Jump to content

Musikk ombord - nattestid over havet

roaldbj

Recommended Posts

Ingen som husker ett eneste vers av Gamle Dampen????

Kildehenvisning

DAR KJEM DAMPEN

Tekst: Ragnvald Hammer

Melodi: Ivaar Medaas

Dm A7 Dm

Ve Bryjja i Bergen dar ligg da eidn båt

Gm C7 F A7

so blånkpust å fin at han lyse,

Dm Gm F Bb7

me sjikkelæ maste å pipa me låt,

Dm A7 Dm

å månge slags vara han hyse.

Refr.:

Dm Gm F

Dar kjem dampen, gamle dampen,

Bb7 Dm E7 A7

tak på deg triskona å spring.

Dm Gm Dm

Dar kjem dampen, gamle dampen,

A7 Dm

dinge-dinge-dinge-dinge-ling.

I rubme ligg mjølsekkjena i høge lag

å kassa me abelsine.

På dekkje e da fullt utå adle slag:

mjelkespadn å røyre å tine.

Ref.:

So rinje kapteidn å skutå legg ifrå,

no vinka dei adle dei kjende.

Å alltid kjem "Oster" i ruta utpå,

å alltid han kjem seg attende.

Refr.:

Han fer idnijønå me damp å me køl,

nett snøgt ikkje frabm han fere.

Men leiæ den veit han å fidn kvært eit høl

dit gøtt ifrå bydn han vil bære.

Refr.:

Å no hev han sigla i femtifem år,

bidna by å lann samen han konne.

Å når so eidngång ikkje lenger han går,

då græt både bymann å bonne.

Refr.:

Dar jekk dampen, gamle dampen,

far or triskona, far stillt!

Dar jekk dampen, gamle dampen!

Å, detta var surjelæ illt!

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Ja, og hvor mange av dere kan SYNGE den?

Og derav, hvor mange i en stemme som likner på Ivar sin original?

Og derav igjen, hvor mange hver eller annen hver kveld for de små??

:wink:

Er ikke så god til å synge den. ligner litt mer på øynene til han Ivar en sen natterstid. Seffern etter en bedre kveld på det blide østland.

Vi sees!

Her går det på Vamp, Bjørn Eidsvåg og diverse Irsk rolig musikk.

Mannen er en gammel rocker og hører gjerne på Acdc og div 80 talls rockeband, men i båten går det for det meste i Norsk musikk!!!

Det behøver ikke være maritim sjanger selv om vi er på sjøen, bare det er bra og ikke minst gir stemning. :sailing:

Irsk musikk synes jeg er bra, og de har masse stemningsfullt

Brian Kennedy er en av favorittene innen den sjangeren!

Det er han som synger orginalen til Seekret Garden "You raise me up" den som et eller annet Boy band ( Skal ikke nevne navn)

har ødelagt totalt :cryin:

Redigert av sivne (see edit history)

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Ja, og hvor mange av dere kan SYNGE den?

:wink:

Mange det , skulle hørt hvor vakkert det var på BP treffet i sommer da vi sa BP sangen som BAO hadde laga . Nåja vakkert å vakert , det kan sikkert diskuteres . Men med nok batterivann så hørtes det ikke så værst ut .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Er jo viktig at musikken ikke virker sløvende. Ville jo vært grusomt pinlig å renne på skjær sovende bak roret, med Pink Floyd lullende i bakgrunnen. Nei prøv heller noe som passer i mørket. Kan anbefale et band fra Stavanger. Tristania - og spesielt da plata Widows Weed. Det er musikken sin det... :yesnod:

Men man trenger nok et sett med høyttalere som kan gi fra seg litt energi :) Bare så det er sagt.

For meg så er det kun en ting som gjelder, det "Silence" utgitt av vår Herre, men akk så lite brukt efter hva jeg kan se her i tråden.

Har jeg derimot en støyende motorbåt ved innenfor en radius av 1nm så vil jeg vurdere om ACDC med "Highway to Hell" eller gamle Motorhead må frem for å dempe støyen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg synes at det å nyte stillheten når en er på havet virker å være alt for lite brukt, i allefall for de av oss som har den tilgjengelig når vi seiler :sailing:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

For min del har jeg inntrykket at vår Herres innflytelse på komponistene var mest utpreget i årene 1750 til 1850 (sånn omtrend)

Har en venn som sier at det ikke ble laget god musikk etter 1750, det var det året J. S Bach døde... Men så var det da også guddommelig vakker musikk han skrev.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

For dere som liker viser/musikk med et visst maritimt tilsnitt , kan det anbefales å sjekke ut

Boknakaran

De har udødelige viser som "Erling Jarl" , og ikke minst sangen om "Hortensia" (som kan høres på hjemmesida)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

For min del har jeg inntrykket at vår Herres innflytelse på komponistene var mest utpreget i årene 1750 til 1850 (sånn omtrend)

Det kommer nok av at det på den tiden var allment akseptert i kristenheten at det fantes en Gud, og at de fleste komponister var ansatt som organister og korledere (Bach, Händel) av kirken, hvor deres oppgave var å skrive musikk til gudstjenestene. (Bach skrev utrolig nok en kantate for kor og orkester til hver søndag i gjennom flere år!)

Men ROESOK, det er da skrevet enormt mye god musikk ETTER Bach------ tenk bare på Mozart, Haydn, Schubert, Wagner, Verdi o.s.v. :nono:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Det kommer nok av at det på den tiden var allment akseptert i kristenheten at det fantes en Gud,....

Men ROESOK, det er da skrevet enormt mye god musikk ETTER Bach------ tenk bare på Mozart, Haydn, Schubert, Wagner, Verdi o.s.v. :nono:

Vil vel fortsatt tro at det er allment akseptert i kristenheten at det finnes en Gud...selv om Regjeringen og LO kanskje også har siste ord her.

Enig med deg i at det også ble skrevet god musikk etter Bach. Dette var dog ikke mitt utsagn, men en fra en god, og ikke minst barokkinteressert, venn.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...