for læring og musikalsk og sosial hygge + enkel bespisning.

Dette er trivelig, kan anbefales! PS - Om sommeren er det selvsagt ingen musikklubb, da er det musikken fra bølgeskvulp og måkeskrik som kaller.maake.gif

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Mye er nevnt og mye er glemt , men noe av det beste er jo med her . Pink Floyd er helt rått , sett dem 2 ganger i oslo , og det var musikkopplevelse utenom det vanlige . Men skal du ha opp humøret og ha nesten det motsatte av musikksmak / stil , så må du høre Peps Person . Pep's Blods band ,skåne dialekt med rasta rytme . Det er knall lyd på platene han's og tekstane og musikken er topp . Har du litt fett annlegg ombord så svinger detta så det holder . Last ned et par låter fra nettet og skjekk ut selv . Laster ned gratis musikk med LimeWire .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hva i all verden er dette? Er det ingen som lytter til Skomværvalsen, lenger??? Ingen som synger om Motorbåt og ein laurdagsdans??? Ingen som husker ett eneste vers av Gamle Dampen????

Hva er dette for en forsamling???

Er det engelsksproglig kystkultur vi skal få, i fremtiden???

Fusjamei!!!

:wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...