Frivakten Svart 5.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2007 (redigert) Ingen som husker ett eneste vers av Gamle Dampen???? Kildehenvisning DAR KJEM DAMPEN Tekst: Ragnvald Hammer Melodi: Ivaar Medaas Dm A7 Dm Ve Bryjja i Bergen dar ligg da eidn båt Gm C7 F A7 so blånkpust å fin at han lyse, Dm Gm F Bb7 me sjikkelæ maste å pipa me låt, Dm A7 Dm å månge slags vara han hyse. Refr.: Dm Gm F Dar kjem dampen, gamle dampen, Bb7 Dm E7 A7 tak på deg triskona å spring. Dm Gm Dm Dar kjem dampen, gamle dampen, A7 Dm dinge-dinge-dinge-dinge-ling. I rubme ligg mjølsekkjena i høge lag å kassa me abelsine. På dekkje e da fullt utå adle slag: mjelkespadn å røyre å tine. Ref.: So rinje kapteidn å skutå legg ifrå, no vinka dei adle dei kjende. Å alltid kjem "Oster" i ruta utpå, å alltid han kjem seg attende. Refr.: Han fer idnijønå me damp å me køl, nett snøgt ikkje frabm han fere. Men leiæ den veit han å fidn kvært eit høl dit gøtt ifrå bydn han vil bære. Refr.: Å no hev han sigla i femtifem år, bidna by å lann samen han konne. Å når so eidngång ikkje lenger han går, då græt både bymann å bonne. Refr.: Dar jekk dampen, gamle dampen, far or triskona, far stillt! Dar jekk dampen, gamle dampen! Å, detta var surjelæ illt! Redigert 5.Januar.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Skipper Worse Svart 5.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2007 Ja, og hvor mange av dere kan SYNGE den? Og derav, hvor mange i en stemme som likner på Ivar sin original? Og derav igjen, hvor mange hver eller annen hver kveld for de små?? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Marø Svart 5.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2007 Hva med "To pilsnere i en snor"? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 5.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2007 Ja, og hvor mange av dere kan SYNGE den? Og derav, hvor mange i en stemme som likner på Ivar sin original? Og derav igjen, hvor mange hver eller annen hver kveld for de små?? Er ikke så god til å synge den. ligner litt mer på øynene til han Ivar en sen natterstid. Seffern etter en bedre kveld på det blide østland. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Frivakten Svart 5.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2007 Og derav igjen, hvor mange hver eller annen hver kveld for de små?? Får ikke lov lenger. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Skipper Worse Svart 6.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2007 :lol: Du må få tatt kurs i stuntpoesi, så kommer du på banen igjen. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
sivne Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 (redigert) Her går det på Vamp, Bjørn Eidsvåg og diverse Irsk rolig musikk. Mannen er en gammel rocker og hører gjerne på Acdc og div 80 talls rockeband, men i båten går det for det meste i Norsk musikk!!! Det behøver ikke være maritim sjanger selv om vi er på sjøen, bare det er bra og ikke minst gir stemning. Irsk musikk synes jeg er bra, og de har masse stemningsfullt Brian Kennedy er en av favorittene innen den sjangeren! Det er han som synger orginalen til Seekret Garden "You raise me up" den som et eller annet Boy band ( Skal ikke nevne navn) har ødelagt totalt Redigert 7.Januar.2007 av sivne (see edit history) Sitér dette innlegget Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken. http://severines.blogspot.com/ Link to post
Tine IV Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Ja, og hvor mange av dere kan SYNGE den? Mange det , skulle hørt hvor vakkert det var på BP treffet i sommer da vi sa BP sangen som BAO hadde laga . Nåja vakkert å vakert , det kan sikkert diskuteres . Men med nok batterivann så hørtes det ikke så værst ut . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
static Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Er jo viktig at musikken ikke virker sløvende. Ville jo vært grusomt pinlig å renne på skjær sovende bak roret, med Pink Floyd lullende i bakgrunnen. Nei prøv heller noe som passer i mørket. Kan anbefale et band fra Stavanger. Tristania - og spesielt da plata Widows Weed. Det er musikken sin det... Men man trenger nok et sett med høyttalere som kan gi fra seg litt energi :) Bare så det er sagt. Sitér dette innlegget Link to post
Xerb Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Hei Roaldbj. Kan anbefale Storm Weather shanty Choi r Kansje du må investere i skvær rigger http://www.shantychoir.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 For meg så er det kun en ting som gjelder, det "Silence" utgitt av vår Herre, men akk så lite brukt efter hva jeg kan se her i tråden. Har jeg derimot en støyende motorbåt ved innenfor en radius av 1nm så vil jeg vurdere om ACDC med "Highway to Hell" eller gamle Motorhead må frem for å dempe støyen. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
OT-flyktning Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 "Silence" utgitt av vår Herre, Alternativet kunne jo tenkes å være noe guddommelig musikk, eller? For min del har jeg inntrykket at vår Herres innflytelse på komponistene var mest utpreget i årene 1750 til 1850 (sånn omtrend) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Jeg synes at det å nyte stillheten når en er på havet virker å være alt for lite brukt, i allefall for de av oss som har den tilgjengelig når vi seiler Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bao Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Er det ingen som lytter til Skomværvalsen, lenger??? Ingen som synger om Motorbåt og ein laurdagsdans??? Fusjamei!!! Hos oss går det mye på norske viser. Og vi synger med selv også. Men så veldig pent er det vel ikke, men dog så artig. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Jeg synes at det å nyte stillheten når en er på havet virker å være alt for lite brukt, i allefall for de av oss som har den tilgjengelig når vi seiler Men ikke glem værmeldinga Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 For min del har jeg inntrykket at vår Herres innflytelse på komponistene var mest utpreget i årene 1750 til 1850 (sånn omtrend) Har en venn som sier at det ikke ble laget god musikk etter 1750, det var det året J. S Bach døde... Men så var det da også guddommelig vakker musikk han skrev. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
ivar Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 (redigert) For dere som liker viser/musikk med et visst maritimt tilsnitt , kan det anbefales å sjekke ut Boknakaran De har udødelige viser som "Erling Jarl" , og ikke minst sangen om "Hortensia" (som kan høres på hjemmesida) Redigert 8.Januar.2007 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Figaro Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 For min del har jeg inntrykket at vår Herres innflytelse på komponistene var mest utpreget i årene 1750 til 1850 (sånn omtrend) Det kommer nok av at det på den tiden var allment akseptert i kristenheten at det fantes en Gud, og at de fleste komponister var ansatt som organister og korledere (Bach, Händel) av kirken, hvor deres oppgave var å skrive musikk til gudstjenestene. (Bach skrev utrolig nok en kantate for kor og orkester til hver søndag i gjennom flere år!) Men ROESOK, det er da skrevet enormt mye god musikk ETTER Bach------ tenk bare på Mozart, Haydn, Schubert, Wagner, Verdi o.s.v. :nono: Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Mulligan Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Eller kanskje sånn at siden The thin white Duke er 60 år idag, og at vi fyller båtene våre med elektroniske duppeditter: Ground control to Major Tom? Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 For min del har jeg inntrykket at vår Herres innflytelse på komponistene var mest utpreget i årene 1750 til 1850 (sånn omtrend)Det kommer nok av at det på den tiden var allment akseptert i kristenheten at det fantes en Gud,.... Men ROESOK, det er da skrevet enormt mye god musikk ETTER Bach------ tenk bare på Mozart, Haydn, Schubert, Wagner, Verdi o.s.v. :nono: Vil vel fortsatt tro at det er allment akseptert i kristenheten at det finnes en Gud...selv om Regjeringen og LO kanskje også har siste ord her. Enig med deg i at det også ble skrevet god musikk etter Bach. Dette var dog ikke mitt utsagn, men en fra en god, og ikke minst barokkinteressert, venn. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Dalton Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Musikk i båten... Randsfjordens klukking mot skutesida er som den skjønneste musikk i mine ører, og under fart har jeg Sabbens rytme i mine ører. Hva annet kan vel en enkel mann forlange. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
index Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Merkelig nok: I bilen har jeg alltid musikken på, og om jeg er alene blir det både høyt og rått. Men i båten derimot, har jeg aldri savnet det! Kan til nød ha radioen på ganske lavt. Kanskje det har noe med omgivelsene å gjøre? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ojda Svart 10.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2007 Når musikk i båt nevnes, er det første jeg tenker på Henning Kvitnes. Her er det mye salt. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
oddgeir Svart 10.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2007 Om natten trenger man musikk som lar roen senke seg i sjel og sinn. Ingen kan det bedre enn Mozart, og hans Requiem er noe av dt vakreste som er skrevet. Selv har jeg en innspilling med Harnancourt som er veldig bra, men denne med Solti er også fremragende. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.