Jump to content

Lensepumpe og kalde norge ?

Tine IV

Recommended Posts

:crazy:Lest litt her og der nå også her. Tenkte på lensepumpa mi en manull standard lensepumpe.Hva med den når kulda setter inn ? Skal jeg / må jeg tømme den også sånn at den overlever i vinter ,eller er gummibelgen så snill at den er med når den fryser til ? Sett å lest mye om vinterkonservering osv. Men husker ikke og ha sett noe om dtte .Men kommer vel noe nå    :sailing:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

:crazy:Lest litt her og der nå også her. Tenkte på lensepumpa mi en manull standard lensepumpe.Hva med den når kulda setter inn ? Skal jeg / må jeg tømme den også sånn at den overlever i vinter ,eller er gummibelgen så snill at den er med når den fryser til ? Sett å lest mye om vinterkonservering osv. Men husker ikke og ha sett noe om dtte .Men kommer vel noe nå    :sailing:

Tror ikke du får noe bedre svar på dette enn det du får ved å "SØKE" på emnet. Du finner søk øverst.

KAT

:lol:

Søke er vel greit det men.Alle sier at manm passe på ditt og dass før kulda kommer og tar deg,sorry  men ser ikke noen som har nevt noe om manulle lensepumper. Men klart at jeg kan jo sett litt feil da,står sikkert masse om detta et eller annet sted  :sailing:

Lest litt her og der nå også her. Tenkte på lensepumpa mi en manull standard lensepumpe.Hva med den når kulda setter inn ? Skal jeg / må jeg tømme den også sånn at den overlever i vinter ,eller er gummibelgen så snill at den er med når den fryser til ? Sett å lest mye om vinterkonservering osv. Men husker ikke og ha sett noe om dtte .Men kommer vel noe nå  

Hvis den er grei å tømme, ville jeg gjort det. Blir noe vann stående i den uansett, kan man ha i spylevæske (til bil -vinduspussere) som er på isopropanolbasis. Hos Swang fikk jeg råd om å bruke dette i toalettet, det skal være skånsomt mot gummi - er å foretrekke fremfor frostvæske er jeg blitt fortalt. :sailing:

Det forundrer meg at frostvæske skal være 'farlig' mot gummi. Er det ikke frostvæske (pluss vann) som går gjennom alle de gummislanger i en motor? Særlig bilmotorer består jo for en god del av gummislanger.

Kan jo hende at gummi ikke er lik gummi.

P.S. Ut fra kategoridokumentet er det overaskende lite diskusjon om lensepumper. Kan jo hende at noen tråder ble feilplassert.

Synes også  dette med frostvæske og gummi høres rart ut. Har alltid brukt frosvæske i de båtene jeg har hatt, og har ennå ikke opplevd noe som helst problem med gummi eller pakninger. Kan det tenkes at det er for sterk konsentrasjon som er problemet?

Manuelle lensepumper har jeg aldri hatt frostproblemer med og det kommer vel av at det ikke er så mye vann som blir stående igjen i en slik pumpe (i min båt) . De gangene jeg har tatt ut pumpa for overhaling har det nesten ikke vært vann i den.

og ettersom en manuell lensepumpe har et "gummikammer" er det vel plass til litt bevegelse kanskje ? Da spiller det liten rolle om det fryser, det er jo ikke selve frysinga, men bevegelsen ifbm dette gir som er problemet...

Jeg for min del heller på med glycol. Har traktorer og en gamal lastebil hjemme på gården med slanger fra tidlig 70 tall. Funker greit enda de, om enn litt stive...( hadde de sitti en båt ville jeg ha bytte de, men en motorstans får ikke DE konsekvensene på en resevetraktor som går 20-30 timer i året...)

Suzuki

No boat needed..

Hei!

Membranpumper er seiglivede. Vår Windy 8600 reprotasjebåt ble utsatt for alle typer vinterlagringer fra boblehavn med to gamle vattepper over Volvoen, til opphold på land med og uten samvittihetsfull konservering. De tre mebranpumpene ombord ble aldri skjenket en tanke, men virket som de skulle så lenge vi hadde båten.

Ingvar

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Til Andreas og Lasse: Mulig det kan være en kortslutning hos meg. Bakgrunnen er at jeg ble fortalt av Swang på Lysaker at jeg burde bruke Isopropanol (spylevæske) i tolattet fordi glykolholdig frostvæske skader pakningene. Da er frågan: hva er pakningene i toalettet laget av? Trodde det var gummi? Kan noen oppklare dette?

Jeg handler ofte hos Swang, bl.a. fordi de har en meget kompetent stab som bruker tid på deg og gir gode råd. De har alltid vært solide på de områder hvor jeg selv har ganske god peiling - derfor stoler jeg på de der jeg er blank. Gummi og pakninger er ikke min greie! :sailing:

Hei.

Sist helg tok jeg båten på land på lørdagen. Det ble sent, så jeg ventet til neste dag med vinterkonservering. Neste dag da jeg skulle tømme ferskvannstanken, ville ikke pentrypumpen starte. Regnet med at det var bryteren på instrumentpanelet som fusket da den hadde gjort det før. Lot bryteren derfor stå på og fant frem voltmeteret. Målte så spenningen ved sikringen: 12 volt. Ved bryteren: 12 volt. Ved en multikontakt: 12 volt. Inn til pumpen: 12 volt. Etter trykkbryteren: 12 volt, og pumpen var varm. Av med strømmen og ut med pumpen. Den var beinfrossen, is i både innløp og utløp.

Pumpen ble tatt hjem for tining, og så satt spenning på. Fikk vannspruten rett i fleisen! Så lykken er bedre enn forstanden, og membranpumper tåler tydeligvis en god del. (på pumpen, en FLOking 10 engelskprodusert sto det at den var overbelastningsikret) Det var vel det som reddet den elektriske delen etter at den hadde forsøkt å gå rundt i 4 - 5 min uten å lykkes.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

:seeya: Tenkte bare og støtte det om at frostvæske tar kverken på "gummi" Det vil si at tynne pakninger av gummi liker dåli og få frostveske på seg,selv om jeg har hørt mange si at dem heller frostvæske  i wc'n, ikke sikkert dem pumper igjen systemet , men bare heller en skvett oppi ! Det er trur jeg , stor forskjell på tykke harde gummi slanger i bil/båt enn det er i tynne tynne pakninger som i foreksempel i pumpa på wc'n . Når jeg ser oppi ekspansjonstanken til vannet i min båt er den tynne gummislangen som kommer fra motor og ned i tanken der,den er nesten dobbelt så tykk nedi vannet som utenfor tanken og helt tyggegummi aktig kansje veldig gammel den jeg hadde (byttet nuh) Men håper dere forstår poenget her.  :wink: Jeg har ikke frostveske i wc'n ,har tatt og tappet av alt vannet på slanger og potte/pumpe ,så håper den er like fin når sommer'n kommer . Og Lars ,pentrypumpen er vel så dyr (ca 1700-) at da lønner det seg vel og ta den med  hjem uannsett. Har jo "ny" båt jeg , så derfor litt redd for og gjøre dåli jobb før vinter'n , men på puma mi er det hurtigkobbling på slanger og det elektriske så det var jo en smal sak og ta ut , så den ligger trykt i skapet hjemme i varmen  :wink: Nå er det lørdagskveld så da passer det vel med denna  :smiley:  og god helg   :wink:

Hilsen TINE II

Hei.

Har alltid brukt å ha en skvett vanlig frostvæske i dassen i de 16 årene jeg har hatt båten, og det har gått helt utmerket. Også de siste årene med elektrisk spyling og tømming av dassen har det gått bra.

Når det gjelder pentrypumpen, har jeg aldri tenkt tanken å ta den med hjem. Under konserveringen tømmer jeg vanntanken til den er tom ved å bruke pentrypumpen, og lar så kranene stå åpne. Den skvetten som da står igjen i pumpen har aldri gjort noen skade.

Og Ps., den pumpen jeg nå har, kjøpte jeg i sommer (den gamle streiket av andre grunner en frostsprengning), og den kostet nok bare halvparten av det du sier hos TSG i Strømmen.

Å gjøre noe med den manuelle og den elektriske lensepumpen, har jeg aldri tenkt på. Men de fungerer da fremdeles etter mange år.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...